KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Šmerda: Dopravní výstavba potřebuje více peněz a reorganizaci ŘSD

Šmerda: Dopravní výstavba potřebuje více peněz a reorganizaci ŘSD

Publikováno: 13.5.2011, Aktualizováno: 17.5.2011 09:33
Rubrika: 2011

Ministerstvo dopravy by chtělo pro příští rok více než ztrojnásobit peníze na dopravní výstavbu z národních zdrojů. Pro letošek takto Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) dostal zhruba deset miliard korun, pro příští rok má předběžně rozjednáno 20 miliard Kč a dalších 12 miliard by ještě potřeboval. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Radek Šmerda. K rychlejší dopravní výstavbě by podle něj měla přispět i přeměna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost ve vlastnictví státu.

"Chci, aby vláda dodržovala programové prohlášení, tedy aby investice do výstavby silnic nesnižovala," řekl Šmerda. Zvýšení příspěvku státu pro příští dva roky o 12 miliard korun podle něj bude stačit na "přežití klinické smrti" v oboru. Celkový rozpočet SFDI, z něhož se dopravní výstavba financuje, se kvůli úsporným opatřením pro letošní rok snížil na 61,3 miliardy korun z loňských 96 miliard korun. Kromě přímých státních příspěvků směřují do rozpočtu fondu peníze také z Evropské unie, silniční a spotřební daně a mýtného.

Nezbytná bude podle Šmerdy reorganizace příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem. Příspěvková organizace je podle něj naprosto neefektivní, nemůže podnikat a získávat peníze jinak než formou příspěvků od státu. "Máme problémy zaplatit kvalitní odborníky," uvedl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Podle něj je jedním z hlavních problémů ředitelství vysoký průměrný věk zaměstnanců, který se blíží 50 letům.

Získat více peněz na dopravní výstavbu je podle Šmerdy potřebné mimo jiné i kvůli placení za zakázky, na něž byly uzavřeny smlouvy za předchozích ministrů. Objem těchto zakázek se v nejhorším případě může vyšplhat na 23 miliard korun. "U mnohých z těchto staveb ani nedoběhla stavební řízení, nebyly a nejsou pro ně vyčleněné prostředky," vysvětlil Švorc. Podle něj jsou smlouvy u těchto zakázek s dodavateli závazné, a pokud na nich budou stavební firmy trvat, bude nezbytné najít dodatečné zdroje.

Zvýšení prostředků pro SFDI v minulosti navrhoval Svaz podnikatelů ve stavebnictví a část sněmovního hospodářského výboru tím, že by fond dostával větší podíl ze spotřební daně z paliv a maziv. V současné době do rozpočtu SFDI směřuje 9,1 procenta z vybrané daně. Každé navýšení podílu o deset procent by podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví znamenalo příjem ve výši devíti miliard korun.

Tuto formu zvýšení prostředků SFDI ale odmítá ministerstvo financí. Podle mluvčího ministerstva Ondřeje Jakoba by tyto peníze chyběly jinde.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (52x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republiceAlternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice (27x)
Provoz vyššími a vysokými rychlostmi je předpokladem konkurenceschopnosti evropské železniční dopravy a zárukou trvale u...
16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací16. ročník sympozia MOSTY 2011 – tradice spojená s inovací (25x)
16. mezinárodní sympozium MOSTY 2011 probíhalo ve dnech 14. a 15. dubna 2011 v rámci 16. mezinárodního stavebního veletr...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice