Tripartita se na zvýšení financí pro dopravu nedohodla
Rubrika: 2011
Tripartita se na na svém dnešním jednání na zvýšení financí na dopravu nedohodla. Jednání mimo jiné ovlivnila neúčast ministra dopravy Pavla Dobeše (VV). K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu. Zaznělo to na tiskové konferenci po skončení jednání.
Financování výstavby dopravní infrastruktury a veřejné dopravy tak zůstane na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu. "Pro nás je to nedostatečné," řekl předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Znamenalo by to podle něj, že by se musely vracet finanční prostředky EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa. "My jsme vznesli požadavek, aby než dojde k dohodě, se stát postaral o financování regionální dopravy," dodal Pejša.
Zaměstnavatelé a odbory se při jednání dozvěděli, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce. "Jeví se to v tomto okamžiku, že kraje trvají na platnosti memoranda," řekl ČTK první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun. Tuto částku chtěl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů korun, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.
Memorandum podepsala s hejtmany předchozí vláda Jana Fischera. Podle Kalouska není tento dokument právně závazný, hejtmani na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony korun. Zástupci krajů už dříve uvedli, že čekají na konečné rozhodnutí vlády, dosud podle nich o porušení dohody jen mluvila.
Podle odboráře Pejši nemají ani České dráhy kde požadované prostředky ušetřit. Dopravce by rovněž kvůli šetrnému přístupu vlády mohl přijít o dotace z Regionálních operačních programů, za které již objednal kolejová vozidla. Českým drahám tak hrozí škoda v řádu miliard korun, uvedl předák nejvlivnější odborové centrály na železnici.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.