KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Stavba III. koridoru má problémy s majiteli pozemků poblíž Plzně

Stavba III. koridoru má problémy s majiteli pozemků poblíž Plzně

Publikováno: 1.10.2010, Aktualizováno: 6.10.2010 12:34
Rubrika: 2010

Stavba západní části III. železničního koridoru z Prahy do Chebu má na úseku Plzeň - Rokycany problémy s několika majiteli pozemků. Koridor přitom ministr dopravy Vít Bárta před týdnem označil za strategickou stavbu, která musí být bez úseku Praha - Beroun hotová do tří let. V okolí obce Kyšice u Plzně ale nyní majitelé pozemků požadují za ornou půdu výrazně více peněz, než kolik jim stát může ze zákona dát. Investor, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), proto nevylučuje vyvlastnění. ČTK to řekl Ladislav Seemann z plzeňské SŽDC.

"Je to největší problém, s nímž jsme se zatím na celé trase západní části koridoru setkali," uvedl ředitel oblasti SŽDC Václav Šťastný. Podle něj už investor jedná s vlastníky pozemků na připravované trase Plzeň - Rokycany čtyři roky a podařilo se vykoupit půdu anebo uzavřít smlouvu o smlouvě budoucí s téměř všemi z více než 400 vlastníků. V katastrálním území Kyšic ale zatím zůstává posledních několik nedořešených majetkoprávních vztahů. Tito vlastníci nepožadují směnu půdy, ale chtějí více peněz nebo odkoupení celého pole anebo chtějí vybudovat od SŽDC na svých zbylých pozemcích silnice nebo jiné stavby. SŽDC se obává, aby případné soudní spory s nimi nezpozdily termín dostavby úseku.

Investor majitelům před dvěma lety nabídl za ornou půdu znaleckou cenu 138 Kč/m2 a už tehdy mu někteří z nich části potřebné pro stavbu prodali. Obec si poté na doporučení SŽDC nechala zpracovat cenovou mapu, z níž vyšla nová cena 540 Kč/m2 a mapu schválilo ministerstvo financí. Na novou sumu kývli další majitelé ploch, a SŽDC tak už vykoupilo v Kyšicích půdu za 50 milionů korun.

Větší sumu než 540 Kč/m2, kterou požadují zbylí majitelé, jim nemůže SŽDC podle svého náměstka Jana Veselovského uhradit a ani nemůže vykoupit větší pozemek, než potřebuje. To potvrdila také aktuální stanoviska ministerstev dopravy, místního rozvoje a financí, ale také policie i NKÚ, které SŽDC požádalo o vyjádření.

"Sejdeme se naposledy s majiteli. Zopakujeme jim cenu a předložíme stanoviska ministerstev. Ihned poté začne běžet 65denní lhůta pro vyvlastnění," uvedl právník SŽDC Petr Hocký. Podle Šťastného musí státní firma jednat rychle, protože ministr dopravy považuje stavbu za prioritu. Rychlost vyvlastnění bude záležet na vyvlastňovacím úřadu v Plzni. Proti jeho verdiktu se může protistrana odvolat u soudu, který pak rozhodne, o tom, zda SŽDC může stavbu zahájit, nebo ne.

Stavba koridoru na dotčených pozemcích je v souladu s územním plánem kraje i obce. Úsek Plzeň - Rokycany, jemuž chybí kvůli nedohodě s vlastníky zbylých pozemků jedno ze tří stavebních povolení, si má vyžádat 9,7 miliardy korun, z toho téměř polovinu spolkne tunel. "Děláme úpravy projektu a cenu stavby tak snížíme minimálně o deset procent. O dalších pět procent klesne cena díky soutěži stavebních dodavatelů," řekl hlavní inženýr stavby Milan Majer. Patnáctiprocentní redukci slíbila SŽDC ministrovi dopravy.

Na III. koridoru běží stavby Zbiroh-Rokycany, Beroun-Zbiroh, Stříbro-Planá a Planá-Cheb. Před zahájením je Rokycany-Plzeň a průjezd uzlem Plzeň; hotová je část Plzeň-Stříbro.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (111x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (59x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku  Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku (31x)
Titulem Stavba roku Kolínska se může pyšnit lávka pro pěší přes kolejiště v zastávce Kolín. Mostek je součástí stavby &b...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice