KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Strahovský tunel může sloužit jako kryt, údržba stojí miliony

Strahovský tunel může sloužit jako kryt, údržba stojí miliony

Publikováno: 3.5.2011, Aktualizováno: 16.5.2011 09:52
Rubrika: Tunely

Strahovský tunel v Praze, ve své době nejmodernější tunel v zemi, který stále drží prvenství svou délkou, projektovali v době studené války odborníci jako dvouúčelové zařízení. Sloužit mělo nejenom pro automobilovou dopravu, ale v případě ohrožení také jako obrovský protiatomový kryt. I v současnosti dokážou útroby tunelu za těžkými ocelovými vraty poskytnout útočiště 15.000 Pražanů. Údržba krytu ale ročně vyjde na miliony korun.

Strahovský tunel, jehož stavba začala v roce 1985 a trvala rekordně dlouhých 12 let, zná běžný uživatel jako silnici pod zemí, která spojuje Smíchov na jedné straně s Břevnovem na straně druhé. V případě válečné situace se ale západní tubus ve směru na Smíchov může v průběhu několika minut proměnit v obrovský neprodyšně uzavřený prostor. "To znamená, že v přechodu do krizového režimu budou tubusy uzavřeny tlakovými uzávěry a prostor tunelu bude sloužit jako kryt," řekl při dnešní prohlídce novinářům hlavní technolog Strahovského tunelu Karel Jeništa.

Technické parametry tunelu mohou ohroženým lidem zajistit pobyt na 72 hodin. Betonové místnosti hluboko pod zemí by se okamžitě proměnily v lékařské ošetřovny, připraveny jsou sprchy a toalety, projekty z éry socialismu zahrnovaly i prostor pro ukládání mrtvých. "V prvních plánech se počítalo i s místností, v níž měla být drtička lidských ostatků. Od toho se ale později ustoupilo a zůstala jen místnost na skladování těl," řekl strojní technik Josef Kolín.

Zázemí tunelu, tvořené spletitými a temnými chodbami, zabezpečuje rozvod elektřiny, vzduchu i vody a odpadů. V případě krizové situace by vzduch do krytu procházel přes speciální filtry, pitnou vodu by zajišťovala nádrž uložená ve speciální vodárně v metru hluboko pod Vltavou.

Údržba samotného krytu vyjde Prahu ročně na 12 milionů korun. "Největší částku tvoří údržba tlakových uzávěrů, což je poměrně velké zařízení ovládané hydraulikou, což znamená čištění nebo výměnu oleje," řekl Jeništa s tím, že zařízení je velmi rozsáhlé.

Kryt ve dvoukilometrovém Strahovském tunelu byl v době studené války koncipován jako protiatomový. Podle vedoucího oddělení ochrany obyvatel odboru krizového řízení Rostislava Gutha by v současnosti při nenadálém teroristickém útoku Pražanům nepomohl. Zázemí by mohl poskytnout jen v případě válečného konfliktu.

Krytů je v Praze kromě metra, které pojme nejvíc lidí, a Strahovského tunelu zhruba 800; vejde se do nich přes 160.000 lidí. Všechny mohou ukrýt 40 procent celkového počtu obyvatel města. V současnosti se už při nových výstavbách se zabudováním krytu nepočítá. Ani v tunelech stavěných po roce 1989 podobné bezpečnostní prostory nejsou. "V dnešní době peníze na stavby krytů nejsou, spoléhá se na improvizované ukrytí v podzemních garážích nebo sklepech," uvedl Guth.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (71x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (49x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (45x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice