Technologie RoadCem opět v praxi – nyní v Českých Velenicích
Rubrika: 2011
Dne 10. září 2011 proběhla v Českých Velenicích výstavba silnice technologií RoadCem. Během již čtvrté realizace na území ČR vznikl 500 m dlouhý úsek příjezdové komunikace k průmyslovému areálu navržený na zatížení intenzivní kamionovou dopravou.
Silnice vznikla spoluprácí generálního dodavatele a zároveň dodavatele materiálu RoadCem společnosti PowerCem Czech Republic se společnostmi Strabag a SAT.
Technologie vyvíjená více než 15 let v Nizozemsku přináší možnost nahrazení veškerých konstrukčních vrstev tradičně pojatých vozovek vrstvou jedinou, uzavřenou tenkou obrusnou vrstvou. Tato vrstva sestává ze směsi cementu, vody, materiálu RoadCem a především místní zeminy. Technologicky je provádění velmi podobné zlepšování zemin vápnem nebo cementem. Zásadním rozdílem však je, že výsledná směs nahrazuje konstrukční vrstvy – není tedy podkladem, ale plnohodnotnou náhradou.
To je možné právě díky materiálu RoadCem, který zásadním způsobem modifikuje hydrataci cementu. Vzniklá struktura směsi dodává unikátní kombinaci vlastností – pevnost v tlaku a zároveň pružnost. Díky pružnosti vrstva „spolupůsobí“ s obrusnou, obvykle asfaltovou vrstvou, jejíž tloušťku lze minimalizovat v mnoha případech dokonce až na mikrokoberec nebo jen emulzní nátěr.
Technologie se osvědčila v desítkách zemí po celém světě v nejrůznějších klimatických podmínkách. Z realizovaných ploch v ČR je třeba vyzdvihnout především manipulační plochu zatíženou intenzivně vysokozdvižnými vozíky v Kladně.
V Českých Velenicích bylo navrženo zlepšení v tloušťce 30 cm s 66 kg/m2 (cca 9,5%) cementu a 0,66 kg/m2 (cca 0,1%) materiálu RoadCem. Vysoké množství pojiva a jeho cenu bohatě převážila skutečnost, že nebylo třeba odvážet a skládkovat nevhodné a nakupovat a ukládat vhodné materiály.
Realizovanou komunikaci tvoří dvě části. První úsek je 350 m dlouhý a je rozšířením stávající štěrkové cesty, jejíž materiál byl smísen s okolní zeminou a vytvořil tak základ pro směs upravenou materiálem RoadCem. V této části se nacházelo devět kanalizačních šachet resp. vpustí. Při realizaci bylo třeba, aby zemní fréza vynechala co nejmenší oblast okolo jednotlivých šachet, z níž byl materiál po nadávkování pojiva a RoadCemu odkopán a během tvarování dodán zpět. Druhý (150 m dlouhý) úsek nebyl komplikovaný z hlediska výskytu překážek při frézování, ale výskytem zamokřených částí. Přibližně uprostřed prašné cesty se nachází bod přirozené akumulace povrchové vody, stékající sem z přilehlých oblastí. Vzhledem k velkému množství pojiva však došlo k radikálnímu snížení vlhkosti z místy extrémních 33% na přijatelné hodnoty. Během jediného dne byla stavba celkem 3000 m2 díky kvalitní spolupráci zúčastněných firem úspěšně dokončena a čeká na opatření obrusnou vrstvou.