Středočeský kraj odloží platby firmám za opravené silnice
Rubrika: 2011
Středočeský kraj bude mít delší lhůty splatnosti faktur pro firmy opravující silnice. Ze 120 dní se prodlouží na dva roky. Tím se letos a příští rok na jaře zvládne opravit více silnic a kraj za to nebude muset okamžitě platit. Návrh dnes po ostřejší výměně názorů mezi zástupci ČSSD a ODS schválili krajští zastupitelé.
Opoziční občanští demokraté to kritizují, podle nich tím hejtmanství jen prohlubuje své dluhy. Někteří se navíc obávají toho, že kraji takový krok nedovolí antimonopolní úřad.
Podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) jde o metodu odloženého financování, jakýsi dodavatelský úvěr, ale s nulovým navýšením. Kraj tak bude moci opravit silnice za půl miliardy navíc proti plánovanému objemu.
Šéf středočeské ODS Petr Bendl to kritizuje. "V podstatě utrácíme peníze, které kraj ještě nedostal. Děláte to proto, že příští rok bude před volbami a nechcete být kritizováni," prohlásil. Připomněl, že za jeho vedení si hejtmanství vzalo čtyřmiliardový úvěr, z nějž měly být opravy silnic financovány. Ten je ale dnes už téměř celý projeden.
Firmy podle Ratha přišly samy s návrhem, že pokud jim kraj vymezí úseky silnic, které bude chtít komplexně opravit, udělají to zatím zadarmo. Kraj jim za práce zaplatí podle současného ceníku, ale až za dva roky. Vznikne podle něj nad sto kilometrů nových silnic. Podle hejtmanova náměstka pro dopravu Robina Povšíka by to mohlo být ještě více - až 300 kilometrů.
Firmy podle Ratha kvůli vládním úsporám mají teď méně zakázek na státních silnicích spravovaných Ředitelstvím silnic a dálnic. Je už prý na nich, jak si finance opatří a zda si třeba na tyto práce vezmou úvěr. Kraj financování těchto akcí zahrne do rozpočtů na roky 2013 a 2014.
Zastupitel za ODS Tomáš Vaněk označil za iluzi představu, že nějaký "bohatý strýček" půjčí kraji bezúročně peníze. Firma, která si to bude moci dovolit, tím podle něj jen zlikviduje slabší konkurenci, získá monopol a za dva roky své služby zdraží, aby získala úroky z této půjčky. Hrozí podle něj navíc i to, že se neúspěšné firmy obrátí na antimonopolní úřad, který kraj s tímto návrhem "vyžene".
Šéfka kontrolního výběru zastupitelstva Dagmar Nohýnková (ODS) se v rozpravě dotázala, proč tento materiál schvalují zastupitelé, když k tomu stačilo rozhodnutí rady. Hejtman na to reagoval slovy, že jde o princip předběžné opatrnosti vycházející z minulé zkušenosti, kdy na něj bylo kvůli dodavatelskému úvěru na dostavbu areálu mladoboleslavské nemocnice ze strany ODS podáno trestní oznámení. Policie ho nakonec odložila. "Jste klub udavačů a práskačů. Jste ubožáci," pronesl Rath směrem k občanským demokratům. Ti mu odpověděli, že nemá vychování a hovoří nesmysly.
Hejtmanství ročně investuje do oprav a údržby silnic druhé a třetí třídy téměř 1,3 miliardy korun, s těmito penězi ale podle Ratha v současnosti zvládne jen provizorně "látat" díry ve vozovkách. Tyto opravy ovšem většinou vydrží jen jednu sezonu. Na celoplošné rekonstrukce v rozpočtu podle hejtmana nejsou peníze. Pokud se letos a počátkem jara příštího roku díky dohodě s firmami silnice opraví kvalitně, vydrží pět až deset let a nebude nutné vyhazovat peníze za provizorní řešení, předpokládá hejtman.
Rath upřesnil, že podle dopravních expertů z ČVUT by nyní bylo potřeba okamžitě investovat do středočeských silnic zhruba miliardu, aby byly uvedeny do úplného pořádku. Za půl miliardy budou proto vyřešeny ty nejpalčivější problémy.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.