Slovensko chce do silničních staveb dát více než 900 mil. eur
Rubrika: 2011
Slovensko chce letos do silničních staveb investovat více než 900 milionů eur (asi 22 miliard korun). Na odborné konferenci v Brně to dnes řekl ministr dopravy Slovenska Ján Figeľ. Peníze půjdou nejen na stavby dálnic a rychlostních silnic, ale i na silnice první třídy. Objem loňských investic nesdělil.
Rozpočet českého Státního fondu dopravní infrastruktury, který je nejvýznamnějším zdrojem financí pro dopravní stavby, se letos ztenčil o zhruba třetinu na 61,3 miliardy korun.
Slovensko chce stavět stavět zejména několik úseků dálnice D1 mezi Žilinou a Prešovem. Původně mělo jít o PPP projekty za účasti soukromého kapitálu (PPP). Nakonec vypsalo soutěže na tři úseky. Další tendry budou podle Figeľa následovat. "Chceme pokračovat i ve výstavbě rychlostních silnic zejména na Oravě a východním Slovensku," uvedl Figeľ.
Ministerstvo dále chystá výstavbu dálnice D4, která bude obchvatem Bratislavy. Hlavní část výstavby podle Figela začne patrně v roce 2014. Aktuálně je ve výstavbě úsek křižovatky dálnic D2 a budoucí D4 u Stupavy, hotovo má být v polovině letošního roku. "Připravujeme PPP model pro výstavbu celého obchvatu, který bude mít asi 40 kilometrů," uvedl Figeľ.
K PPP projektům na Slovensku ministr připomenul, že už jsou realitou, některé projekty ale slovenská vláda přehodnocuje. Podle něj jde o pouze jednu z forem investiční výstavby v zemi.
Některé projekty Slovensko přehodnotilo už loni, když například od partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) při výstavbě tří desítek kilometrů dálnice D1 v okolí Žiliny. Původně je mělo postavit sdružení pod vedením německé firmy Hochtief PPP Solutions.
Technicky náročné úseky dálnice D1 s tunely si měly podle dřívějších informací vyžádat náklady necelé dvě miliardy eur (kolem 50 miliard Kč). Stát by je splácel 30 let, celkem by za ně zaplatil více než osm miliard korun. Projekt připravila ještě předchozí vláda, po změně kabinetu je však začala přehodnocovat nová koalice pravého středu. Slovensko od projektu PPP odstoupilo navzdory tomu, že investor nabídl výrazné snížení plateb.
Bývalá slovenská vláda chtěla spustit tři projekty PPP. Naplno se jí však podařilo odstartovat jen stavbu úseků rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou o délce kolem 50 kilometrů.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.