Stavba západního obchvatu Plzně za tři mld. Kč začne zřejmě letos
Rubrika: 2010
Stavba šestikilometrového západního obchvatu Plzně za více než tři miliardy korun má začít už letos. O peníze na první etapu požádá Plzeňský kraj jako investor stavby do 14. května 2010, kdy je uzávěrka evropského dotačního programu ROP pro Plzeňský a Jihočeský kraj. ČTK to dnes řekl krajský radní Ivo Grüner.
"Město Plzeň jako náš partner se zavázalo, že připraví půdu pro územní rozhodnutí, stavební povolení a vykoupí pozemky," dodal. První etapa už má podle náměstka plzeňského primátora Petra Náhlíka územní rozhodnutí, žádost o stavební povolení byla podána minulý měsíc. "Zbývá nám vykoupit poslední dva pozemky," dodal.
"V programu ROP mají oba kraje rezervovány na velké silnice 1,8 miliardy korun, z toho Plzeňský kraj jednu miliardu. K podání žádosti stačí územní rozhodnutí, což už stavba má," uvedla vedoucí plzeňského odboru Regionální rady NUTS II Jihozápad Magda Sýkorová.
Kraj je podle Grünera připraven dát na obchvat jednu miliardu korun plus vlastní povinný podíl k dotaci ve výši 7,5 procenta. "Plzeň přidá 200 až 300 milionů na stavby chodníků, zálivů, zeleně a podobně," dodal Náhlík. Podle něj už radnice vykupuje pozemky pro druhou etapu. "Je také třeba na ni začít shánět peníze. Druhá část nové silnice bude dražší a vyjde zhruba na dvě miliardy korun," uvedl Grüner.
Podle něj zatím není jasné, zda bude program ROP pokračovat také v dalším programovacím období EU po roce 2013, ale "bylo by to ideální". "Podpora z EU bude, ale zatím není jasné, kam bude směřovat. Určitě ale půjde více peněz do příhraničí, tedy i do Plzeňského kraje, a to více než tam jde nyní z programu Cíl 3," dodal.
Obchvat umožní řidičům z Klatovska dostat se rychleji na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole. Nová tepna odlehčí nejzatíženějším místům ve městě - Klatovské a navazující Karlovarské třídě, kudy nyní projíždí až 30.000 vozů denně. Komunikace povede pouze v katastru města. První etapa nové silnice z Borských polí na chebskou výpadovku do Křimic by měla trvat zhruba tři roky. Druhá část, jejíž nejdražší stavba bude estakáda přes řeku Mži, vyústí na Karlovarské třídě a má být hotová v roce 2015.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.