KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Tunel Březno očima betonářů

Tunel Březno očima betonářů

Publikováno: 9.7.2008, Aktualizováno: 23.11.2008 19:43
Rubrika: Aktuality

Tématem 29. betonářského úterku, který se konal koncem června v prostorách Stavební fakulty ČVUT Praha v Dejvicích, byl nejdelší železniční tunel v ČR – tunel Březno. S projektovou přípravou objektu nejprve posluchače seznámil Roman Smida – hlavní projektant společnosti Sudop Praha. Věnoval se podrobněji příčinám a následkům závalu, který vznikl 5. května 2003, kdy bylo zavaleno 70 % tunelu. Realizace tunelu metodou obvodového vrubu (MOVP) byla hlavním tématem přednášky Tomáše Ebermanna – zástupce Bec Freres SA v ČR a člen představenstva AGE.

Tomáš Ebermann se představil metodu, její použitelnost a také detailně popsal vrubovací stroj, s jehož pomocí se ražba provádí. Realizaci stavby tunelu spolu se všemi obtížnostmi přiblížili hlavní stavbyvedoucí Jaromír Heřt a stavbyvedoucí pro definitivní obezdívku, Zdeněk Hošek, oba z firmy Metrostav, Divize 5.


Bližší informace o metodě obvodového vrubu (MOVP)
přednesl Tomáš Ebermann.

Dne 1. 4. 2007 byla zprovozněna 7 km dlouhá přeložka na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova – Chomutov. Realizací přeložky byl uvolněn obývací prostor hnědouhelného povrchového dolu Severočeských dolů, a. s., pro jeho další rozšíření. Stavbu přeložky financovaly Severočeské doly, a. s. Stěžejním inženýrským objektem přeložky je jednokolejný tunel délky 1.758 m, který je v současné době nejdelším provozovaným železničním tunelem v České republice.


O přípravě projektu dokumentace hovořil hlavní projektant
společnosti Sudop Praha Roman Šmída.

Tunel byl realizován ve velmi složitých, nepříznivých geotechnických podmínkách teplicko-mostecko-chomutovské hnědouhelné pánve. Stavba tunelu v prostředí plastických neogenních jílů na rozhraní zemin až poloskalních hornin byla v dílčím úseku navíc komplikovaná vlivem neevidované historické důlní činnosti.
Pro výstavbu tunelového objektu byly použity dvě tunelovací metody – metoda obvodového vrubu s předklenbou (MOVP) a sekvenční metoda, tj. aplikace nové rakouské tunelovací metody do prostředí zemin. V případě metody MOVP se jednalo o její vůbec první aplikaci v ČR.
Výstavba tunelu byla zahájena v březnu 2002, ražba byla dokončena závěrem roku 2006, portály, definitivní ostění včetně železničního technologického a požárně bezpečnostního vybavení byly dokončeny k termínu zkušebního provozu 31. 3. 2007.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (66x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (61x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (49x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice