Šmerda chce zvýšit příspěvek státu do SFDI o deset miliard Kč
Rubrika: 2011
Ministr dopravy Radek Šmerda předloží poradě ekonomických ministrů návrh na zvýšení příspěvku státu do Státního fondu dopravní infrastruktury v letech 2012 a 2013 minimálně o deset miliard na 30 miliard korun. Šmerda to dnes řekl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Peníze fondu, ze kterého se platí výstavba silnic a dálnic, nyní podle něj stěží stačí na dokončení rozestavěných akcí.
Šmerda upozornil, že pokud by požadované peníze fond nedostal, nedočerpá se první operační program Doprava, čímž by Česko přišlo o zhruba 16 miliard Kč. Nebude tak zahájena příprava druhého programu Doprava a nestavěly by se národní akce. "Jsme nyní v takové situaci, že prostředky, které máme, horko těžko stačí na běžící akce. Nestačí na stavby, které byly v loňském roce zastaveny," uřekl ministr.
Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se meziročně snížil o 35 miliard korun na 61,3 miliardy Kč. V příštím roce má činit 68,4 miliardy Kč, v roce 2013 pak 65,8 miliardy Kč.
Stát podle Šmerdy zatím nemá ani 1,5 miliardy Kč na dokončení 2,5 kilometru úseku dálnice D11 u Hradce Králové, jež umožnila smlouva mezi farmářkou Ludmilou Havránkovou s Ředitelstvím silnic a dálnic o prodeji pozemků. Ministr řekl, že zatím není ani vyřešen problém se sestrou Havránkové Jaroslavou Štrosovou, která s dohodou dříve nesouhlasila. Podle Šmerdy však brzy vyřešen bude a navíc její půlhektarový pozemek stavbu nemůže zmařit. Štrosová jej spoluvlastní s Havránkovou a ta slíbila případné využití předkupního práva na jeho koupi. Směna pozemků Havránkové za jiné by se měla uskutečnit do dvou měsíců. "Až sklidí úrodu, v tom okamžiku začneme přípravné práce (na stavbě dálnice)," dodal ministr.
Šmerda rovněž uvedl, že plánuje přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem k 1. lednu 2014. Přeměna by mohla pomoci k tomu, aby ŘSD mohlo využívat při výstavbě dopravní infrastruktury soukromé peníze. Ministr dodal, že začít stavět za využití PPP, tedy spolupráce se soukromým sektorem při výstavbě silnic a dálnic, bude stejně možné podle nejoptimističtějších harmonogramů až od roku 2015.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.