SŽDC vítá přesun trati Norimberk – Praha mezi páteřní komunikace
Rubrika: 2011
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uvítala zahrnutí železniční trati mezi Norimberkem, Domažlicemi a Prahou do soustavy evropských páteřních komunikací TEN-T. ČTK to řekl mluvčí státní společnosti Pavel Halla. Správa na této takzvané jižní větvi III. tranzitního koridoru předběžně počítá s modernizací do roku 2017. Nové rozhodnutí Evropské komise by ale mohlo všechno urychlit.
V původním předběžném návrhu soustavy evropských páteřních komunikací (Core Network) se s žádnou železniční tratí přes Česko nepočítalo a tuzemské železniční projekty byly zařazeny mezi doplňkové evropské trasy. Změnu postoje na středečním setkání s bavorským protějškem Horstem Seehoferem ocenil i předseda vlády Petr Nečas s tím, že jde o významný impulz pro rozvoj česko-bavorské dopravní infrastruktury.
"Jedna věc jsou politická prohlášení a jiná věc je, abychom poté dostali nějaké zadání, jakým způsobem na tom máme pracovat," řekl Halla. Otázkou tak zůstává financování případné modernizace, o kterém by mělo rozhodnout ministerstvo dopravy, případně vláda, která by mohla navýšit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V současném programovacím období evropského Operačního programu doprava (OPD I.) „Nejspíš žádné nevyužité prostředky pro stavbu nalézt nepůjde,“ dodal.
V roce 2012 a 2013 SŽDC dokončí velké stavby na III. tranzitním koridoru například úsek mezi Smíchovem a Berounem a poté by se podle správy mohlo začít se stavbou na této jižní větvi. Současný plán modernizace počítá s rozšířením jednokolejné trati na dvě koleje pro maximální rychlost do 200 kilometrů v hodině a rovněž elektrizací celého úseku.
Podle ředitele Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Petra Šlegra jsou ale současné plány SŽDC nedostatečné. Nová trať mezi Plzní a Bavorskem má podle něj šanci hrát roli významného tranzitního spojení mezi východní a jihozápadní Evropou a měla by se s ohledem na tuto skutečnost plánovat daleko velkoryseji. Kvůli vhodným terénním podmínkám je zde možné postavit vysokorychlostní trať umožňující průjezd maximální rychlostí do 300 kilometrů v hodině a stávající dráhu ponechat pro regionální spoje.
Vysokorychlostní varianta by navíc byla údajně lacinější, než modernizace existující trati. SŽDC podle CEDOP při modernizaci počítá s investicí 28 miliard korun, kdežto výstavba nové rychlodráhy by stála 24 miliard. "Produktivita stavebních prací na zelené louce je nesrovnatelně vyšší než oprava trati za provozu, jak nyní známe z úseku Beroun – Rokycany," vysvětlil tento nepoměr Šlegr.
Zahrnutí komunikací do evropské páteřní sítě neznamená jen snazší přístup k evropským penězům. Pro jednotlivé státy to zároveň představuje závazek dokončit tyto komunikace před rokem 2030. Mezi tyto dopravní tepny jsou počítány zejména tranzitní tahy, které jednak spojují hlavní města a významné metropole mezi sebou a rovněž s významnými mezinárodními letišti. Širší systém doplňkových komunikací tvoří ostatní významné projekty, s jejichž dokončením se počítá nejpozději do roku 2050.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.