„Specifikem byla kvalitní koordinace účastníků stavby,“
Rubrika: 2010
hodnotí práci na stavbě R4 Mirotice – Třebkov Ing. Jaroslav Havlíček, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti SWIETELSKY stavební, s. r. o.
Společnost SWIETELSKY stavební s. r. o. je s firmou STRABAG a. s. (vedoucí sdružení) realizátorem stavby rychlostní silnice R4 v úseku Mirotice – Třebkov. Můžete popsat část úseku stavby, kterou jste realizovali?
Úsek silnice R4 realizovaný firmou Swietelsky stavební s. r. o. České Budějovice začínal v obci Radobytce v km 86,880 a končil v km 87,960. Součástí tohoto úseku byl S0 213 Most přes Luční potok a S0 215 Podchod pro pěší Radobytce. Kromě této ucelené části hlavního tahu SO 121 prováděla naše firma ještě následující stavební objekty: SO 121.6 Odvodnění komunikace v km 88,380 – km 89,580, SO 122 Silnice II/604 – objízdná komunikace na začátku úseku v obci Radobytce, SO 130 – Chodník pro pěší Radobytce, SO 133 – Trvalé oplocení – v rozsahu celé stavby včetně dodatečných plašičů zvěře, SO 201 Most přes účelovou komunikaci Malčice v km 89,694, SO 212 Most na účelové komunikaci Zadní Lány v km 88,640, SO 312 Odvodnění podchodu pro pěší, S0 316 Kanalizace v km 87,300, SO 409 Posouzení a úprava vedení VVN 110 kV v km 90,940, SO 702 Oplocení u č. p. 25, SO 703 Oplocení zahrady v Předoticích, SO 812 Rekultivace opuštěných úseků silnic. Tyto uvedené objekty byly realizovány jako novostavby.
Jak byste zhodnotil průběh výstavby?
Průběh výstavby byl provázen trvalým tlakem investora stavby a vedoucího sdružení na dodržování kvality prací a termínů harmonogramu. To přineslo výsledek ve zkrácení termínu předání stavby a velice dobrou kvalitu všech provedených prací.
Co byste uvedl jako zajímavost na této stavbě?
Zajímavá je určitě vzpěradlová konstrukce S0 212 Mostu na účelové komunikaci Zadní Lány. A poprvé jsme instalovali pachové a optické plašiče zvěře, které doplňují trvalé oplocení.
Vyskytly se na této stavbě nesrovnalosti, které jste museli řešit?
Bez potíží asi žádná stavba nevyroste. Těžká byla fáze zemních prací, ve které bylo nutno odebrat v zemnících na trase materiál do násypů, vyhrát souboj s počasím a zřídit zemní pláň s potřebnou únosností. Obtíže jsme pak měli při pokládce podkladních živičných vrstev ve splnění všech požadovaných parametrů kvality.
Vaše činnost na této stavbě, jak říkáte, spočívala ve výstavbě novostaveb (silnic, mostů…). Jistě jste se ale ve své praxi zabýval také rekonstrukcemi. Můžete jmenovat nějaký zajímavý příklad rekonstrukce?
Ano, v mé praxi jsem se zabýval také rekonstrukcemi menších mostů v jihočeském regionu. Nyní pracujeme na rekonstrukci „Mostu ev. č. 139 – 000A“v Písku. Tyto stavby jsou technicky zajímavé. Jejich úskalí bývá v tom, že projektová dokumentace nemůže postihnout vše, co se při rekonstrukci na mostě objeví, a dodatečné náklady se musí vměstnat do smluvní ceny s investorem stavby.
Každá stavba má svá specifika. Co bylo specifické pro stavbu R4 Mirotice – Třebkov?
To je těžká otázka. Asi bych uvedl, že specifikem byla kvalitní koordinace účastníků stavby.
Zaměřme se nyní na personální obsazení stavby.
Na stavbě R4 pracovaly za firmu Swietelsky stavební s. r. o. České Budějovice tyto organizační složky: Sw – závod JIH oblast Strakonice, Sw – závod JIH oblast vodohospodářské stavby, Sw – závod Mosty Praha. Obsazení stavby našimi pracovníky se měnilo v závislosti na druzích prací, které byly prováděny. Například když se časově sešla betonáž mostovky na mostě SO 201 a pokládka živičného koberce na našem úseku, bylo na stavbě až 40 lidí, jindy třeba polovina.
Jak jste dbali o bezpečnost práce během stavby?
O bezpečnost práce celé stavby dbal koordinátor ŘSD, který spolupracoval s jednotlivými firemními techniky bezpečnosti práce. Celou stavbou jsme prošli bez sebemenšího úrazu. A myslím, že i kolegové z dalších společností, které se na stavbě podílely, neměli problémy.
Jak probíhala komunikace s hlavními aktéry stavby: investorem, vedoucím zhotovitelem, projektantem, ale také se zástupci dotčených katastrálních území?
Komunikace mezi účastníky stavby byla velice organizovaná a intenzivní. Jednou týdně probíhala pracovní porada za účasti TDI, koordinátora ŘSD a dodavatelských firem. Jednou měsíčně ještě zvlášť porada týmu pro zajištění kvality a týmu pro zajištění bezpečnosti práce na stavbě. Každý měsíc pak ještě schůzka účastníků sdružení pro výstavbu R4. Dále pak bylo vypsáno ze strany ŘSD 12 kontrolních dnů, kterých se účastnily další dotčené orgány.
Jste spokojen s výslednou stavbou?
Ano, jednak proto, že nějaké starosti skončily a také proto, že stavba vypadá dobře a hlavně dobře se po ní jezdí. Rychlý úsek R4 z Písku na Prahu se díky ní zase o něco protáhl a je bezpečnější. Veřejnost může být spokojena. Kromě obcí na Miroticku, které si zvykají na novou dopravní situaci: napojení nového úseku na stávající dvoupruh u obce Radobytce. Tato úprava totiž předpokládala brzké pokračování výstavby dalších kilometrů rychlostní silnice R4 směrem ku Praze.
„Specification was Quality Coordination of the Parties to the Construction“
Interview with Ing. Jaroslav Havlíček, the Main Site Manager of SWIETELSKY stavební, s. r. o., on the Topic of: Construction of the Expressway R4 – Mirotice – Třebkov.
Foto: archiv SWIETELSKY stavební