TRANSPORT: Nová dopravní strategie EU by mohla I/11 zařadit na mapu transevropských cest
Rubrika: 2011
Reálnou možností, jak rychle modernizovat přetíženou silnici I/11, je využít evropských zdrojů. Jsou o tom přesvědčeni představitelé regionu. Právě regionální dopravní priority v kontextu nové dopravní strategie Evropské unie budou jedním z hlavních témat mezinárodní konference TRANSPORT 2011. Tu v hotelu Clarion Congress Hotel Ostrava dnes a zítra pořádá Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Dále se tady zástupci Evropské unie, představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska společně s řadou odborníků na dopravu a logistiku věnují železniční a vodní dopravě či spolupráci v rámci severojižní evropské dopravní osy Balt-Jandran.
„Usilujeme o to, aby se východo-západní spojnice kraje se Slovenskem, silnice I/11, stala součástí transevropské dopravní sítě TEN-T. Tak by se mohla její modernizace dostat do Operačního programu Doprava na léta 2014 – 2020 a byl by zajištěn přísun nutných finančních prostředků z EU,“ vysvětlil generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian s tím, že se nyní v Bruselu posuzuje zařazení silnice I/11 do koncepce sítě TEN-T. Navíc na konferenci přijel zástupce Evropské komise Helmut Adelsberger, který tady představí novou dopravní strategii Evropské unie, jež Evropská komise přijala na konci října, a nastíní, jak využít zdroje EU v dalším plánovacím období i pro regionální projekty. Právě na základě nové dopravní koncepce EU má východo-západní spojnice kraje se Slovenskem šanci dostat se do koncepce sítě TEN-T.
Podle nové dopravní strategie EU představuje TEN-T hlavní dopravní síť v Evropě, má být vytvořena s perspektivou do roku 2030 a plnit funkci dopravní páteře jednotného trhu. Její součástí by měly být v jednotlivých státech a jejich regionech další trasy, které by měly na ni navazovat. Jejich výstavba a modernizace by měla být financována z peněz EU. „Cílem je zajistit do roku 2050, aby se většina evropských občanů a podniků nacházela nejdále 30 minut cesty od hlavní sítě,“ stojí v komentářích nové dopravní strategie. Na základě toho, by se silnice I/11 mohla dostat na mapu transevropských dopravních sítí. „Po její modernizaci bude totiž reálná, aby se do třiceti minut přesunuli lidé z Opavy či Třince do Ostravy, kterou prochází D47, jež patří již nyní do základní sítě TEN-T,“ objasnil Pavel Bartoš, prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Na základě nové dopravní strategie EU bude také ministerstvo dopravy vybírat projekty, které budou zahrnuty do operačního programu pro oblast dopravy na období 2014-2020. „Projekty budou vybírány na základě výsledků multikriteriálního hodnocení dopravních sektorových strategií,“ reagovalo Ministerstvo dopravy ČR na koncepci nové dopravní politiky EU.
Na konferenci se bude dále hovořit o železniční dopravě a jejich perspektivách rozvoje, o vodních cestách ve střední Evropě či o spolupráci v rámci severojižní evropské dopravní osy Balt-Jandran. Vybrané instituce z pěti zemí podél dopravního koridoru od Baltského moře po Jadran, jež prochází také Moravskoslezským krajem, vytvořily projekt BATCo- Baltic Adriatic Transport Cooperation. „Na projektu se podílí Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje jako jediný zástupce z Česka,“ uvedl ředitel konference Transport a přímý účastník projektu BATCo Pavel Santarius. Snahou projektu je především urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy, zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí a zlepšit mezinárodní spolupráci.
.„V rámci konference rovněž probíhá zasedání Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor v čele s předsedou Wojciechem Zarnochem. V průběhu konference se také uskuteční zasedání národních korespondentů Evropské charty bezpečnosti silničního provozu,“ řekl Pavel Santarius.
Konference TRANSPORT se letos koná již popatnácté. Mezi významnými hosty nebudou chybět představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.