KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Velín tunelů Městského okruhu je prozatím na Strahově

Velín tunelů Městského okruhu je prozatím na Strahově

Publikováno: 15.12.2009
Rubrika: Tunely

Centrální tunelová ústředna na Strahově v současné době monitoruje a řídí technologické vybavení pěti pražských tunelů: Zlíchova, Mrázovky, Strahova, Těšnova a Letné. Doprava je však v těchto tunelech řízena z Hlavní dopravní řídící ústředny Na Bojišti společně s řízením dopravy na městských komunikacích. Monitorování nově budovaného tunelu Blanka bude rovněž z vrcholu Strahova. Po vybudování dalších městských tunelů se centrála monitoringu přesune na jiné, výhodnější místo.

Velín městských pražských tunelů byl postaven nejprve pouze pro Strahovský tunel, v roce 1997. Později, v letech 2000 až 2004, byl postupně napojen i na ostatní tunely Městského okruhu. Pracovníci Technické správy komunikací (TSK) tak sledují na svých monitorech provoz ve všech pražských tunelech. Kontrolují stav technologických zařízení, hodnoty naměřené kvality vzduchu, intenzity provozu, teploty spotřeby elektrické energie. Dispečeři mají k dispozici kamerový systém a videodetekční zařízení, které v celém úseku automaticky monitoruje situaci v tunelu a v případě mimořádné události (člověk nebo zvíře v tunelu, zastavení vozidla, kolona pomalu projíždějících vozidel, havárie, dým v tunelu atd.), okamžitě spustí alarm. Na tzv. alarmové obrazovce se objeví obraz z kamery, v jejímž záběru k mimořádné události došlo. K řešení mimořádných událostí využívají pracovníci TSK celou řadu technických prostředků. Pomocí řídicího systému omezí rychlost, provoz, uzavřou tunel a zároveň informují o vzniklé události v tunelu řidiče pomocí přímého vstupu do rozhlasového vysílání (v tunelu je zajištěn příjem stanice Čro1) nebo prostřednictvím evakuačního rozhlasu.

Mimořádné události
K centrálnímu dispečinku na Strahově nám Jiří Sládek, náměstek pro speciální stavby, sdělil: „Tento dispečink slouží k dozorování technologie tunelu, je propojen s centrální řídící ústřednou dopravy Na Bojišti. Tunely jsou 100% pokryty kamerami. V případě, že tunelu k něčemu dojde, systém reaguje tak, že na dané místo, kde se něco stane, namíří a zapne kameru a obraz té kamery se objeví zde u dispečera.“

„Tunel se uzavírá buď automaticky, na základě zjištění čidel, která jsou v tunelu, např. při požáru je to automatická sekvence. Případně se uzavírá z dopravní ústředny Na Bojišti, a to uzavření je okamžité. Před tunelem jsou jak červená světla, tak závory, které se uzavřou. Například ve Strahovském tunelu je 25 kamer, “ pokračoval Jiří Sládek.

Uzavření tunelu je podle slov Jiřího Sládka v řádech jednotek na rok. Nejmimořádnější událostí letošního roku byl požár vozidla, ke kterému došlo k tomu v létě ve východní tunelové troubě Strahovského tunelu ve směru ze Smíchova na Břevnov.

Pokud tedy dojde v některém z tunelů k dopravní nehodě, pracovníci sledující dění v tunelu pomocí kamer, které pokrývají dopravní prostor tunelů, reagují na konkrétní situaci úpravami chodu technologie a současně informují potřebné složky integrovaného záchranného systému – Hasičský záchranný sbor, Policii ČR, Záchrannou službu. Pomocí svých nástrojů jim zjednoduší přístupovou cestu.

Stejnou informaci o mimořádné situaci jako dispečink tunelů má ovšem i Hlavní dopravní řídicí ústředna, která upraví dopravní režim v tunelu (buď okamžitým uzavřením tunelu, přestavěním proměnných dopravních značek, svedením provozu do volného pruhu atp.), dále situaci na objízdných trasách a příjezdových trasách záchranných složek a provádí další nezbytná opatření.

Úloha dispečera
Dispečeři jsou školeni na to, aby posoudili stupeň dalšího nebezpečí a v případě, že hrozí požár, je ohrožena bezpečnost osob nebo hrozí jiné nebezpečí, vědí, jak riziko eliminovat na minimum. Po vyhodnocení situace okamžitě mohou informovat přes ústřednu záchranné složky o povaze nehody a dalších možných hrozbách. Ne všechna rozhodnutí spočívají na uvážení obsluhy. Tunely jsou vybaveny velkým množstvím různých čidel, které dodávají řídicímu počítači informace a který reaguje podle svého naprogramování. Funkčnost celého řídicího systému se automaticky prověřuje. Stav technologie v tunelech se vždy po určité době kontroluje a provádějí se potřebné opravy, k čemuž dochází většinou v nočních hodinách v pro motoristy uzavřeném tunelu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Práce dispečera ve velínu  tunelů MO je velmi zodpovědná.Schéma technologického vybavení tunelu Zlíchov.Velín tunelů MO na Strahově.Velín tunelů MO na Strahově obsluhují vždy dva dispečeři.Zaměstnanci TSK podávají podrobné informace novinářům. Na obr. první zleva Jiří Sládek, náměstek pro speciální stavby, druhý zleva Josef Kotlík vedoucí tunelů.Velín MO na Strahově - nasávací objekt - tudy se nasává čerstvý vzduch do tunelu Strahov.Velín MO Strahov - nasávací ventilátory - přivádějí čerstvý vzduch do Strahovského tunelu.Velín MO na Strahově - odsávací ventilátory - odsávají znečistěný vzduch z tunelu Strahov.Jiří Sládek, náměstek pro speciální stavbyVelín MO na Strahově - komíny pro odvod znečistěného vzduchu z tunelu Strahov.Centrální tunelová ústředna MO na Strahově.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (73x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (48x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (46x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice