Tunel Valík je vybaven unikátními technologiemi
Více než 36 tisíc vozidel projede denně otevřeným dálničním tunelem Valík, který je nejsledovanější částí dálnice D5. Je vybaven nejnovějšími technologiemi, z nichž mnohé se v ČR objevily poprvé.
Dálniční tunel Valík se nachází v úseku dálnice D5 Černice – Útušice. Tento úsek byl poslední nedokončenou částí dálnice, která se budovala celých třicet let. Investorem stavby bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, hlavním dodavatelem stavby tunelu se stala společnost Metrostav.
Technická data – zajímavosti
-
Dálniční tunel se dvěma tunelovými troubami.
-
Každý tubus má dva jízdní pruhy šířky 3,75 m a jeden nouzový pruh šířky 3,25 m.
-
Šířka vozovky mezi obrubníky je 11,5 m, chodníky mají šířku 1 m.
-
Obě tunelové trouby jsou uloženy těsně vedle sebe bez horninového mezipilíře a mají společný středový železobetonový pilíř.
-
Délka levé tunelové trouby je 380 m, délka pravé tunelové trouby je 390 m.
-
Trouby jsou široké 11,5 m a vysoké 8,2 m.
-
Mezi troubami je propojka s únikovou chodbou.
Tunel pod vrchem Valík patří spíše k těm kratším, může se ale pochlubit prvotřídním vybavením. Technologie plní celou řadu funkcí důležitých pro
bezpečný a bezproblémový chod tunelu a v České republice co do rozsahu a pojetí nemají obdoby. Zajišťují zejména měření fyzikálních veličin, dálniční informační systém, měření dopravních dat, identifi kaci dopravních přestupků, měření hmotnosti vozidel, SOS hlásky, rádiové spojení, předportálové úseky a řídicí systém tunelu. Vše dodala fi rma AŽD Praha.
Technologické a dopravní vybavení umožňuje řídit dopravu v tunelu automaticky, přitom splňuje všechny požadavky Evropského parlamentu a rady o minimálních bezpečnostních požadavcích v tunelech transevropské sítě (COOM 002/0309-000) a odpovídá náročným evropským standardům (automaticky řízené větrání, monitorovací zařízení, SOS skříně, kamerový dohled, vážení vozidel, měření rychlosti apod.).
Provoz v tunelu řídí Policie ČR z dispečinku ve Svojkovicích, která má díky obřím obrazovkám dokonalý přehled o dění v tunelu. Zařízení dispečery navíc automaticky upozorňuje na anomálie, jako jsou chodci v tunelu, převržená motorka nebo auto stojící v jízdním pruhu.
Mezi troubami je propojka s únikovou chodbou.
Měření fyzikálních veličin
Pro maximální přehled o situaci v tunelu a tím i co nejvyšší zajištění bezpečnosti je sledováno množství faktorů, přičemž výsledky analýz jsou neustále k dispozici obsluze řídícího střediska. Měřena je zejména koncentrace oxidu uhelnatého (CO), zákal dohledu (opacita), rychlost a směr proudění vzduchu, teplota vzduchu u portálů tunelu, vznik mlhy v blízkosti portálů, viditelnost pro případné zjištění kouře z požáru, tlaková diference na ventilátorech, hladina v nádrži kontaminovaných vod, hladina v akumulační nádrži požární vody, hladina ve vrtané studni, hladina v zásobní jímce a množství dalších veličin uvnitř i vně tunelu.
Dálniční informační systém
K zajištění přímé komunikace dispečinku tunelu s řidiči v reálném čase slouží systém proměnných dopravních značek a návěstidel umístěných jak uvnitř, tak na všech čtyřech portálech tunelu v každém směru.
Proměnná signalizace umístěná na vjezdových portálech obsahuje omezení rychlosti v tunelu, informaci o uzavření tunelu v kritických situacích a další provozní informace.
Prosvětlení dopravního značení slouží jako označení SOS únikových východů a informativních značek „Vypni motor“.
Vozidlová návěstidla jsou umístěna na stěnách tunelu v místě portálu dopravního značení, vždy vstřícně proti směru najíždějících vozidel.
Měření dopravních dat
Systém indukčních smyček uložených ve vozovce před a za tunelovou troubou v obou směrech umožňuje v reálném čase sledovat stav provozu, zejména pak jeho intenzitu. Sofi stikované systémy využívané v tunelu jsou tedy zároveň i zdrojem cenných statistických informací.
Obě tunelové trouby jsou uloženy těsně vedle sebe
bez horninového mezipilíře.
Identifi kace dopravních přestupků
K tomuto účelu byl využit osvědčený stacionární systém měření úsekové rychlosti. Princip měření je založen na videodetekci vozidel projíždějících přes kontrolní stanoviště umístěná na začátku a konci tunelu. Vozidla jsou snímána videokamerami, obraz je digitalizován a následně vyhodnocen na bázi inteligentního rozpoznávání registračních značek vozidel. Získané informace, ke kterým má přístup pouze Policie ČR, umožňují zjistit průměrnou rychlost vozidla v měřeném úseku. Systém lze využít i pro vyhledávání kradených vozidel.
Měření hmotnosti vozidel
Obrazová informace z kamer je využita i při kontrole těžkých nákladních vozidel podezřelých z překročení hmotnostních limitů. Pomocí senzorů hmotnosti a indukčních smyček spolu s použitím prvků umělé inteligence a rozpoznávání obrazu jsou z dopravního proudu vybírána vozidla, která jsou podezřelá z překročení hmotnostních limitů.
SOS hlásky
K přivolání pomoci v případě nouzové situace nastalé při provozu v tunelové rouře nebo v blízkosti tunelu slouží veřejnosti SOS hlásky. Obsahují oboustranné komunikační zařízení pro spojení s potřebnými dálničními a veřejnými službami (policie, hasičský záchranný sbor, záchranná služba). požární a vyprošťovací první pomoc a k tomu potřebná elektrotechnická zařízení. V každém směru jsou umístěny tři SOS hlásky – na začátku, uprostřed a na konci tunelu.
Rádiové spojení
Rádiové spojení v tunelu Valík je zajištěno rozšířením vnějšího rádiového signálu pro vybrané uživatele do podzemních prostorů, kam přirozenou cestou nemůže proniknout. Z vnějších antén jsou rádiové signály přivedeny do sdružovacích a zesilovacích obvodů, které jsou navrženy tak, aby umožnily současný provoz všech sítí bez vzájemného rušení a změny kvality spojení. Přijímané kmitočtové spektrum se dále rozdělí na diskrétní kmitočty, ty se individuálně zpracují a přivedou na zesilovače, kde se nastaví úrovně na takovou hodnotu, která zaručí kvalitní spojení v celé délce tunelu.
V tunelu je šířen koherentní signál s vnějším prostředím. Tím je zaručeno, že nedojde k interferenčním hvizdům při přechodu z vnějšího prostředí do vnitřního a naopak.
Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v časopisu Silnice Železnice 3/2006.