KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    TRANSPORT: Trasa Ostrava-Praha za dvě hodiny po vysokorychlostní železnici

TRANSPORT: Trasa Ostrava-Praha za dvě hodiny po vysokorychlostní železnici

Publikováno: 15.11.2011
Rubrika: 2011

Z Ostravy do Prahy za necelé dvě hodiny po železnici, to bude zcela reálné po vybudování vysokorychlostních tratí, kdy vlaky budou jezdit i více než dvou set kilometrovou rychlostí. Na mezinárodní konferenci Transport, kterou v Ostravě pořádalo 8.-9. 11. 2011 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, to řekl Jindřich Kušnír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR. Ministerstvo má připravenou koncepci vysokorychlostních tratí v Česku a na jejich budování by se měla podílet Evropská unie.

„Podle nové dopravní strategie EU, která určila hlavní dopravní síť v Evropě, se musíme do výstavby vysokorychlostních tratí zapojit. Podle nové dopravní koncepce transevropských dopravních sítí by se totiž do roku 2030 měla délka vysokorychlostních tratí v Evropě ztrojnásobit a do roku 2050 by potom měla být propojena hlavní města a velké aglomerace,“ vysvětlil Jinřich Kušnír.

Páteřní vnitrostátní směr vysokorychlostních tratí by měl být paralelou k dálnici D1 po trase Praha-Brno-Ostrava. „Ke každé trati celé koncepce je vypracovaná studie technického řešení i s orientačními náklady, přičemž náklady na páteřní trať, která vede z Prahy přes Brno do Ostravy, by se měly pohybovat řádově orientačně kolem dvou set miliard korun v dnešních cenách,“ upřesnil Jinřich Kušnír s tím, že celkové náklady na budování vysokorychlostních tratí v Česku podle současné koncepce s perspektivou dalších čtyřiceti let by mohly dosáhnout zhruba 350 miliard korun a podílela by se na nich Evropská unie. U páteřní osy, která vede z Prahy do Ostravy, je v plánu výstavba úplně nových částí Praha – Brno a Přerov-Ostrava a modernizace úseku Brno – Přerov na rychlost dvou set kilometrů. „ Na této trati bude opravdu potom reálné, aby cesta z Ostravy do Prahy trvala po železnici hodinu a padesát minut,“ uvedl Jindřich Kušnír.

Pokud jde o napojení na mezinárodní síť vysokorychlostních železnic, tak se počítá s výstavbou ve třech hlavních směrech Berlín- Praha – Brno – Vídeň, dále Vídeň – Brno – Ostrava – Varšava a Mnichov- Praha – Varšava. „Kdy a které trati se budou stavět nejdříve, teď bude záležet na rozhodování v Bruselu i okolních státech, Polsku, Rakousku a Německu, které jsou s přípravou i výstavbou vysokorychlostní železnice mnohem dál,“ řekl Jindřich Kušnír.

Kromě železniční dopravy se na konferenci Transport zástupci Evropské unie, představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska společně s řadou odborníků na dopravu a logistiku věnovali také regionální dopravním prioritám v kontextu nové dopravní strategie Evropské unie. Účastníci konference vyzvali všechny zodpovědné instituce k urychlení výstavby přetížení silnice I/11 a kapacitním napojením na Slovensko, která vede napříč celým Moravskoslezským krajem, a jejímu zařazení, stejně tak i komunikace R49, do priorit transevropské dopravní sítě TEN-T. „Tak by se mohla jejich výstavba a modernizace dostat do Operačního programu Doprava na léta 2014 – 2020 a byl by zajištěn alternativní přísun nutných finančních prostředků z EU,“ vysvětlil generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian.

Dalšími tématy letošního ročníku konference byla vodní doprava či spolupráce v rámci severojižní evropské dopravní osy Balt-Jandran. Vybrané instituce z pěti zemí podél dopravního koridoru od Baltského moře po Jadran, jež prochází také Moravskoslezským krajem, vytvořily projekt BATCo- Baltic Adriatic Transport Cooperation. „Na projektu se podílí Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje jako jediný zástupce z Česka,“ uvedl ředitel konference Transport a přímý účastník projektu BATCo Pavel Santarius. Snahou projektu je právě urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy, zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí a zlepšit mezinárodní spolupráci.

„V rámci konference rovněž proběhlo zasedání Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor v čele s předsedou Wojciechem Zarnochem. V průběhu konference se také uskutečnilo zasedání národních korespondentů Evropské charty bezpečnosti silničního provozu,“ řekl Pavel Santarius.

Konference TRANSPORT se letos konala již popatnácté. Mezi významnými hosty nechyběli představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice