Stavba tunelu Blanka se prodraží o deset miliard korun
Rubrika: Tunely
Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží zhruba o deset miliard korun. V České televizi to dnes řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda. Nové požadavky stavitele tunelu firmy Metrostav podle něj mohou vést ke zpomalení prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než čtvrtinu na zhruba 35 miliard korun, jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města.
"Nárůst ceny je takový, že skutečně ji nejsme schopni zaplatit, protože to je skokový nárůst, oproti původně uvažovaným 26, 28 miliardám (korun) jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup těch prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase," řekl.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu původně stát 21,2 miliardy korun, technologie dalších 4,5 miliardy korun.
Praha podle Svobody ještě bude se stavitelem tunelu jednat o tom, zda je navýšení ceny oprávněné. Smlouva o stavbě tunelu Blanka nicméně nestanoví konečnou cenu zakázky. "Kdyby tyto smlouvy na začátku byly uzavírány s ohledem na všechny možné okolnosti, kdyby tam byla ta verze, kterou považuji za zásadní, že vysoutěžená cena rovná se cena konečná, s nějakou definovanou licencí, pak by to takto nevypadalo," řekl Svoboda.
V rozhovoru pro server iHNed.cz pak Svoboda uvedl, že Metrostav o navýšení ceny nemusí žádat, vícepráce může začlenit a navýšení oznámit. Podle primátora je smlouva špatně napsaná. Prodražení prý Metrostav zdůvodňuje "třeba tím, že se na Praze 6 staví jiný obchvat, než jaký byl plánovaný, že se staví jiný most přes řeku, místo za 400 milionů za 1,2 miliardy, takže ta cena takto narůstá," doplnil Svoboda.
Opoziční Strana zelených dnes s oznámením navýšení ceny stavbu opět kritizovala. "Investiční hazard pražské ODS způsobí, že Praha dlouhodobě nebude mít dostatek peněz jak na rozvoj veřejné dopravy, tak do zlepšování životního prostředí a kvality života Pražanů," uvedla strana v reakci pro ČTK.
Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Zprovoznění tunelového komplexu, který je součástí vnitřního městského okruhu, se původně předpokládalo na konci roku 2012. Náměstek pražského primátora Karel Březina ale nedávno naznačil, že kvůli omezeným finančním prostředkům Prahy se termín pravděpodobně opozdí.
Tunel se během stavby několikrát propadl. Kvůli loňskému propadu firma zaplatila Praze asi 9,56 milionu korun. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.