KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Slovenská zkušenost s PPP projekty

Slovenská zkušenost s PPP projekty

Publikováno: 11.5.2011
Rubrika: 2011

V České republice se v souvislosti s poklesem veřejných zakázek čím dál častěji hovoří o potřebě spuštění PPP projektů. Tato forma realizace projektů, jež je ve světě obvyklá, může pomoci při výstavbě potřebné dopravní infrastruktury také u nás.

Projekt PPP (angl. Public Private Partnership) označuje formu spolupráce mezi orgány veřejné správy a podnikatelským sektorem. Cílem této spolupráce je zabezpečit prostřednictvím soukromého sektoru financování, výstavbu, obnovu, správu či údržbu veřejné infrastruktury nebo poskytování veřejné služby. Jednoduše lze říci, že PPP umožňuje veřejnému sektoru využít soukromé investice a použít tak státní rozpočet na financování jiných veřejných projektů. Veřejná sféra díky této metodě získává prospěch z „know-how“ a pracovních postupů, které se uplatňují v soukromém sektoru.

Podobným způsobem se postupovalo i v případě tzv. druhého balíku dálničních projektů PPP na Slovensku, který představuje výstavbu úseku rychlostní komunikace R1. Koncesionář se zavázal k vyprojektování, financování, výstavbě, provozu a údržbě vybraných úseků. Provoz a údržbu bude zajišťovat po dobu 30 let.

KONCESNÍ SMLOUVA
V březnu 2009 byla podepsána koncesní smlouva mezi Slovenskou republikou zastoupenou Ministerstvem dopravy, pošt a telekomunikací SR (nyní Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR) a koncesionářem, společností GRANVIA. Projekt spočíval v zabezpečení financování, vyprojektování, výstavbě, provozu a údržbě rychlostní komunikace s 2 × 2 jízdními pruhy v celkové délce 52 km. Každou fázi projektu dostal na starosti vybraný kvalifikovaný dodavatel. Fázi naprojektování a výstavby realizuje společnost Granvia Construction, člen české skupiny EUROVIA CS. Hlavní dodavatel stavebních prací se zavázal vůči koncesionáři, že na sebe bere veškeré povinnosti, závazky a rizika vztahující se k výstavbě. „Projekt PPP R1, který na Slovensku realizujeme, je vzhledem ke své velikosti, krátkému časovému harmonogramu výstavby a hlavně vzhledem ke specifickému prostředí veřejněsoukromého partnerství zcela unikátní. Úloha společnosti generálního dodavatele stavby v sobě zahrnuje koncepci projektového řešení, samotnou výstavbu, ale také některé z povinností stavebníka ve vztahu ke stavebnímu zákonu – jako jsou odpovědnost za změny stavby před dokončením, předčasná užívání, vyřízení kolaudačního rozhodnutí a podobně,“ sdělil Ing. Martin Pekáček, ředitel Granvia Construction.

Standardní odpovědnost za projektovou dokumentaci a výstavbu v sobě zahrnuje velká většina projektů realizovaných skupinou EUROVIA CS na území České i Slovenské republiky, takže v této oblasti se nejedná o nic nového. Avšak za podrobnější analýzu stojí především konfrontace koncesní smlouvy, která vychází z anglického modelu fungování projektů PPP a s ním spojeným principem přenosu odpovědností, a legislativy Slovenské republiky, zejména zákona č. 50/1976 Zb. (stavebný zákon).

Koncesní smlouvou byly přeneseny na koncesionáře některé z povinností stavebníka, které do té doby na obdobném typu projektů standardně zabezpečoval veřejný sektor (většinou Národná dialničná spoločnosť a nebo Slovenská správa ciest). V praxi to znamená, že všechny záležitosti spojené se změnou projektů, předčasným užíváním, kolaudačním řízením a komunikací se správci vyvolaných úprav, jsou dnes plně na bedrech koncesionáře a musí být vykonávány v souladu s koncesní smlouvou a také legislativou Slovenské republiky.

Vzhledem k tomu, že příslušné instituce konající v souladu se stavebním zákonem (katastry, stavební úřady apod.) bohužel neznají okolnosti a podmínky koncesní smlouvy a řídí se striktně požadavky zákona, je potřeba veškerou výše uvedenou agendu řešit paralelně, to znamená samostatný proces ve smyslu koncesní smlouvy a samostatný proces ve smyslu slovenské legislativy. Byť se může zdát, že se jedná o dva obdobné procesy, dosavadní praxe ukázala nezbytnost jejich rozdělení, což vzhledem k velmi limitované možnosti přípravy celého projektu a zejména ke krátkému časovému horizontu výstavby přináší značné komplikace.

JEDNÁNÍ O PPP NA SLOVENSKU
Po uzavření koncesní smlouvy byla zahájena jednání o finančních podmínkách s ministerstvem dopravy SR a následně s bankami o poskytnutí financování.

V případě jednání s vládou Slovenské republiky bylo zapotřebí stanovit rozdělení míry zodpovědnosti a rizik jednotlivých subjektů. Naprostou nezbytností bylo přijetí potřebných legislativních úprav, a to v krátké době. Zásadní bylo například zajištění pozemků pro výstavbu a vypořádání se s jejich majiteli. De facto bylo zapotřebí zajistit koncesionáři podmínky pro realizaci projektu a koncesionář se následně zavázal pod rizikem značných pokut realizovat dílo v dané kvalitě, ceně a termínu.

Po vyjasnění nejdůležitějších bodů projektů, bylo zahájeno jednání s bankami o financování projektu. Po zavření otázky financování se PPP projekt na Slovensku mohl reálně rozeběhnout. Stalo se tak 27. srpna 2009. Jednání o financování však probíhalo v době celosvětové hospodářské krize, celý tendrový proces proto trval 18 měsíců. Banky například požadovaly, aby se Slovensko za úvěry zaručilo. Toto slovenská vláda odmítala. Nakonec záruky nebyly potřeba a financování se podařilo zajistit a již nic nebránilo zahájení výstavby.

I PO 30 LETECH NOVÁ KOMUNIKACE
Na Slovensku se jedná o historicky první projekt realizovaný formou PPP v takovém rozsahu. Projekt s oficiálním názvem Koncese na projektování výstavbu, financování, provoz a údržbu rychlostní komunikace R1: Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severní obchvat zahrnuje výstavbu 52 km dlouhé rychlostní komunikace rozdělené do čtyř úseků, a to a tři roky. Stavební práce začaly v září 2009 a první úseky budou koncesionáři předány v létě 2011.

Jakmile stavební práce skončí, dílo převezme koncesionář a novou komunikaci budou moci začít využívat řidiči. V průběhu následujících 30 let se o rychlostní silnici R1 bude starat vybraná údržbová společnost. Ta bude mít na starosti nejen úklid komunikace v zimním období, ale také její pravidelné opravy. Slovenská republika naopak bude dílo splácet formou tzv. za užívání komunikace. Po uplynutí 30 let budou mít řidiči k dispozici dílo v odpovídající stavu po dokončení stavebních prací.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O STAVBĚ
Název stavby Naprojektování a výstavba rychlostní komunikace R1, v úseku Nitra–Selenec, Selenec–Beladice, Beladice–Tekovské Nemce a severný obchvat Banské Bystrice
Objednatel Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
Koncesionář GRANVIA, a.s.
Zhotovitel Granvia Construction, s. r. o. (člen Skupiny EUROVIA CS)
Nezávislý dozor ARCADIS Geotechnika, a. s.
Technický poradce bank Atkins
Generální projektant DOPRAVOPROJEKT, a.s.
Projektant Valbek, spol. s r.o.
ZÁKLADNÍ DATA STAVBY
Hlavní trasa Délka 51,6 km
Kategorie R 22,5
Plocha vozovek na R1 1 100 00 m2
Počet stavební objektů 850 74
Místní objekty Celkový počet 6 846 m
Celková délka mostů  
Mimoúrovňové křižovatky Celkový počet 6
Protihlukové stěny Počet objektů 41
Celková délka 32 611 m

Slovak Experience with the PPP Projects
With the help of the PPP projects in Slovakia, the construction of R1 expressway sections is currently being carried out. The Project Nitra – Tekovské Nemce and Banská Bystrica – northern bypass involves the construction of 52 km long expressway divided into four sections within three years. The construction works started in September 2009 and the first sections will be handed over to the Concessionaire in summer 2011. Operation and maintenance will be provided by the Concessionaire for 30 years.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Mapa Slovenska; žlutá linie znázorňuje trasu stavby.I/66 Banská Bystrica, severní obchvat – 101 křižovatka Kostiviarska; vizualizaceI/66 Banská Bystrica, severní obchvat – 208 most na přeložce c I/66 v km 0,716 530 nad ul. na Karlove; vizualizaceR1 Selenec – Beladice, 208 most nad R1 a potokem Bocegaj na silnici III/0653 v km 11,014 R1; vizualizaceR1 – úsek Beladice – Tekovské NemceR1 – úsek Banská Bystrica – severní obchvat, křižovatka RudlováR1 – úsek Selenec – Beladice, mostní objekt SO 205

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (42x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Německá průchozí dálnice 2. díl (38x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (26x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice