Velké železniční projekty a jejich spolufinancování z fondů Evropské unie
Rubrika: 2011
Velké železniční projekty spolufinancované z Operačního programu Doprava, u nichž celkové náklady přesáhnou 50 mil. EUR, doprovází velice zdlouhavý a náročný schvalovací proces u Evropské komise a dalších institucí. V současné době jsou schváleny Evropskou komisí dotace u šesti velkých železničních projektů. My se zastavíme u pátého a šestého schváleného projektu. Investorem obou projektů je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace.
OPTIMALIZACE TRATI STŘÍBRO – PLANÁ U MARIÁNSKÝCH LÁZNÍ
Projekt Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní (pátý zatím schválený projekt Evropskou komisí) je realizovaný v rámci Operačního programu Doprava a spolufinancovaný z Fondu soudržnosti Evropské unie. Evropská komise projekt posoudila a rozhodla dne 16. prosince 2010. Příspěvek EU na tuto stavbu činí 2 512 milionů Kč. Projekt Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní se nachází na III. železničním koridoru a je součástí Transevropské železniční sítě. Účelem projektu je uvedení železniční trati a souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícího evropským parametrům a standardům. Tyto parametry vyplývají z mezinárodních dohod a standardů pro evropskou interoperabilitu.
Mezi hlavní socioekonomické cíle patří zlepšení kvality železniční dopravy, zvýšení prostorové průchodnosti a propustnosti trati, zvýšená úspora času, snížení externích účinků z železniční dopravy na životní prostředí a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti železniční dopravy. Stavba Optimalizace trati Stříbro – Planá u Mariánských Lázní je již nyní ve fázi dokončování prací bez nároku na trvalé výluky. Ty jsou nutné pouze během dne pro finální úpravy, jako jsou regulace trakčního vedení, včetně rychlé pantografové zkoušky, následné podbití, broušení kolejnic, individuální protihluková opatření, opravy komunikací, protikorozní ochrany ocelových mostů a další dokončovací práce. Konec stavby je plánován do 31. května 2011.
ELEKTRIZACE TRAŤOVÉHO ÚSEKU VČ. PEÚ ŠATOV – ZNOJMO
Poslední dosud schválený projekt (v pořadí šestý), na který EU přispěje částkou cca 880 mil. Kč, je Elektrizace traťového úseku vč. PEÚ Šatov – Znojmo. Stejně tak jako v případě již výše zmíněného projektu je investorem Správa železniční dopravní cesty, státní organizace.
Z hlediska železniční infrastruktury bylo stavbou dosaženo vyšších rychlostních parametrů trati pro zkrácení jízdní doby vlakových spojů a zároveň se podařilo provést modernizaci stávajících železničních staveb a zařízení tak, aby odpovídaly současným požadovaným technickým parametrům. Dokončení této stavby je významné nejen pro rozvoj regionální dopravy, ale také pro zvyšování integrity evropské železniční sítě. Elektrizovaný úsek navazuje na již dříve zrekonstruovanou trať od státní hranice s Rakouskem do Šatova. Mezi Znojmem a Vídní tak vzniklo přímé spojení bez nutnosti přepřahat lokomotivy. Kromě snížení ekologické zátěže a zvýšení bezpečnosti železničního provozu jsou vytvořeny podmínky pro zkrácení jízdní doby. Díky elektrizaci se traťová rychlost zvýšila z původních 60 km/h na 90 km/h. Největší proměnou kromě zavedení elektrické trakce byla kompletní rekonstrukce železniční stanice ve Znojmě a náročná rekonstrukce znojemského viaduktu mostu na původních pilířích. Stavba byla úspěšně dokončena v lednu 2010.
Kromě „velkých“ projektů SŽDC čerpá prostředky EU i prostřednictvím tzv. malých projektů, kterých je doposud 18 a jejichž objem je více než 4,5 miliard korun. Celkově má Česká republika z Fondu soudržnosti EU pro železnici alokováno cca 62 miliard korun.
Major Railway projects and their Co-financing from the European Union Funds
Major railway projects co-financed from the Operational Programme Transport with total expenses exceeding EUR 50 mil. follows a very lengthy and difficult approval process at the European Committee and additional institutions. At present the European Committee has currently approved subsidies of six major railway projects. The article describes in details the fifth and sixth approved project – Optimisation of route Stříbro – Planá u Mariánských Lázní and Electrification of the track section Šatov – Znojmo. Railway Infrastructure Administration, state organization (SŽDC) is an investor of both projects.