Stavba linky metra D je naší střednědobou prioritou
Rubrika: 2014
V rozhovoru s generálním ředitelem Dopravního podniku hl. města Prahy jsme hovořili i o plánované trase do Písnice, tramvajových projektech, financování a dalším rozvoji dopravy v hlavním městě.
Jak jste spokojený s průběhem dostavby trasy metra V.A? Podaří se zprovoznit metro do konce letošního roku?
Práce běží podle harmonogramu, tak, aby v listopadu byly dokončeny všechny stavební části a technologické práce. Následně budou probíhat přejímky a zkušební jízdy. Navíc, v nově zprovozněném úseku metra V.A bude pokrytí mobilním signálem, a to i v mezistaničních úsecích. Pokud nenastanou nějaké nepředvídatelnosti, počítáme s pracovním termínem pro zahájení provozu s cestujícími v první polovině dubna 2015.
Je již zajištěné financování včetně dotace z EU?
Ano, financování stavby prodlouženého úseku metra V.A je zajištěno, a to včetně schváleného příspěvku z fondů EU ve výši 7,5 mld. Kč. V tuto chvíli navíc mohu říci, že na stavbě evidujeme významnou úsporu, která nyní dosahuje částky cca 2,3 mld. Kč. Zároveň předpokládáme, že výše úspory u tohoto projektu ještě není konečná a bude vyšší.
V jaké fázi je příprava stavby metra na Depo Písnice?
V tuto chvíli probíhá příprava celého projektu. Pokud vše půjde bez problémů, předpokládáme, že by mohla během dvou let být zahájena samotná stavba. V tuto chvíli je ještě příliš mnoho nezodpovězených otázek a ještě může dojít ke změnám. Vše se bude odvíjet od toho, jakým způsobem se podaří zajistit financování projektu, například z evropských fondů.
Rozhodlo se již, zda bude Pankrác přestupní stanicí nebo budou některé soupravy na Pankráci odbočovat? Ke které variantě se Dopravní podnik přiklání?
Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy odsouhlasilo variantu metra D s přestupní stanicí Pankrác. Je to z provozního hlediska lepší varianta než odbočení z trasy C.
Z jakých zdrojů se bude projekt financovat a má DPP resp. Praha i záložní variantu, nebude-li trasa zařazena do evropského financování?
Financování stavby je předmětem jednání. Stavba takového rozsahu musí být nutně financována z více zdrojů. Předpokládáme jak využití vlastních finančních zdrojů DPP, investiční pomocí města, ale i maximální možné využití fondů z EU. Nedovedu si představit realizaci stavby bez výrazného zapojení státu do této stavby.
Nedávno se slavilo 40 let provozu prvního úseku trasy C, jak by se mělo metro rozvíjet v následujících desetiletích? Kde vidíte potenciál podzemní dráhy pro dopravní obslužnost Prahy?
Rozvoj pražského metra v uplynulých 40 letech byl poměrně dynamický a ukázalo se, že vedení dopravy v Praze pod zemí, bylo skutečně prozíravým řešením. Jak stoupal počet obyvatel, a město rostlo, bylo třeba poměrně značně rozšiřovat další dopravní sítě. Před čtyřiceti lety začínalo metro na sedmi km a devíti stanicích. Na jaře roku 2015 to bude již 61 provozovaných stanic s délkou sítě přes 60 km, což je poměrně zajímavé srovnání. Dnešní doba není o technologiích, ale o tom, jak se daří shánět potřebné investiční prostředky. Potenciál dalšího rozšiřování je především ve středu města. Nicméně, prioritou je pro další střednědobý výhled zejména samotná stavba linky metra D.
Jaké chystáte v nejbližší době projekty a změny v tramvajových a autobusových trasách?
Na konci měsíce června bude obnoven tramvajový provoz v úseku Lazarská – Vodičkova – Jindřišská. Dojde ke zlepšení technických parametrů trati a současně budou bezbariérově zpřístupněny zastávky Lazarská. Větší komfort při cestování by rekonstrukce měla přinést nejen cestujícím v MHD, ale například i cyklistům a pěším. Po dvou letech bude také otevřena stanice metra Národní třída. Spolu s obnovením tramvajového provozu tak bude opět zprovozněn důležitý dopravní uzel v samotném centru města. Centrum města bude lépe dostupné, což je nejen dobrá zpráva pro Pražany, ale i pro všechny návštěvníky našeho hlavního města.
V jaké fázi je řešení financování nákupu nových tramvají a do jaké míry to podvazuje rozvoj DPP?
Dopravní podnik a Škoda Transportation se dohodly na podmínkách, za kterých Praha odebere zbytek tramvají 15T ForCity. Díky nově uzavřeným dodatkům DPP uhradí polovinu ceny tramvají nyní a druhou polovinu až o 4 roky později, a to bez jakéhokoliv navýšení ceny. Podmínkou tohoto řešení je však ručení hlavního města Prahy, které musí být schváleno zastupitelstvem hl. m. Prahy. Důležitým dopadem vyjednávání je navíc fakt, že dodané tramvaje budou ve vlastnictví DPP, ačkoliv zbytek ceny bude doplacen až později. Dopravní podnik také předpokládá, že díky realizovaným krokům v souvislosti se smlouvou na nákup tramvají ForCity ušetří ve střednědobém výhledu více jak 700 milionů korun, a to především tím, že Škoda Transportation na sebe převezme náklady spojené s financováním projektu. Dojde k výrazné stabilizaci finanční situace podniku při současném zvyšování úrovně poskytovaných služeb.
Je reálně, že se Praha v blízké budoucnosti dočká přímého spojení centra s letištěm? A kdy by se mohlo železniční spojení začít stavět?
Tato otázka se řeší více než dvacet let a není jen v kompetenci DPP a hlavního města Prahy, ale i státu. Myslím, že je zejména na rozhodnutí vlády, zda se začne se stavbou tolik diskutované železniční dráhy na Kladno. Z pohledu DPP by případné prodloužení metra A k letišti bylo realizovatelné, nicméně v tuto chvíli je skutečně prioritní dostavba úseku metra V.A do Motola a také příprava a realizace stavby trasy metra D.