KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Tunel Valík je vybaven unikátními technologiemi

Tunel Valík je vybaven unikátními technologiemi

Publikováno: 1.1.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 21:52
Rubrika: Tunely, Technologie

Více než 36 tisíc vozidel projede denně otevřeným dálničním tunelem Valík, který je nejsledovanější částí dálnice D5. Je vybaven nejnovějšími technologiemi, z nichž mnohé se v ČR objevily poprvé.

Dálniční tunel Valík se nachází v úseku dálnice D5 Černice – Útušice. Tento úsek byl poslední nedokončenou částí dálnice, která se budovala celých třicet let. Investorem stavby bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, hlavním dodavatelem stavby tunelu se stala společnost Metrostav.

Technická data – zajímavosti

  • Dálniční tunel se dvěma tunelovými troubami.
  • Každý tubus má dva jízdní pruhy šířky 3,75 m a jeden nouzový pruh šířky 3,25 m.
  • Šířka vozovky mezi obrubníky je 11,5 m, chodníky mají šířku 1 m.
  • Obě tunelové trouby jsou uloženy těsně vedle sebe bez horninového mezipilíře a mají společný středový železobetonový pilíř.
  • Délka levé tunelové trouby je 380 m, délka pravé tunelové trouby je 390 m.
  • Trouby jsou široké 11,5 m a vysoké 8,2 m.
  • Mezi troubami je propojka s únikovou chodbou.

Tunel pod vrchem Valík patří spíše k těm kratším, může se ale pochlubit prvotřídním vybavením. Technologie plní celou řadu funkcí důležitých pro
bezpečný a bezproblémový chod tunelu a v České republice co do rozsahu a pojetí nemají obdoby. Zajišťují zejména měření fyzikálních veličin, dálniční informační systém, měření dopravních dat, identifi kaci dopravních přestupků, měření hmotnosti vozidel, SOS hlásky, rádiové spojení, předportálové úseky a řídicí systém tunelu. Vše dodala fi rma AŽD Praha.
Technologické a dopravní vybavení umožňuje řídit dopravu v tunelu automaticky, přitom splňuje všechny požadavky Evropského parlamentu a rady o minimálních bezpečnostních požadavcích v tunelech transevropské sítě (COOM 002/0309-000) a odpovídá náročným evropským standardům (automaticky řízené větrání, monitorovací zařízení, SOS skříně, kamerový dohled, vážení vozidel, měření rychlosti apod.).
Provoz v tunelu řídí Policie ČR z dispečinku ve Svojkovicích, která má díky obřím obrazovkám dokonalý přehled o dění v tunelu. Zařízení dispečery navíc automaticky upozorňuje na anomálie, jako jsou chodci v tunelu, převržená motorka nebo auto stojící v jízdním pruhu.


Mezi troubami je propojka s únikovou chodbou.


Měření fyzikálních veličin
Pro maximální přehled o situaci v tunelu a tím i co nejvyšší zajištění bezpečnosti je sledováno množství faktorů, přičemž výsledky analýz jsou neustále k dispozici obsluze řídícího střediska. Měřena je zejména koncentrace oxidu uhelnatého (CO), zákal dohledu (opacita), rychlost a směr proudění vzduchu, teplota vzduchu u portálů tunelu, vznik mlhy v blízkosti portálů, viditelnost pro případné zjištění kouře z požáru, tlaková diference na ventilátorech, hladina v nádrži kontaminovaných vod, hladina v akumulační nádrži požární vody, hladina ve vrtané studni, hladina v zásobní jímce a množství dalších veličin uvnitř i vně tunelu.

Dálniční informační systém
K zajištění přímé komunikace dispečinku tunelu s řidiči v reálném čase slouží systém proměnných dopravních značek a návěstidel umístěných jak uvnitř, tak na všech čtyřech portálech tunelu v každém směru.
Proměnná signalizace umístěná na vjezdových portálech obsahuje omezení rychlosti v tunelu, informaci o uzavření tunelu v kritických situacích a další provozní informace.
Prosvětlení dopravního značení slouží jako označení SOS únikových východů a informativních značek „Vypni motor“.
Vozidlová návěstidla jsou umístěna na stěnách tunelu v místě portálu dopravního značení, vždy vstřícně proti směru najíždějících vozidel.

Měření dopravních dat
Systém indukčních smyček uložených ve vozovce před a za tunelovou troubou v obou směrech umožňuje v reálném čase sledovat stav provozu, zejména pak jeho intenzitu. Sofi stikované systémy využívané v tunelu jsou tedy zároveň i zdrojem cenných statistických informací.


Obě tunelové trouby jsou uloženy těsně vedle sebe
bez horninového mezipilíře.


Identifi kace dopravních přestupků
K tomuto účelu byl využit osvědčený stacionární systém měření úsekové rychlosti. Princip měření je založen na videodetekci vozidel projíždějících přes kontrolní stanoviště umístěná na začátku a konci tunelu. Vozidla jsou snímána videokamerami, obraz je digitalizován a následně vyhodnocen na bázi inteligentního rozpoznávání registračních značek vozidel. Získané informace, ke kterým má přístup pouze Policie ČR, umožňují zjistit průměrnou rychlost vozidla v měřeném úseku. Systém lze využít i pro vyhledávání kradených vozidel.

Měření hmotnosti vozidel
Obrazová informace z kamer je využita i při kontrole těžkých nákladních vozidel podezřelých z překročení hmotnostních limitů. Pomocí senzorů hmotnosti a indukčních smyček spolu s použitím prvků umělé inteligence a rozpoznávání obrazu jsou z dopravního proudu vybírána vozidla, která jsou podezřelá z překročení hmotnostních limitů.

SOS hlásky
K přivolání pomoci v případě nouzové situace nastalé při provozu v tunelové rouře nebo v blízkosti tunelu slouží veřejnosti SOS hlásky. Obsahují oboustranné komunikační zařízení pro spojení s potřebnými dálničními a veřejnými službami (policie, hasičský záchranný sbor, záchranná služba). požární a vyprošťovací první pomoc a k tomu potřebná elektrotechnická zařízení. V každém směru jsou umístěny tři SOS hlásky – na začátku, uprostřed a na konci tunelu.

Rádiové spojení
Rádiové spojení v tunelu Valík je zajištěno rozšířením vnějšího rádiového signálu pro vybrané uživatele do podzemních prostorů, kam přirozenou cestou nemůže proniknout. Z vnějších antén jsou rádiové signály přivedeny do sdružovacích a zesilovacích obvodů, které jsou navrženy tak, aby umožnily současný provoz všech sítí bez vzájemného rušení a změny kvality spojení. Přijímané kmitočtové spektrum se dále rozdělí na diskrétní kmitočty, ty se individuálně zpracují a přivedou na zesilovače, kde se nastaví úrovně na takovou hodnotu, která zaručí kvalitní spojení v celé délce tunelu.
V tunelu je šířen koherentní signál s vnějším prostředím. Tím je zaručeno, že nedojde k interferenčním hvizdům při přechodu z vnějšího prostředí do vnitřního a naopak.

Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v časopisu Silnice Železnice 3/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (47x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (45x)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (5 b.)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice