KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    SŽDC vítá přesun trati Norimberk – Praha mezi páteřní komunikace

SŽDC vítá přesun trati Norimberk – Praha mezi páteřní komunikace

Publikováno: 25.11.2011, Aktualizováno: 28.11.2011 09:24
Rubrika: 2011

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uvítala zahrnutí železniční trati mezi Norimberkem, Domažlicemi a Prahou do soustavy evropských páteřních komunikací TEN-T. ČTK to řekl mluvčí státní společnosti Pavel Halla. Správa na této takzvané jižní větvi III. tranzitního koridoru předběžně počítá s modernizací do roku 2017. Nové rozhodnutí Evropské komise by ale mohlo všechno urychlit.

V původním předběžném návrhu soustavy evropských páteřních komunikací (Core Network) se s žádnou železniční tratí přes Česko nepočítalo a tuzemské železniční projekty byly zařazeny mezi doplňkové evropské trasy. Změnu postoje na středečním setkání s bavorským protějškem Horstem Seehoferem ocenil i předseda vlády Petr Nečas s tím, že jde o významný impulz pro rozvoj česko-bavorské dopravní infrastruktury.

"Jedna věc jsou politická prohlášení a jiná věc je, abychom poté dostali nějaké zadání, jakým způsobem na tom máme pracovat," řekl Halla. Otázkou tak zůstává financování případné modernizace, o kterém by mělo rozhodnout ministerstvo dopravy, případně vláda, která by mohla navýšit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V současném programovacím období evropského Operačního programu doprava (OPD I.) „Nejspíš žádné nevyužité prostředky pro stavbu nalézt nepůjde,“ dodal.

V roce 2012 a 2013 SŽDC dokončí velké stavby na III. tranzitním koridoru například úsek mezi Smíchovem a Berounem a poté by se podle správy mohlo začít se stavbou na této jižní větvi. Současný plán modernizace počítá s rozšířením jednokolejné trati na dvě koleje pro maximální rychlost do 200 kilometrů v hodině a rovněž elektrizací celého úseku.

Podle ředitele Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Petra Šlegra jsou ale současné plány SŽDC nedostatečné. Nová trať mezi Plzní a Bavorskem má podle něj šanci hrát roli významného tranzitního spojení mezi východní a jihozápadní Evropou a měla by se s ohledem na tuto skutečnost plánovat daleko velkoryseji. Kvůli vhodným terénním podmínkám je zde možné postavit vysokorychlostní trať umožňující průjezd maximální rychlostí do 300 kilometrů v hodině a stávající dráhu ponechat pro regionální spoje.

Vysokorychlostní varianta by navíc byla údajně lacinější, než modernizace existující trati. SŽDC podle CEDOP při modernizaci počítá s investicí 28 miliard korun, kdežto výstavba nové rychlodráhy by stála 24 miliard. "Produktivita stavebních prací na zelené louce je nesrovnatelně vyšší než oprava trati za provozu, jak nyní známe z úseku Beroun – Rokycany," vysvětlil tento nepoměr Šlegr.

Zahrnutí komunikací do evropské páteřní sítě neznamená jen snazší přístup k evropským penězům. Pro jednotlivé státy to zároveň představuje závazek dokončit tyto komunikace před rokem 2030. Mezi tyto dopravní tepny jsou počítány zejména tranzitní tahy, které jednak spojují hlavní města a významné metropole mezi sebou a rovněž s významnými mezinárodními letišti. Širší systém doplňkových komunikací tvoří ostatní významné projekty, s jejichž dokončením se počítá nejpozději do roku 2050.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (41x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Německá průchozí dálnice 2. díl (38x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (26x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice