KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Slovenští stavaři brzdí svůj předchozí optimismus

Slovenští stavaři brzdí svůj předchozí optimismus

Publikováno: 3.10.2011
Rubrika: 2011

Ředitelé stavebních společností zhoršují svá očekávání vývoje slovenského stavebnictví. Letos tak podle nich dojde k poklesu sektoru o 4,5 %, kdežto v květnu odhadovali pokles jen o 1,8 %. Příští rok by ale dle mínění slovenských stavbařů už mohl přinést mírný nárůst (o 1,8 %). Vyplývá to z nejnovější Kvartální analýzy slovenského stavebnictví 08/2011, kterou vydávají společnosti CEEC Research a KPMG Slovensko. Výzkum rovněž podporují společností Harsco, Terrastroj a Považská cementáreň.

Růst, i když menší, než ředitelé předpovídali dříve, by měl přijít již v příštím roce. Jak uvádí ředitel společnosti CEEC Research Jiří Vacek: „Firmy ve svých predikcích spoléhají především na veřejné zakázky a také financování z eurofondů, nových projektů financovaných ze soukromých zdrojů přibývá velice pomalu.“ To potvrzuje i Juraj Dančišín, obchodní ředitel Eurovia SK: ,,Předpokládáme, že slovenské stavebnictví by se mohlo mírně příští rok oživit díky rychlejšímu čerpání eurofondů v dopravním stavitelství.‘‘ Výsledky podobného průzkumu realizovaného v České republice v letošním červenci ukazují, že české firmy očekávají letos velmi podobný pokles trhu jako ty slovenské a to o 4,1%. Ve výhledu na rok 2012 jsou ale pesimističtější (odhadují pokles o 2,4 %). "Základní tendence ve vývoji stavebního trhu je mezi Českou republikou a Slovenskem shodná. Slovenské stavební firmy jsou optimističtější v očekávání vývoje roku 2012 a – což je podstatný rozdíl – více spoléhají na růst v oblasti inženýrského stavitelství. Vytížení kapacit je u českých firem vyšší, což může indikovat další potenciál k vnitřní optimalizaci u slovenských stavebních firem," domnívá se Pavel Kliment, Partner společnosti KPMG Česká republika.

S ohledem na vývoj trhu slovenské společnosti zhoršují své predikce tržeb v letošním roce, aktuálně počítají s poklesem o 3,3 %. Nejpesimističtějšími jsou v tomto smyslu společnosti zabývající se inženýrským stavitelstvím, očekávají pokles až o 10,4 %. V roce 2012 by ale měly zase tržby alespoň mírně růst. ,,Oživení stavebního trhu předpokládáme hlavně v inženýrském stavitelství. Velká většina těchto projektů je financovaná z fondů EU, jejichž možnost čerpání se blíží ke svému konci,‘‘ vysvětluje Tibor Kočvara, generální ředitel Skanska SK. České stavební firmy letos očekávají mírnější pokles tržeb a to o 1,7 %.

Stále pokračuje pozvolný pokles sebedůvěry slovenský stavebních společností, aktuálně si věří v překonání konkurence méně než polovina firem (46%). K výraznému poklesu došlo především v inženýrském stavitelství, v tomto sektoru si věří jen třetina firem. Ve výhledu na rok 2012 sebedůvěra slovenských firem také klesá, v lepší výkony oproti konkurenci příští rok věří 61 % ředitelů (v květnu šlo o 65 %). V České republice je situace v tomto ohledu podobná, v překonání konkurence věří aktuálně 49 % firem, do budoucího roku se optimisticky dívá ale jen 48 %.

Vytížení kapacit slovenských stavebních společností v aktuální plné sezóně oproti květnu mírně pokleslo (aktuálně jen 67 %). Celkově se pohybuje na nestandardně nízké úrovni, což ukazuje na stále existující prostor pro optimalizace stavebních kapacit trhu. Naopak vytíženost českých stavebních společností pokračuje v růstu (84%).

Klíčovými problémy slovenských stavebních společností, které limitují jejich hospodářské výsledky, jsou vysoká míra byrokracie (požadavky úřadů), jejíž vliv podle ředitelů stavebních firem stále roste a také nedostatečná poptávka financovaná ze soukromých nebo veřejných zdrojů. ,,Aktuální problémy v našem odvětví momentálně představuje hned několik témat - nízká míra veřejných investic, nepřiměřeně silné konkurenční prostředí na tak malém trhu jako je Slovensko, neuhrazené pohledávky od investorů, zrušené tendry,‘‘ vyjmenovává Juraj Hirner, generální ředitel ZIPP Bratislava.

Vzhledem k nízké vytíženosti stavebních kapacit a klesajícímu optimismu v očekáváních nových zakázek zůstává klíčovou prioritou pro nastávajících 12 měsíců zvyšování efektivity stavebních společností a také tlak na jejich dodavatele. Naopak slovenské firmy často nepočítají s investicemi.

Kvartální analýza slovenského stavebnictví 08/2011 je v plné verzi k dispozici ke stažení zdarma na internetových prezentacích společnosti CEEC Research www.studieStavebnictvi.cz, kde lze také získat více informací, případně nás můžete kontaktovat na: kontakt@ceec.eu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice