KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Úředníci zdražili tunel o miliardu. Chtějí o metr širší

Úředníci zdražili tunel o miliardu. Chtějí o metr širší

Publikováno: 20.9.2007, Aktualizováno: 23.11.2008 21:53
Rubrika: Aktuality

Stačilo rozšířit komořanský tunel na jižní části pražského okruhu o tři čtvrtě metru a stavbu za osm miliard korun to prodražilo nejméně o desetinu. Přitom rozšíření nezvýší kapacitu tunelu, ani nezajistí lepší bezpečnostní podmínky. Komořanský případ tak může být prvním krokem k vysvětlení záhady, na niž přišel Nejvyšší kontrolní úřad v případě jiné komunikce - dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici.


Na 83. kilometru směrem na Prahu je tunel Libouchec

'Ceny tunelů na D8 jsou dvakrát vyšší než ceny tunelů v Německu. Porovnání hlavních stavebně-technických parametrů tunelů na D8 s tunely v Německu ale neprokázalo žádný podstatný rozdíl. Malý počet tunelů nicméně neumožnil činit obecně použitelné závěry,' uzavřeli svou studii experti NKÚ.

ZDE si můžete prohlédnout infografiku: Jak se budou stavět dálnice?

Z historie přípravy téměř dva kilometry dlouhého tunelu mezi pražskými čtvrtěmi Komořany a Cholupice vyplývá, že k příčinám drahoty přispívá nízká kompetence a svévole zaměstnanců státního investora.

ZDE se podívejte na tabulku, jaké dálnice doporučuje ministr Řebíček

Pro vaší bezpečnost
Celý dálniční úsek z Komořan do Vestce staví společnost Skanska, která loni vyhrála v soutěži vypsané Ředitelstvím silnic a dálnic. Projekty má na starost společnost Pragoprojekt.

Už po začátku stavby úředníci Ředitelství silnic a dálnic usoudili, že tunel je příliš úzký. Jižní třípruhová trouba má v průřezu 11,75 metru a severní dvoupruhová 9 metrů. Právě ji se rozhodli na doporučení právě Pragoprojektu o tři čtvrtě metru rozšířit. Tím se zvyšuje cena zakázky, rovněž bude nutné zaplatit nový projekt.

'Tunelové trouby nejsou vyhovující při mimořádných stavech, které mohou nastat buď plánovaně při opravě a údržbě, ale i náhodně při havárii a nouzovém zastavení vozidla. Rozšíření je navrhováno pro zajištění bezpečnosti při těchto mimořádných stavech,' vysvětluje motivy Ředitelství silnic a dálnic jeho mluvčí Martina Vápeníková.

Právě z důvodů bezpečnosti je podle Vápeníkové nutné přidat ke dvěma pruhům v severní troubě jedenapůlmetrový nouzový pruh, pro odstavení aut či příjezd záchranné služby.

Bez normy a bez důvodu
Neexistuje však jediný doklad, že nouzový pruh bezpečnost zvýší. Původní projekt tunelu odpovídal evropským i českým bezpečnostním i technickým normám.

Ty vyžadují, aby v dlouhých tunelech byl alespoň na každém kilometru jeden nouzový záliv. V tunelu z Komořan do Cholupic by stačil jeden, v severní troubě se staví dva.

Nová verze s nouzovým pruhem však odporuje doporučení české normy 737507. V článku 11.1.2 výslovně zamítá nouzové pruhy v dlouhých tunelech.

Zálivy totiž umožňují bez významnějšího omezení provozu řešit běžné poruchy a havárie.

Mohl být i užší
Se záchrankami se samozřejmě počítalo už v první verzi stavby. Při verzi se zálivy by podle normy mohl být tunel ještě užší. Například na D8 jsou dvoupruhové tunely Libouchec a Panenská jen 7,5 metru široké.

Tři čtvrtě metru vozovky navíc v severní troubě nepomůže ani v situaci, kdy bude vyřazena z provozu jižní trouba. Na severu zůstanou k dispozici opět pouze dva pruhy.

Využít nouzový pruh k dočasnému rozšíření provozu na tři pruhy česká norma o tunelech výslovně zakazuje.

Na skutečnost, že projekt odporuje normám, poprvé upozornil v pořadu Reportéři ČT Pavel Přibyl z ČVUT.

Zaběhnutá praxe
Na praxi Ředitelství silnic a dálnic stavět zbytečně široké dálnice upozornil Nejvyšší kontrolní úřad už při své tři roky staré kontrole výstavby pražského okruhu.

Silnice o šířce 27,5 metru mezi dálnicí D1 a Jesenicí by mohla být užší o tři až pět metrů a stále by odpovídala provozu očekávanému v roce 2040. Tím by se ušetřily desítky milionů.

Ředitelství silnic a dálnic však svým postupem v Komořanech neporušuje žádný zákon, protože i po začátku stavby může připustit zvýšení ceny o dvacet procent.

Zdroj: www.aktualne.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (44x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice