Slováci sklízí první plody PPP projektů
Rubrika: 2011
Na Slovensku se v těchto dnech otevírají tři nové úseky rychlostní komunikace R1, jež je budovaná metodou PPP. Novou cestu vedoucí mezi Nitrou a Tekovskými Nemci doplní v červenci 2012 ještě čtvrtý úsek, a to severní obchvat Banské Bystrice. Výstavbu zahájila v září 2009 společnost Granvia Construction, patřící do Skupiny EUROVIA CS.
Téměř 52kilometrová stavba je rozdělena na čtyři části: tři úseky Nitra, západ – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a samostatnou stavbu, kterou je severní obchvat Banské Bystrice. Na prvních třech zmiňovaných úsecích byla postavena nová čtyřpruhová komunikace kategorie R 22,5 v celkové délce 41,6 kilometru, 4,3 kilometru dlouhý úsek na konci třetího úseku byl rozšířen z původní směrově nerozdělené komunikace na čtyřpruhovou komunikaci. Severní obchvat Banské Bystrice, jehož předání do předčasného užívání je plánované na červenec příštího roku, je stejné kategorie a je dlouhý 5,7 kilometru. Kolaudace každého z úseků je pak naplánována nejpozději šest měsíců po jeho zprovoznění.
LETNÍ FINIŠ
V prázdninových měsících probíhaly dokončovací práce na prvních třech úsecích. Převládala pokládka ložných a obrusných asfaltových vrstev na hlavní trase. Současně probíhalo svahování, humusování a hydroosev svahů podél komunikace, práce na výstavbě středových betonových monolitických svodidel, osazování betonových prefabrikovaných svodidel a montáž ocelových. Dále byly realizovány odvodňovací žlaby, příkopové žlaby a curbking. Následně se dokončovaly krajnice, byl instalován informační systém a vodorovné a svislé dopravní značení.
Na mostních objektech probíhaly práce na izolačních souvrstvích, následovala realizace říms, osazení svodidel a zábradlí, realizace obrusných asfaltových vrstev. Následně proběhly zatěžovací zkoušky a hlavní prohlídky všech mostních objektů.
Na posledním úseku, jímž je severní obchvat Banské Bystrice, jsou stavební práce v plném proudu. Činnosti se soustředily na dokončení realizace kanalizačních objektů a ostatních inženýrských sítí, dokončení zemních prací a realizaci konstrukčních vrstev komunikací. Na mostních objektech jsou práce také v plném proudu a v různém stupni rozpracovanosti, od budování nosných konstrukcí po realizaci izolačních souvrství, říms a vybavení mostů.
PŘÍNOSY PROJEKTU
Rychlostní komunikace kategorie R 22,5 zabezpečí dlouho očekávanou plynulost dopravy a zároveň poskytne vyšší bezpečnost jejím uživatelům. Na rozdíl od existujících cest I/51, I/65 a I/66, které vedou přes města a obce, bude nová komunikace vedena převáženě mimo zastavěné území. Výsledkem odklonění dopravy tak bude snížení úrovně emisí, hluku, a tím zvýšení kvality života obyvatel. Rychlostní komunikace samozřejmě splňuje ty nejvyšší nároky na bezpečnost a aktuální intenzitu dopravy.
Nová rychlostní komunikace má ale význam nejen z hlediska rozvoje dopravní sítě a nadregionálních dopravních vztahů, ale také z hlediska ekonomického rozvoje, snížení rozdílů mezi regiony, zvýšení atraktivity území pro investory a nezanedbatelné bylo také vytvoření nových pracovních míst po dobu výstavby.
NEPŘEHLÉDNUTELNÉ DOMINANTY
Po dokončení posledního, čtvrtého úseku budou moci řidiči využívat šest mimoúrovňových křižovatek a při projetí celé stavby překonají 84 mostů. Vzhledem k tomu, že právě mosty často tvoří dominantu celé stavby, věnovali jejich řešení jako celku i jednotlivým detailům architekti, projektanti i stavbaři výjimečnou pozornost.
Vstupní branou do úseku Nitra, západ – Selenec je nadjezd, který přemosťuje nejen vlastní rychlostní komunikaci, ale i rampy křižovatky. Jde o spřažený ocelový obloukový most s rozpětím 70,57 m. Mostovka je zavěšena na okrajích na dva ploché oblouky. Samotný oblouk je vyplněný betonem a k základům je připojen bez použití ložisek. Patky jsou spojeny s koncovými příčníky tlačenými vzpěrami. Závěsy mají proměnný sklon. Oblouky, závěsy a římsové nosníky mají stříbrnou barvu a jsou opticky dominantní oproti podélným nosníkům a příčníkům v šedozelené barvě.
Dominantou druhého úseku budované R1 je zcela určitě monolitický obousměrný most přes Hosťovský potok. Objekt celkové délky 960 m tvoří spojitý nosník o sedmnácti polích s rozpětími od 33 do 69 m. Nejvyšší pilíř dosahuje výšky 35 m. Jde o jedinou konstrukci proměnné výšky na tomto úseku. Nosnou část tvoří v příčném řezu komorový nosník s velmi vyloženými konzolami podepíranými prefabrikovanými vzpěrami. Nosná konstrukce je společná pro oba dva jízdní směry R1, což představuje celkovou šířku nosné konstrukce 24,5 m. Stavba mostu probíhala postupně. Nejprve byl vybetonován základní komorový průřez do bednění zavěšeného na výsuvné skruži situované nad nosnou konstrukcí. Na něj se následně osadily prefabrikované vzpěry a vybetonovala deska mostovky. Stavba komorového nosníku je jedním z největších unikátů na celé R1.
INSPIRACE PRO ČESKO
Česká jednička v dopravním stavitelství EUROVIA CS pro výstavbu R1 přesunula na Slovensko významnou část svých stavebních kapacit, jde totiž o jeden z největších projektů, který aktuálně realizuje. Firma počítá s tím, že jí slovenské zkušenosti pomohou v přípravě na výběrová řízení případných českých PPP projektů.
Zatím však Česká republika na podobná řešení není připravená. Řada odborníků se přitom shoduje, že pokračování výstavby dopravní infrastruktury formou PPP může být v čase ekonomické krize jedním z východisek pro obor stavebnictví. Dopravní infrastruktura je navíc trvalá investice, která bude sloužit dlouhé roky. Její výstavba generuje nové pracovní příležitosti. Řada lidí je přitom při hledání zaměstnání výrazně omezena svým bydlištěm. Čech bude radši vstávat ve čtyři ráno, aby dojel sto kilometrů do práce, než by se někam stěhoval za prací. Dopravní infrastruktura by proto měla vycházet vstříc našim návykům. Výhoda například Liberce spočívá v tom, že se lidé mohou pohodlně dopravit po rychlostní silnici za prací do Mladé Boleslavi, případně až do Prahy. Naproti tomu lidé z Českých Budějovic nedojedou nikam.
ZÁKLADNÍ DATA STAVBY | |
HLAVNÍ TRASA | |
délka | 51,6 km |
kategorie | R 22,5 |
plocha vozovek na R1 | 1 100 000 m2 |
POČET STAVEBNÍCH OBJEKTŮ | 850 |
MOSTNÍ OBJEKTY | |
celkový počet | 84 |
celková délka | 6 846 m |
MIMOÚROVŇOVÉ KŘIŽOVATKY | |
celkový počet | 6 |
PROTIHLUKOVÉ KŘIŽOVATKY | |
počet objektů | 41 |
celková délka | 32 611 m |
The Slovaks Gather the First Fruit of PPP Projects
These days three new sections of the R1 Expressway are opening in Slovakia. They were built through PPP method. The new road between Nitra and Tekovské Nemce will be supplemented by the 4th section in July 2012 with the northern bypass of Banská Bystrica. The construction was commenced in September 2009 by Granvia Construction belonging to the Group EUROVIA CS.