Správa železnic zrychlila rušení přejezdů, letos jich zmizelo 50
Rubrika: 2010
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dodržuje své nedávné plány a zrychlila letos rušení železničních přejezdů. Za první pololetí zmizelo 50 přejezdů, což je o 18 více než loni ve stejném období. Správa zároveň podala dalších 170 žádostí o zrušení křížení, sdělil na dotaz ČTK zástupce organizace Tomáš Drvota.
"Naší snahou je zrušit co největší počet přejezdů. Jde zejména o přejezdy, které jsou evidentně málo využívány, případně když jsou přejezdy v těsné blízkosti vedle sebe nebo lze přejezd nahradit mimoúrovňovým křížením," uvedl Drvota. Většina zrušených přejezdů podle něj byla na účelových komunikacích, například na polních a lesních cestách.
Podle Drvoty železničářům nejde v první řadě o úsporu peněz, ale o odstranění "potenciálně kolizních míst". Jak ale nedávno ČTK řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla, údržba velkého množství křížení správu finančně vyčerpává. Údržba jednoho přejezdu podle něj stojí v průměru zhruba 50 000 korun ročně, na českých kolejích jich je přitom přes 8 000.
Podle Hally navíc není pravda, že by přejezd na polní cestě nevyžadoval údržbu. Je třeba se starat například o svršek přejezdu, zajištění výhledu řidiče nebo kolejové obvody zabezpečovacích zařízení. Správa železnic udržuje přejezdy do šířky čtyř metrů od osy kolejnice, majitelé silnic a cest přitom na udržování přejezdů v chodu nepřispívají.
SŽDC se proto snaží donutit majitele silnic, aby na údržbu přejezdů připláceli. Halla zároveň přiznal, že finanční nároky mají posloužit také jako páka na samosprávy a sedláky, aby souhlasili s rušením přejezdů. "Dokud nepoužijeme spoluúčast, tak je nedonutíme," uvedl již dříve mluvčí.
Rušení přejezdů jako správní akt nejprve povolují příslušné silniční správní úřady. Drážní úřad následně plní funkci stavebního úřadu a povoluje samotné odstranění přejezdu.
"Tento postup platí pro všechny druhy komunikací, s výjimkou křížení dráhy s účelovou komunikací, kde je vedeno pouze Drážním úřadem správní řízení ve věci odstranění přejezdu, bez předchozího řízení o jeho zrušení," uvedl šéf Drážního úřadu Pavel Kodym. Jeho úřad prý zaznamenal vyšší počet žádostí o odstranění křížení už loni.
Železniční přejezdy se letos dostaly do centra pozornosti také kvůli tragické bilanci nehod. Drážní inspekce eviduje za první pololetí 2010 již 144 nehod na železničních přejezdech, což je o 41 procent meziročně více. Na přejezdech letos zahynulo 32 lidí, dvakrát více než loni.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.