KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Svědek v kauze Studénka: Konstrukce nebyla v pořádku

Svědek v kauze Studénka: Konstrukce nebyla v pořádku

Publikováno: 7.11.2011, Aktualizováno: 8.11.2011 16:35
Rubrika: 2011

Na technické problémy, které předcházely zřícení mostu ve Studénce na Novojičínsku, policii po nehodě upozornil až strojvedoucí. Ten si všiml nakloněné podpůrné konstrukce. Firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava a Bögl a Krýsl komplikace policii přiznaly až na základě jeho svědectví. Strojvedoucí, který nechtěl být jmenován, dnes před soudem dokonce řekl, že se v blízkosti opravovaného mostu necítil bezpečně. Soudní jednání pokračuje v úterý.

"Pocit bezpečí byl oslabený. Konstrukce sice nevypadala, že spadne. Bylo ale jasné, že s ní není něco v pořádku," řekl svědek novinářům po skončení výpovědi. Při výslechu na policii dokonce uvedl, že raději opustil lokomotivu, se kterou stál jen několik desítek metrů od mostu. "Stál jsem tam a čekal asi hodinu na uvolnění trati. Sledoval jsem i činnost na stavbě. Raději jsem vystoupil," uvedl strojvedoucí.

Policii kontaktoval čtyři dny po nehodě. Popsal, co viděl, když na místě posunoval vagony jen několik hodin před zřícením mostu. Všiml si naklonění podpůrné konstrukce a vzpříčených vozíků, na kterých se mostovka vysouvala zpět na původní místo. "Do té doby jsme informace o technických problémech neměli. Firmy je nepřiznaly. Udělaly to až na základě tohoto svědectví. Pak jsme od nich získali i potřebné fotografie," řekl dnes ČTK kriminalista Jiří Jícha, který vyšetřování tragické nehody z 8. srpna 2008 vedl.

Svědek se na místě nehody pohyboval téměř celé dopoledne a odpoledne 7. srpna. V té době už na místě bylo několik manažerů firem i stavebních techniků, kteří řešili mimořádnou situaci. Byl tam i těžkotonážní jeřáb, který měl pomoci havárii odstranit. Svědek se vyjadřoval i k tomu, že v místě stavby nebyla omezena rychlost projíždějících vlaků. "Mohlo se tam projíždět plnou traťovou rychlostí, tedy 120 kilometry za hodinu. Já osobně bych tam rychlost snížil. Minimálně proto, že se na stavbě pohybovalo řada lidí," řekl.

Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od 20. června. Z kapacitních důvodů využívá největší jednací síň Krajského soudu v Ostravě. Senát zatím vyslechl obžalované, svědky a několik znalců. Někteří odborníci poukázali na chyby, jichž se stavbaři dopustili. Na chyby upozornila i policie. Ty pak podle ní ve vzájemném souběhu vedly ke zřícení mostu.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala polská cestující, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 pasažérů bylo zraněno, škoda přesáhla 177 milionů korun.

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl a Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice