Soukromé firmy se kvůli možnému holdingu na železnici obrátí k EK
Rubrika: 2011
Soukromí dopravci kritizují zvažované propojení Českých drah a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v holdingu a chtějí se kvůli němu obrátit na Evropskou komisi. Tvrdí, že by tak byli znevýhodněni proti státním Českým drahám. Nelíbí se jim také odložení převodu zaměstnanců řízení provozu z Českých drah pod SŽDC a žádají zvýšení samostatnosti správy kolejí na Českých drahách. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli představitelé Sdružení železničních společností (SŽS).
Ministerstvo se vznikem holdingové struktury počítá a v současnosti hledá konsenzus s Evropskou unií. Do konce roku by chtělo vládě představit konečnou podobu návrhu budoucího uspořádání tuzemské železnice. "Je potřeba najít takový model, který by nikoho nediskriminoval a zároveň neodporoval žádnému právnímu pořádku," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Vláda ČD a SŽDC oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Je nepřijatelné, aby jeden z dopravců řídil provoz ostatních dopravců, zhodnotil návrh ministerstva ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
"Nikdo nám zatím nevysvětlil, jaké jsou výhody holdingu," řekl Schmidt. RegioJet plánuje od září provozovat dálkové železniční spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle Schmidta je model propojování majoritního dopravce a správce dopravní cesty přežitý, Evropská unie ho nedoporučuje a v případě holdingu přímo zakazuje.
Podle Ptačinského uvažovaný holding nevznikne dříve, než bude dokončeno oddělení řízení dopravní cesty od majoritního dopravce. Poté bude následovat období zvyšování efektivity železniční dopravy, které se nevyhne ani propouštění zaměstnanců Českých drah a teprve po tří až pěti letech bude možné uvažovat o vzniku holdingové struktury.
SŽS tvrdí, že český železniční trh je jedním z nejzaostalejších v Evropě. Cílem Evropské unie je prý přitom co možná nejotevřenější trh bez překážek a regulí. Proti tomuto trendu však vystupuje ministerstvo dopravy se svými návrhy, uvedli soukromí dopravci. Evropské komisi proto hodlají zaslat dotaz, zda je postup České republiky správný a zda je záměr vytvoření holdingu v souladu s evropskou legislativou.
Odklad převodu zhruba 9 500 zaměstnanců jako jsou výpravčí a signalisti z Českých drah do SŽDC o dva měsíce na 1. září schválila ve středu vláda. Důvodem byly nedojednané sociální podmínky a služební benefity, které by SŽDC svým novým zaměstnancům měla poskytovat. Provozovatelé soukromých železnic se ale obávají toho, že odklad je jen důkazem, že k oddělení řízení provozu od Českých drah není dostatečná politická vůle. Proti tomuto výkladu se ministerstvo dopravy ostře ohradilo.
Sdružení železničních společností sdružuje menší dopravní společnosti na železnici, jako jsou například Jindřichohradecké místní dráhy, Veolia Transport a RegioJet. Majoritní dopravce České dráhy členem sdružení není.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.