Speciální razicí štít pokřtěn, Viktorie začne pracovat na tunelu
Podle staré tradice byla dnes do portálu nově vznikajícího tunelu v Ejpovicích uložena soška svaté Barbory, patronky všech horníků. Za účasti nejvyšších představitelů Správy železniční dopravní cesty a společností Metrostav a Subterra došlo také na křest více než 110 metrů dlouhého speciálního štítu TBM S-799, který vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva nejdelší tunelové tubusy v České republice. Délka každého z nich přesáhne 4 kilometry.
Sošku svaté Barbory, která podle novodobé tradice bývá patronkou také u výstavby každého většího tunelového díla, vysvětil biskup plzeňský Mons. František Radkovský. Poté byla slavnostně uložena do výklenku v portálu budoucích tubusů, kde zůstane po celou dobu výstavby.
Pokřtěn byl i razicí štít, který od této chvíle ponese jméno Viktorie. Toto označení bylo zvoleno nejen s ohledem na plzeňský region, ale především jeho český význam – vítězství – symbolizuje, že se po dlouhých letech plánování, příprav a překonávání různých obtíží podařilo uvést tento projekt do života.
Štít Viktorie je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování pražského metra v úseku V.A. Vyrobila ho firma Herrenknecht v německém Schwanau, má průměr řezné hlavy téměř 10 metrů a váží přibližně 1800 tun. Použitá technologie TBM - Tunnel Boring Machines – je jedním z nejmodernějších tunelářských způsobů práce. Její předností je především rychlost a bezpečnost. Ve světě se používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů.
„Jsme rádi, že po letech odkladů konečně začala modernizace této důležité části železniční trati a že se na ní můžeme společně s firmou Subterra podílet,“ uvedl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. A dodal: “Věřím, že i na tomto projektu potvrdíme vysokou odbornost našich techniků a dělníků při práci s moderní technologií TBM, jejíž výhody jsme si ověřili již na prodloužení trasy metra.“
Trať Plzeň – Rokycany je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího tranzitního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Po dokončení modernizace celé tratě mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu. Realizaci provede za 3,9 miliardy korun Sdružení MTS+SBT - MTÚ Rokycany - Plzeň, kde vedoucím účastníkem je Metrostav a.s. a členem Subterra a.s. Zhruba polovina ceny přitom padne na unikátní stavbu tunelu v Ejpovicích.
„Stěžejní záležitostí je právě výstavba tunelu Ejpovice pod terénními útvary Homolka a Chlum. Dva jednokolejné tubusy budou mezi sebou propojeny spojovacími chodbami. Délka obou tunelů od východního vjezdového portálu k západnímu výjezdovému portálu činí cca 4 150 m,“ přibližuje nejzajímavější prvky celé modernizace generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Délka stávající trati se tím podle něj zkrátí o více než 6 kilometrů.
Modernizace by měla přinést zkrácení jízdní doby vlaků a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde ke zvýšení komfortu pro cestující a k dosažení maximální traťové rychlosti až na 160 km/h. Ve výhledu pak uvažujeme o rychlosti až 200 km/h,“ popisuje budoucí tvář trati Surý.
| Název stavby | Modernizace trati Rokycany - Plzeň | 
| Železniční svršek | 
 | 
| Demontáž | 35 143 m | 
| Montáž kolejí UIC 60 | 28 132 m | 
| Montáž kolejí S 49 | 1 338 m | 
| Montáž výhybek | 8 ks | 
| Tunely | 
 | 
| Délka tunelů | 2 x 4 150 m | 
| Další technické parametry | 
 | 
| Železniční mosty nové + upravené | 16 ks | 
| Celková délka přemostění | 199 m | 
| Opěrné a zárubní zdi | 731 m | 
| Protihlukové stěny | 7 120 m | 
| Délka nástupištních hran | 850 m | 
| Nové trakční vedení | 32 100 m | 
| Nově zabezpečené výhybkové jednotky | 10 ks | 
| Nový autoblok dvoukolejné trati | 16 794 m | 



 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
		 
  
 
               		 
               		 
	               		














