V Německu se zase mluví o trati do Čech, je to prý ostuda Saska
Rubrika: 2011
V Německu se opět začalo diskutovat o dostavbě železniční trati ze saského města Sebnitz do české Dolní Poustevny na Děčínsku. Saský koordinátor dopravy VVO o ní chce rozhodnout na konci března, uvedl v úterý server Freie Presse. Spojení obou měst zaniklo v roce 1945, a přestože se o jeho obnovení hovoří už 20 let, své závazky zatím naplnila jen česká strana. Německá televize MDR o něm před nedávnem natočila lehce ironickou reportáž, která označuje chování německé strany za ostudu.
Nádraží v obou pohraničních městech dělí jen zhruba kilometr. V roce 2006 podepsaly oba státy společné memorandum, které si dostavbu trati dalo za cíl, jenže svému slibu dostála jen česká Správa železniční dopravní cesty. Investovala asi 35 milionů korun a koleje natáhla až na hraniční čáru, další peníze potom stála úprava nádraží v Dolní Poustevně.
"Je to dost hanebný stav. Sasko si dělá před českými sousedy pěknou ostudu, že není schopné položit 600 metrů kolejí," řekl ve zpravodajském pásmu Sachsenspiegel starosta města Sebnitz Mike Ruckh (CDU). Podle autora reportáže nazvané "595 metrů byrokracie" se Češi spolehli na německou spolehlivost, jenže narazili. Na německé straně se do země ještě ani nekoplo.
Němci totiž řeší vlastní problémy. Přes Sebnitz vede takzvaný Saský Semmering z Drážďan do Bad Schandau. Denně po něm jezdí jen asi 230 cestujících, což je příliš málo, a tak se má na této dráze při současné vlně rozpočtových škrtů doprava zastavit. Právě přeshraniční spojka by přitom využití tratě výrazně zvýšila, protože by po ní začali jezdit i Češi. Cesta do odlehlého Šluknovského výběžku je přes Německo o polovinu kratší než přes české území. Odhad hovoří až o 1000 cestujících za den, což by přineslo zcela jiné tržby při prakticky neměnných nákladech.
Saské ministerstvo dopravy už v minulosti ČTK řeklo, že má peníze na spojení tratí vyčleněné. "Schválili jsme investice, ale ve chvíli, kdy tam nikdo nebude jezdit, ztrácejí smysl," řekl MDR saský ministr dopravy Sven Morlok (FDP).
Do rozporuplné situace se ovšem projekt dostal právě kvůli jeho plánu na škrty v dopravní obslužnosti, na níž chce pro letošek ušetřit asi 24 milionů eur (asi 582 milionů korun), v roce 2012 potom 35 milionů eur. Německá média odhadují cenu na dostavbu tratě na zhruba 2,2 milionu eur (asi 53 milionů korun).
Pokud by z německé části tratě vlaky opravdu vlaky zmizely, Ústecký kraj by je ve vlastní režii neobjednával, a celý projekt by tím fakticky padl. "Bylo by hodně paradoxní, abychom financovali dopravu tak bohatého státu," řekl ČTK v prosinci vedoucí odboru dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.