Tunel Březno očima betonářů
Rubrika: Aktuality
Tématem 29. betonářského úterku, který se konal koncem června v prostorách Stavební fakulty ČVUT Praha v Dejvicích, byl nejdelší železniční tunel v ČR – tunel Březno. S projektovou přípravou objektu nejprve posluchače seznámil Roman Smida – hlavní projektant společnosti Sudop Praha. Věnoval se podrobněji příčinám a následkům závalu, který vznikl 5. května 2003, kdy bylo zavaleno 70 % tunelu. Realizace tunelu metodou obvodového vrubu (MOVP) byla hlavním tématem přednášky Tomáše Ebermanna – zástupce Bec Freres SA v ČR a člen představenstva AGE.
Tomáš Ebermann se představil metodu, její použitelnost a také detailně popsal vrubovací stroj, s jehož pomocí se ražba provádí. Realizaci stavby tunelu spolu se všemi obtížnostmi přiblížili hlavní stavbyvedoucí Jaromír Heřt a stavbyvedoucí pro definitivní obezdívku, Zdeněk Hošek, oba z firmy Metrostav, Divize 5.
Bližší informace o metodě obvodového vrubu (MOVP)
přednesl Tomáš Ebermann.
Dne 1. 4. 2007 byla zprovozněna 7 km dlouhá přeložka na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova – Chomutov. Realizací přeložky byl uvolněn obývací prostor hnědouhelného povrchového dolu Severočeských dolů, a. s., pro jeho další rozšíření. Stavbu přeložky financovaly Severočeské doly, a. s. Stěžejním inženýrským objektem přeložky je jednokolejný tunel délky 1.758 m, který je v současné době nejdelším provozovaným železničním tunelem v České republice.
O přípravě projektu dokumentace hovořil hlavní projektant
společnosti Sudop Praha Roman Šmída.
Tunel byl realizován ve velmi složitých, nepříznivých geotechnických podmínkách teplicko-mostecko-chomutovské hnědouhelné pánve. Stavba tunelu v prostředí plastických neogenních jílů na rozhraní zemin až poloskalních hornin byla v dílčím úseku navíc komplikovaná vlivem neevidované historické důlní činnosti.
Pro výstavbu tunelového objektu byly použity dvě tunelovací metody – metoda obvodového vrubu s předklenbou (MOVP) a sekvenční metoda, tj. aplikace nové rakouské tunelovací metody do prostředí zemin. V případě metody MOVP se jednalo o její vůbec první aplikaci v ČR.
Výstavba tunelu byla zahájena v březnu 2002, ražba byla dokončena závěrem roku 2006, portály, definitivní ostění včetně železničního technologického a požárně bezpečnostního vybavení byly dokončeny k termínu zkušebního provozu 31. 3. 2007.