Slavnostní zahájení rekonstrukce železniční stanice Přerov
Rubrika: 2011
Slavnostního zahájení se ve čtvrtek 24. února dočkala již několik měsíců úspěšně probíhající akce „Rekonstrukce železniční stanice Přerov, I. stavba“. Projekt je navržený ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti prostřednictvím Operačního programu Doprava. Investorem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Význam železničního uzlu Přerov na síti tranzitních železničních koridorů je dán především jeho polohou. Přerov je jedním z důležitých železničních uzlů na II. tranzitním koridoru Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné, a zároveň je přípojnou větví na rameni Přerov – Česká Třebová. Do železničního uzlu Přerov je dále zaústěna trať Brno – Přerov. Celá stavba je realizována na území Olomouckého kraje a nachází se na katastrálních územích Horní Moštěnice, Lověšice u Přerova a Přerov. Trať II. tranzitního železničního koridoru je součástí evropské trasy Gdynia – Gdaňsk – Katowice – Petrovice u K. – Ostrava – Břeclav – Wien – Villach – Jesenice – Ljubljana – Rijeka). Spojení mezi Katowicemi a Břeclaví je jedním z nejdůležitějších mezinárodních přepravních toků na území České republiky.
„Obsahem rekonstrukce kolejiště žst. Přerov v rámci I. stavby je dvoukolejný průtah uzlem včetně řešení obvodu osobního nádraží. Traťová rychlost v úseku přednádraží bude po rekonstrukci 160 km/h, v osobním nádraží mimo nástupištní hrany 80 km/h. Bude provedena rekonstrukce železničního svršku a sanace železničního spodku včetně nového odvodnění a rekonstrukce mostních objektů,“ uvedl při dnešní slavnostní příležitosti Ing. Pavel Habarta, MBA, pověřený řízením SŽDC.
Jak již název napovídá, stavba je rozdělena na dvě části. Začátek 1. stavby je v km 178,480 v úseku tratě Otrokovice – Přerov, dále stavba pokračuje přes přednádraží a osobní nádraží až do km 185,615 traťového úseku Přerov – Prosenice a v km 184,611 traťového úseku Přerov – Dluhonice. Zbývající části traťových úseků Přerov – Prosenice, Přerov – Dluhonice včetně výhybny Dluhonice a kolej číslo 1S dluhonické spojky jsou zařazeny do 2. stavby.
Vlastní realizace byla zahájena již v září 2009, kdy si zhotovitel převzal staveniště. „Zatím probíhaly práce na přednádraží v úseku od zastávky Horní Moštěnice po Mádrův podjezd. Koleje byly rekonstruovány na rychlost 160 km/h a opraven byl Lověšický podjezd,“ uvedl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s. Vybudována byla také jižní větev kabelovodu se štolou pod osobním nádražím a přeložka parovodu. Zahájena byla rekonstrukce Mádrova podjezdu, která bude dokončena v letošním roce.
Bezbariérový mimoúrovňový přístup cestujících k nástupištím bude zajištěn novým - jižním podchodem doplněným výtahy a rekonstruovaným stávajícím podchodem. Stávající zastřešení nástupišť bude repasováno a osazeno na nová nástupiště. Budou zrekonstruovány silnoproudé rozvody, osvětlení železniční stanice a trakční vedení. Zřízeno bude nové elektronické staniční zabezpečovací zařízení 3. (nejmodernější) kategorie s ovládáním z jednotného obslužného pracoviště. Zabezpečovací zařízení bude umožňovat rozšíření o zařízení jednotného evropského vlakového zabezpečovače ERTMS/ETCS. Provedena bude nová místní kabelizace, sdělovací zařízení včetně informačního systému a dispečerská řídící technika. Z důvodu ochrany obytné zástavby před hlukem způsobeným železniční dopravou budou realizována protihluková opatření.
Rekonstrukce přinese i několik zajímavých technických řešení. "Technickou lahůdkou bude zcela určitě rekonstrukce železničního mostu přes Bečvu. Část mostu totiž čeká sanace a část bude nová. Samostatnou kapitolou potom bude jeho vysouvání," vyzdvihl některé aspekty probíhajících prací Bohuslav Navrátil ze společnosti SŽDC.
Nezapomněl poukázat ani na sofistikovaný systém zabezpečení tratě, který se bude skládat jak z nejmodernějších zabezpečovacích zařízení, tak především jejich napojení na jednotné obslužné pracoviště. Za technickou zajímavost lze považovat i počet nových kolejových prvků na jednotlivých úsecích rekonstruované trati. "Na deseti kilometrech bude nově instalováno 199 kusů výhybkových jednotek. Toto číslo jasně ukazuje na náročnost a rozsah rekonstrukce," doplnil generální ředitel společnosti OHL ŽS Michal Štefl.
Náklady na realizaci stavby jsou 4.108,104.000 Kč bez DPH (4.920,744.421 s DPH).
Projekt „Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba“ je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti prostřednictvím Operačního programu Doprava. Příspěvek z EU může být až 79,85 %, tedy přibližně 2.915,679.569 Kč ze způsobilých nákladů stavby.
Základní údaje
Kraj: Olomoucký
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Zpracovatel dokumentace: MORAVIA CONSULT Olomouc a.s.
Zhotovitel: Sdružení Přerov, OHL ŽS a.s. (vedoucí účastník sdružení), EUROVIA CS, a.s. a AŽD Praha s.r.o.
Lhůta výstavby: 09/2009 – 01/2014
Podrobné údaje o stavbě naleznete na této adrese.
Údaje stavby
- železniční svršek (UIC 60, pružné upevnění) 11.551 m
- (S49, pružné upevnění) 3.482 m
- kolej R65 (užit.) na betonových pražcích SB 589 m
- kolej R65 (užit.) na nových dřevěných pražcích 349 m
- regenerovaný svršek S49 a R65 (včetně pražců) 3.148 m
- nové výhybky UIC 60 65 ks
- nové výhybky S49 21 ks
- regenerované výhybky 12 ks
- rekonstrukce podchodů 1 ks
- nový podchod 1 ks
- železniční most (rekonstrukce) 4 ks
- železniční propustek (rekonstrukce) 2 ks
- zastřešení ostrovních nástupišť (rekonstrukce) 1.888 m2
- nové 1.722 m2
- protihluková stěna 1.030,8 m
- nová rozvodna 3kV pro EPZ 2 ks
- rekonstrukce rozvodny 3 kV pro EPZ 1 ks
- ohřev výměn z distribučního rozvodu 98 ks
- délka elektrizovaných kolejí 68 km
- staniční zabezpečovací zařízení (SZZ) 3. kategorie železniční stanice Přerov
- výhybkové jednotky (SZZ) 199 ks
- přejezdové zařízení světelné – (PZS) 1 ks