Termín dostavby D8 není jistý, čeká se na možná odvolání
Rubrika: 2011
Urychlená dostavba dálnice D8 do tří let ještě není zdaleka jistá. Vyplynulo to z dnešního jednání zástupců Ředitelství silnic se samosprávami ve Vchynicích na Litoměřicku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na konci ledna požádalo o takzvané sjednocené řízení, které by mu mělo do dvou měsíců přinést jak územní rozhodnutí, tak i veškerá stavební povolení, termín dostavby ale ještě slíbit nechce. Čeká se další odvolání jedné z ekologických organizací, řekla novinářům starostka Vchynic Jana Chládková.
Zkrácené stavební řízení pro liniové stavby je jednou z novinek poslední doby. "Je to trochu nestandardní a je to vůbec poprvé v historii ČR, kdy se to takto řeší," řekl ředitel výstavby ŘSD René Poruba. Termín dostavby dálnice v roce 2013 sice pořád zaznívá, ale prý je to jen přání. "Je to náš plán a uděláme pro něj maximum. Ale pořád je to trochu spekulace, nikdo není schopen říct přesný časový harmonogram a bude záviset na stavebním úřadu v Lovosicích, jak se s tím vypořádá," dodal.
Situaci mohou opět zkomplikovat odvolání ekologických organizací. Nevyloučil je ani nejviditelnější bojovník proti dálnici Miroslav Patrik z Dětí země, který ale působí i jako poradce ministra dopravy Víta Bárty a nové žádosti o stavební řízení připomínkoval. "Zatím žádné takové signály nemáme, ale i kdyby byla možná dohoda s Dětmi země, pořád je tu Společnost ochránců přírody Litoměřicka. Poslední dobou bylo pravidlem, že když se neodvolal pan Patrik, odvolali se oni," řekla ČTK Chládková.
Patrik sice tvrdí, že v odvoláních jde především o to, aby byly dodržovány zákony, ale zároveň připouští, že je se stavbou dálnice už smířený. "Jsme v situaci, kdy jsou dvě třetiny rozestavěné a možnost nějaké změny je minimální. Samozřejmě by se mi líbilo, kdyby se začalo stavět v dlouhém tunelu, ale to už není reálné. Je tedy lepší, aby se dálnice dostavěla v současné verzi," řekl ČTK Patrik.
Starostové dotčených obcí mají ale akutnější problémy, než jen dostavbu dálnice. Objízdné trasy jsou v havarijním stavu, a protože řidiči často využívají i neznačené trasy po silnicích nižších tříd, vznikl spor o to, kdo je má platit - jestli kraj, kterému patří, anebo ŘSD jakožto investor. Zatím je jasné jen termín oprav hlavní silnice z Teplic do Lovosic, jejíž nejponičenější úsek u Vchynic by se měl začít opravovat na jaře.
Poslední nedostavěný úsek dálnice D8 spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a o dva roky později se začalo stavět. Administrativní problémy se týkají především asi čtyřkilometrového úseku u Ústí nad Labem. Pokud ŘSD získá stavební povolení, v celé trase by mohlo začít stavět letos na jaře a dálnice by mohla být dokončená v roce 2013. Podle původního plánu měl stát úsek, jehož většina je na území CHKO, zhruba 11,7 miliardy korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.