KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    V ČR nepokračuje příprava nových dopravních staveb

V ČR nepokračuje příprava nových dopravních staveb

Publikováno: 12.4.2011, Aktualizováno: 18.4.2011 11:02
Rubrika: 2011

Svaz podnikatelů ve stavebnictví na úvod 16. Mezinárodního stavebního veletrhu v Brně kritizoval absenci přípravy nových dopravních staveb a špatnou komunikaci se státem. Až bude stát chtít ve stavbách pokračovat, zjistíme, že nemáme kde stavět, řekl prezident svazu Václav Matyáš. Podle náměstka ministra dopravy Petra Sedláčka chybí na dopravní stavby peníze, jedním z řešení současného stavu by proto mohly být PPP projekty, tedy financování se zapojením soukromého kapitálu.

ČR je podle něj snad jediným státem na celém světě, který nevyužívá soukromých peněz na financování dopravní infrastruktury.

Podle výkonného ředitele Asociace PPP Vladimíra Sloupa jsou v ČR úředníci oceňováni za krátkodobá řešení, zatímco PPP projekty jsou dlouhodobé. Vadí údajně i "přílišná transparentnost" těchto projektů. "Institucionálně a legislativně zásadní problémy nejsou, reálná podpora ale chybí," uvedl Sloup. Podle něj by měli politici rozhodovat ekonomicky, nikoliv politicky.

V zemích EU bylo v letech 1990 až 2009 realizováno celkem 1340 projektů PPP v celkové hodnotě 250 miliard eur. Výhodou PPP projektů je dodržování rozpočtů a časového harmonogramu staveb. Podle Sedláčka v ČR tvoří dodatečné náklady u klasických veřejných zakázek zhruba pětinu jejich celkové ceny.

Podle Sedláčka by mohla nedostatek peněz na dopravní stavby řešit i půjčka. "Jednoznačně vidíme, že nepřipravování dopravních staveb by mělo ještě vyšší náklady než náklady na dluh," uvedl Sedláček.

Podle Matyáše případné nedobudování dopravní sítě bude znamenat ztrátu republiky v zajištění konkurenceschopnosti. "Stát by si měl uvědomit svou výlučnou pozici coby největšího a nejsilnějšího investora," řekl Matyáš. Kritizoval také špatnou komunikaci státu s podnikateli ve stavebnictví. Podle něj čím více problémů přichází, tím horší je komunikace.

Příliv peněz do dopravní infrastruktury loni na podzim zmrazil ministr dopravy Vít Bárta (VV). Ministerstvo oznámilo, že zastaví 12 rozestavěných silničních staveb a u dalších tří zastaví přípravu. Zastavení dvou silničních staveb v Moravskoslezském kraji ještě v srpnu ministerstvo přehodnotilo. Později, po jednáních o cenách, MD některé stavby znovu povolilo.

Podle dřívějších odhadů svazu může další pokles veřejných i soukromých investic letos v Česku připravit o práci až 40.000 lidí. V odvětví pracuje včetně živnostníků kolem 450.000 lidí.
Stavební výroba v Česku se v roce 2010 podle Českého statistického úřadu snížila meziročně o 7,8 procenta. Předloni klesla přibližně o procento. Počet zahájených bytů se propadl o 24,6 procenta.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (52x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republiceAlternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice (27x)
Provoz vyššími a vysokými rychlostmi je předpokladem konkurenceschopnosti evropské železniční dopravy a zárukou trvale u...
16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací (25x)
16. mezinárodní sympozium MOSTY 2011 probíhalo ve dnech 14. a 15. dubna 2011 v rámci 16. mezinárodního stavebního veletr...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice