Stát podle studie platí za asfalt výrazně rozdílné sumy
Rubrika: 2010
Stát platí za metr čtvereční stejného asfaltu výrazně rozdílné sumy - stavební firmy si účtují za metr čtvereční od 1 566 korun do 28 407 Kč. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici. Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) s odkazem na studii ekonomického institutu CERGE, který srovnal náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let. S uvedenými čísly nesouhlasí jedna z největších stavebních firem v zemi, Strabag.
"Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění," řekl deníku Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE. Nejdražší asfalt je na dvou dálnicích - na úseku D8 před česko-německou hranicí a na dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Nejlevnější je naopak úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem, vyplývá ze studie.
Podle Strabagu ale zveřejněná čísla nejsou vypovídající. "Autor přepočítává cenu celého objektu včetně zemních prací, základů konstrukcí vozovek, potrubí a ostatních konstrukcí a prací na metr čtvereční. Výsledek uvádí jako cenu asfaltu na metr čtvereční," uvedla společnost v prohlášení pro ČTK.
Na mimoúrovňové křižovatce Vrbice na D47 tak prý vychází cena asfaltu na metru čtverečním přes 17.000 korun, ačkoliv skutečná cena je podle Strabagu 740 korun. "Všechny údaje jednotlivých staveb jsou vyjádřením celého rozsahu stavebních prací a nemají vůbec nic společného se skutečnou cenou asfaltových vrstev na daném objektu," uvedla firma.
Deník píše, že nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Například metr svodidel stojí podle výkazů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od 190 korun až po 11.277 korun.
"Dá se čekat, že podobných nesrovnalostí najdeme u dopravních staveb více. A nejen u nich," dodal člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavel Kohout. Právě NERV chce výsledky Palgutovy srovnávací studie využít. Podle listu je výjimečná v tom, že dosud se srovnávaly jen ceny za kilometr dálnic, ale takto detailně do jednotlivých položek rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nešel.
Stát dlouho tvrzení o drahých dálnicích odmítal. ŘSD se ke studii ve středu nevyjádřilo. Metrostav, který podle analýzy stavěl nejdražší úsek s asfaltem za 28 000 korun za metr čtvereční, uvedl, že za vysokou cenu může dodavatel. Sami totiž prý neasfaltují, ale hlavně hloubí tunely a stavějí mosty, uvedl deník.
Podle Palguty výsledky analýzy ukazují, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám. Stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží. Při slabé konkurenci ve velkých dopravních zakázkách přitom není problém, aby se největší stavební firmy domluvily na ceně. "Chybí například i reálná oponentura technických řešení, proto se leckdy staví zbytečně draze," řekl dnešní MfD Palguta.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.