KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Slovenští stavaři brzdí svůj předchozí optimismus

Slovenští stavaři brzdí svůj předchozí optimismus

Publikováno: 3.10.2011
Rubrika: 2011

Ředitelé stavebních společností zhoršují svá očekávání vývoje slovenského stavebnictví. Letos tak podle nich dojde k poklesu sektoru o 4,5 %, kdežto v květnu odhadovali pokles jen o 1,8 %. Příští rok by ale dle mínění slovenských stavbařů už mohl přinést mírný nárůst (o 1,8 %). Vyplývá to z nejnovější Kvartální analýzy slovenského stavebnictví 08/2011, kterou vydávají společnosti CEEC Research a KPMG Slovensko. Výzkum rovněž podporují společností Harsco, Terrastroj a Považská cementáreň.

Růst, i když menší, než ředitelé předpovídali dříve, by měl přijít již v příštím roce. Jak uvádí ředitel společnosti CEEC Research Jiří Vacek: „Firmy ve svých predikcích spoléhají především na veřejné zakázky a také financování z eurofondů, nových projektů financovaných ze soukromých zdrojů přibývá velice pomalu.“ To potvrzuje i Juraj Dančišín, obchodní ředitel Eurovia SK: ,,Předpokládáme, že slovenské stavebnictví by se mohlo mírně příští rok oživit díky rychlejšímu čerpání eurofondů v dopravním stavitelství.‘‘ Výsledky podobného průzkumu realizovaného v České republice v letošním červenci ukazují, že české firmy očekávají letos velmi podobný pokles trhu jako ty slovenské a to o 4,1%. Ve výhledu na rok 2012 jsou ale pesimističtější (odhadují pokles o 2,4 %). "Základní tendence ve vývoji stavebního trhu je mezi Českou republikou a Slovenskem shodná. Slovenské stavební firmy jsou optimističtější v očekávání vývoje roku 2012 a – což je podstatný rozdíl – více spoléhají na růst v oblasti inženýrského stavitelství. Vytížení kapacit je u českých firem vyšší, což může indikovat další potenciál k vnitřní optimalizaci u slovenských stavebních firem," domnívá se Pavel Kliment, Partner společnosti KPMG Česká republika.

S ohledem na vývoj trhu slovenské společnosti zhoršují své predikce tržeb v letošním roce, aktuálně počítají s poklesem o 3,3 %. Nejpesimističtějšími jsou v tomto smyslu společnosti zabývající se inženýrským stavitelstvím, očekávají pokles až o 10,4 %. V roce 2012 by ale měly zase tržby alespoň mírně růst. ,,Oživení stavebního trhu předpokládáme hlavně v inženýrském stavitelství. Velká většina těchto projektů je financovaná z fondů EU, jejichž možnost čerpání se blíží ke svému konci,‘‘ vysvětluje Tibor Kočvara, generální ředitel Skanska SK. České stavební firmy letos očekávají mírnější pokles tržeb a to o 1,7 %.

Stále pokračuje pozvolný pokles sebedůvěry slovenský stavebních společností, aktuálně si věří v překonání konkurence méně než polovina firem (46%). K výraznému poklesu došlo především v inženýrském stavitelství, v tomto sektoru si věří jen třetina firem. Ve výhledu na rok 2012 sebedůvěra slovenských firem také klesá, v lepší výkony oproti konkurenci příští rok věří 61 % ředitelů (v květnu šlo o 65 %). V České republice je situace v tomto ohledu podobná, v překonání konkurence věří aktuálně 49 % firem, do budoucího roku se optimisticky dívá ale jen 48 %.

Vytížení kapacit slovenských stavebních společností v aktuální plné sezóně oproti květnu mírně pokleslo (aktuálně jen 67 %). Celkově se pohybuje na nestandardně nízké úrovni, což ukazuje na stále existující prostor pro optimalizace stavebních kapacit trhu. Naopak vytíženost českých stavebních společností pokračuje v růstu (84%).

Klíčovými problémy slovenských stavebních společností, které limitují jejich hospodářské výsledky, jsou vysoká míra byrokracie (požadavky úřadů), jejíž vliv podle ředitelů stavebních firem stále roste a také nedostatečná poptávka financovaná ze soukromých nebo veřejných zdrojů. ,,Aktuální problémy v našem odvětví momentálně představuje hned několik témat - nízká míra veřejných investic, nepřiměřeně silné konkurenční prostředí na tak malém trhu jako je Slovensko, neuhrazené pohledávky od investorů, zrušené tendry,‘‘ vyjmenovává Juraj Hirner, generální ředitel ZIPP Bratislava.

Vzhledem k nízké vytíženosti stavebních kapacit a klesajícímu optimismu v očekáváních nových zakázek zůstává klíčovou prioritou pro nastávajících 12 měsíců zvyšování efektivity stavebních společností a také tlak na jejich dodavatele. Naopak slovenské firmy často nepočítají s investicemi.

Kvartální analýza slovenského stavebnictví 08/2011 je v plné verzi k dispozici ke stažení zdarma na internetových prezentacích společnosti CEEC Research www.studieStavebnictvi.cz, kde lze také získat více informací, případně nás můžete kontaktovat na: kontakt@ceec.eu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o obchvat, zatím marně (57x)
V Brně-Maloměřicích a Obřanech usilují o stavbu obchvatu. Hlavní silnice procházející městskou částí, jíž lemují rodinné...
Reakce na článek Aktuálně.cz (BIS: Stát tuneluje vlastní firmy, ovládli je lobbisté) (56x)
Ministerstvo dopravy reaguje na článek Aktuálně.cz, který vyšel dne 8. září 2011 pod názvem BIS: Stát tuneluje vlastní f...
ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně (54x)
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kd...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice