KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Svaz podnikatelů ve stavebnictví: Kapacita stavitelství je 100 mld., Číňani nejsou potřeba

Svaz podnikatelů ve stavebnictví: Kapacita stavitelství je 100 mld., Číňani nejsou potřeba

Publikováno: 16.11.2010, Aktualizováno: 22.11.2010 10:12
Rubrika: 2010

Ministr dopravy Vít Bárta dnes na Žofínském fóru hájil před zástupci stavebních firem nápad zapojit do výstavby českých dálnic čínské firmy. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je však takzvaná čínská cesta nesmyslná ve chvíli, kdy mají české stavební firmy kapacitu na prostavění 100 miliard korun ročně.

"Proč v této situaci otevíráte čínskou kartu?" tázal se prezident svazu Václav Matyáš ministra. Připomněl, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok se oproti letošku snižuje o více než třetinu na 61 miliard korun. Podle Matyáše už letos muselo 60 procent firem propouštět, neboť zaznamenaly pokles výkonů.

Ministr Bárta si za svým postupem stojí. Podle něj ministerstvo musí vyzkoušet a využít všechny možnosti, které povedou ke snížení cen výstavby dopravní infrastruktury. "To je politická otázka," uvedl Bárta. Podle něj je jednání s Číňany teprve na začátku, zatím vznikla pouze pracovní skupina ministerstva a čínského velvyslanectví.

Celá diskuse se následně točila kolem nedostatku peněz na dopravní stavby. "Řada dopravních staveb, po kterých občané volají, prostě nebude," řekl ministr. Podle něj budou prioritou v následujících letech obchvaty obcí a nikoliv nové silnice a dálnice.

Některé kraje přitom obchvaty odmítají a argumentují tím, že v případě výstavby obchvatu se nikdy nedočkají celé nové silnice. "Pokud nechcete obchvaty, tak nebudete mít ani obchvat ani tu dálnici, je to velmi tvrdé," vzkázal krajům a obcím ministr.

Zopakoval, že brzy by se na financování dálnic měly podílet soukromé firmy v rámci projektů PPP. Za soukromý kapitál by se měla dostavět dálnice D3 k Českým Budějovicím, rychlostní silnice R35 ze severních Čech na Moravu, obchvat kolem Prahy a rozšířit dálnice D1.

V cenách loňského roku si tyto stavby vyžádají 130 miliard korun. Pokud se ale nepodaří projekty PPP spustit, dostavba zmíněných komunikací bude v nedohlednu. Rozpočet fondu dopravy s nimi nepočítá ani výhledově.

Ministerstvo dopravy nyní pracuje na takzvané dopravní superkoncepci, která má mimo jiné určit priority státu v dopravním stavitelství do roku 2025. Dokumentem by se měla vláda zabývat v lednu.

K řadě plánovaných staveb se přitom podle Bárty musejí vytvořit nové projekty; díky tomu se prý nyní například pro obchvat Českých Budějovic počítá s osmi miliardami místo původně navrženými 12 miliardami korun. "Původně tam byl třeba tunel pod fotbalovým hřištěm za dvě miliardy korun," ilustroval změnu Bárta.

Stavebníci jsou přitom vesměs k plánům státu skeptičtí, nevěří například současným slibům, že se od roku 2012 navýší rozpočet fondu dopravy o 14 miliard korun. Z toho čtyři miliardy navíc má přinést mýtné, o čísle přitom pochybuje i šéf SFDI Gustav Slamečka.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (103x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (59x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku  Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku (29x)
Titulem Stavba roku Kolínska se může pyšnit lávka pro pěší přes kolejiště v zastávce Kolín. Mostek je součástí stavby &b...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice