Stavba tunelu Vestec – Lahovice
Součástí stavby Pražského okruhu je i bezmála dvoukilometrový tunel, který je ražen v úseku mezi Vestcem a Lahovicemi. Tento úsek o celkové délce 8,5 km vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic, na financování se podílí Evropská investiční banka a Státní fond dopravní infrastruktury.
Během prvních dvou měsíců letošního roku probíhala ražba v obou tunelových troubách, a to jak ve směru od Komořan, tak ve směru od Cholupic (tzn. probíhala ražba na čtyřech pracovištích zároveň). Pracovníci specializované tunelářské firmy Skanska BS zvolili neobvyklou technologii ražby tunelu, když využili průzkumnou štolu pro ražbu tunelu ještě před dokončením otevřených stavebních jam. Využití průzkumné štoly tak zkrátilo termín výstavby o několik měsíců. V průběhu měsíce března pak došlo k prorážce jižního (tříproudového) tunelu. Prorážka severní tunelové trouby je naplánovaná na červenec letošního roku. Plocha výrubu přitom činí místy až 138 metrů čtverečních. „V příportálových úsecích, kde malá výška nadloží neumožňuje ražbu tunelů, probíhá jejich výstavba v otevřených stavebních jámách. Komořanská stavební jáma dosahuje úctyhodných rozměrů: je 170 metrů dlouhá a téměř 30 metrů hluboká,“ řekl novinářům Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.
Vizualizace tunelu Vestec - Lahovice
Silniční tunel je součástí nového 8,5 kilometru dlouhého úseku Pražského okruhu, který odvede tranzitní automobilovou dopravu z metropole. Trasa R513 začíná u rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky v Lahovicích, přes 236 metrů dlouhý most překonává Vltavu, dvěma směrově rozdělenými tunely v délce 1 924 (severní) a 1 937 metrů (jižní) vystoupá k Cholupicím, odkud bude pokračovat v hlubokém zářezu k dálničnímu přivaděči Vestec a bude doplněná mnoha silničními nadjezdy a biomosty, které budou sloužit k migraci živočichů.
Při ražbě tunelu používá společnost Skanska DS takzvanou „novou rakouskou tunelovací metodu“, která na základě výsledků měření a sledování chování horninového masivu přizpůsobí technologický postup ražby skutečným podmínkám na stavbě. To umožňuje vynakládat jen nezbytně nutné finanční prostředky na zajištění bezpečnosti a stability výrubu.
Portál Komořany, zahájení zemních prací
Silniční okruh kolem Prahy, rychlostní silnice R1, jejíž je tunel součástí, doplní stávající vnitřní okruh a plynule odvede tranzitní dopravu tak, aby nezatěžovala obytné čtvrti Prahy. Celková délka vnějšího okruhu bude činit 83 kilometrů. V součastné době jsou v provozu již dvě souvislé části Pražského okruhu: na západě úsek Ruzyně – Slivenec, na který se napojují D5, R7 a budoucí R6, na východě potom úsek Satalice – Běchovice, spojující dálnice D11 a R10. Celková délka těchto úseků přitom činí 17 km.
Portál Cholupice (archivní záběry)
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název stavby Silniční okruh kolem Prahy
stavba 513 Vestec – Lahovice
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel Sdružení Vestec – Lahovice
vedoucí Skanska DS (podíl 20 %)
členové Skanska BS (podíl 50 %)
a Alpine Mayreder Bau (podíl 30 %)
Projektant Pragoprojekt, tunely – IKP Consulting Engineers
Zahájení/dokončení 2006/2010
Cena 5,9 miliardy Kč