Ústecký kraj počítá s dostavbou D8 nejdříve za dva roky
Rubrika: 2010
Problémový úsek dálnice D8 přes České středohoří bude hotový nejdříve v roce 2012, spíše až později. Po dnešním společném jednání to přiznali zástupci Ústeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic. Připravují tři možné scénáře, z nichž nejhorší počítá s tím, že by se dálnice vůbec nemusela dostavět. Kvůli velkým dopravním problémům, které rozestavěná dálnice v kraji způsobuje, by se ale příští rok měl otevřít alespoň tříkilometrový úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou.
Je zřejmé, že původní termín dostavby, letošní rok, už stavaři nestihnou. "Pokud dostaneme příslušné výjimky, do konce roku snad stihneme požádat o všechna stavební povolení. Pak bude potřeba zhruba 30 měsíců na stavbu," řekla dnes novinářům ředitelka pražského závodu ŘSD Marie Nádvorníková. I když by prý zhotovitel dokázal stavbu urychlit, pod 25 měsíců to nestihne. Chybějící povolení se týkají zhruba pětikilometrového úseku, kde se vyskytují cenné biotopy, ve zbytku trasy se staví.
Krajské scénáře mají barvy jako na semaforu. Zelený, optimistický, počítá s "koncem obstrukcí ze strany ekologického sdružení Děti Země" a zřejmě by umožnil dálnici otevřít už v roce 2012. Krajský úřad se proto obrátil na všechny zainteresované ekologické organizace s žádostí, aby přestaly výstavbu blokovat. Nepředpokládá se ale, že uspěje.
Proto je nejpravděpodobnější takzvaná oranžová varianta, která doufá v pomoc vlády a parlamentu. "Předpokládá, že se schválí nové zákony, které do budoucna zabrání u podobných staveb obstrukcím," řekla dnes novinářům hejtmanka Jana Vaňhová (ČSSD). Už dříve se obrátila s žádostí o pomoc na končícího premiéra Jana Fischera a i když její dopis s podporou 162 starostů měst a obcí údajně nedošel žádné odezvy, politickou podporu pro dokončení stavby dálnice prý bude hledat i dál. Chtěla by, aby nová vláda jmenovala zmocněnce pro dostavbu D8.
Kdyby zákonodárci nepomohli, ve hře je ještě jedna varianta - červená. "Dálnice by se tím odložila na neurčito vinou obstrukcí. Pro mě osobně je naprosto nepřijatelná," řekla Vaňhová. Na dotaz ČTK ale odpověděla, že "nemůže vyloučit, že se to nestane."
Podle České televize premiér Fischer hejtmance napsal, že vláda nepřivírá oči nad problémy při dostavbě dálnice D8, ale současná legislativa neumožňuje jejich vyřešení.
Současný stav ale má s ekologickou dopravou pramálo společného. Dálnice končí před Lovosicemi a velká část dopravy míří přímo do města. Podobným způsobem je na druhé straně chybějícího úseku zatíženo i Ústí nad Labem. Na obou místech se tvoří ve špičkách dlouhé kolony a trpí i mezilehlé obce a jejich silnice. Jen škody na vedlejších silnicích, způsobené nadměrným provozem, odhadlo ŘSD na minimálně 50 milionů korun. "Uvažujeme, že tyto peníze budeme později vymáhat," prohlásila Vaňhová.
Situace by se mohla trochu zlepšit koncem letošního roku, kdy se otevře nová křižovatka u Lovosic. Příští rok bude navíc zprovozněn první a nadlouho i poslední úsek dálnice mezi Lovosicemi a Bílinkou, dlouhý zhruba tři kilometry. To zřejmě změní část dopravy směrem do Německa odkloní přes Teplice. Víc ale zprovoznit nelze. Na přání CHKO České středohoří, která jinak dálnici jako celek podporuje, totiž od Bílinky žádný další sjezd není. "Rozestavěná dálnice je dlouhodobě neudržitelná, přináší víc škody než užitku," řekla vedoucí CHKO Markéta Peřinová.
Poslední nedostavěný úsek dálnice D8, spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem, je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a před třemi lety se začalo stavět. Podle původního plánu měl stát úsek, jehož většina je na území CHKO, zhruba 11,7 miliardy korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.