KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Slavnostní proražení tubusu Královopolského tunelu v Brně

Slavnostní proražení tubusu Královopolského tunelu v Brně

Publikováno: 25.3.2010, Aktualizováno: 29.3.2010 15:27
Rubrika: 2010, Velký městský okruh Brno

Dnes byl slavnostně proražen tubus Královopolského tunelu, který je součásti brněnského velkého městského okruhu (VMO). Projekt s oficiálním názvem „Silnice I/42, VMO, Dobrovského B“ po svém dokončení podstatně sníží hustotu dopravy ve vnitřním Brně. „Dnešní den je prvním krokem ke zprovoznění stavby v roce 2011, respektive v roce 2012. Velký městský okruh je zásadní prioritou města Brna s ohledem na život obyvatel a dopravy ve městě. Nesmíme však zapomenout na to, že současný poslední průraz je také o trpělivosti a toleranci obyvatel Králova Pole a Žabovřesk, za což bych jim nyní chtěl poděkovat,“ řekl dnes primátor města Brna Roman Onderka.

 

Slavnostní proražení tubusu Královopolského tunelu v Brně

Stavba je součástí velkého městského okruhu (VMO) a je umístěna na území městských částí Královo Pole a Žabovřesky. Hlavní část stavby tvoří dva tubusy ražených tunelů. Tunel I je dlouhý 1237 m a tunel II dlouhý 1258 m. Mimo vlastních tunelů je součástí stavby dalších 450 stavebních objektů a provozních souborů. Hustá povrchová zástavba se souvisejícími inženýrskými sítěmi a dopravními komunikacemi na povrchu a zároveň specifické geologické podmínky brněnských neogenních jílů (téglů) řadí stavbu tunelů a souvisejících objektů VMO Dobrovského ke zcela unikátním inženýrským stavbám v České republice. Nadloží tunelu se pohybuje v rozmezí od pouhých 6 m u provizorních portálů po maximální hodnotu 21 m.

„Na stavbě musely být použity unikátní technologie především z důvodu extrémních a komplikovaných geologických podmínek a z důvodu maximálního zajištění bezpečnosti pracovníků a okolí stavby,“ řekl dnes generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Ing. Alfred Brunclík. Vzhledem ke komplikovaným geologickým podmínkám byly pro tuto stavbu vyvinuty speciální metody ražby. Jedná se o jádrovou metodu, založenou na svařovaných ocelových prvcích HEBREX a rychle tvrdnoucím stříkaném betonu. Na takto vytvořené primární ostění je pak připevňována mezilehlá izolační fólie a betonuje se vnitřní trvalé železobetonové ostění.

Dodatečným opatřením k zamezení rizik havarijních stavů během realizace stavby v souladu s požadavky evropských směrnic bylo zajištění objektů na povrchu tzv. kompenzační injektáží, tedy řízeným zvedáním objektů současně s probíhajícími poklesy od ražby. Rozsah kompenzačních injektáží je dle požadavků tunelové legislativy mimořádný a nemá v České republice ani v Evropě obdoby. Investor a zhotovitel respektují změny rozsahu stavby z důvodu novelizace zákonů a norem souvisejících s prováděním stavby (dopady na životní prostředí, protihluková opatření atd.), a také dodatečné požadavky obyvatel města dotčených stavbou.

Požadované evropské parametry bude mít signalizační a bezpečnostní vybavení tunelů. Bude v nich automaticky řízený systém odvětrání s odsáváním znečištěného vzduchu. V případě požáru bude možné odsávat z kteréhokoliv místa požáru až 250 m3 vzduchu za vteřinu. Plně automaticky řízené bude osvětlení tunelů, a to včetně nouzových režimů s možností přizpůsobit se konkrétním podmínkám v tunelu a jeho nejbližším okolí. Na okamžité podmínky, jak na VMO, tak i v celém Brně, bude reagovat proměnné dopravní značení.

Hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Financování stavby je zajištěno ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rámci sdružených prostředků přispívá na výstavbu také statutární město Brno. Celková cena se bude pohybovat kolem 6,5 miliardy Kč. Zprůjezdnění silnice č. I/42 VMO je plánováno na rok 2011 a kompletní dokončení díla na květen roku 2014.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Související články


Fotogalerie
Úvodní slavnostní projevyGenerální ředitel OHL ŽS, Michal Štefl, při slavnostním projevuO slavnostní ceremoniál byl opravdu velký zájemRoman Onderka, primátor statutárního města Brna, přebírá na památku sošku BarborkyVladimír Macík z OHL ŽS, ředitel výstavbyA vzhůru do tubusuStroj Terex je již připraven k proražení posledních symbolických centimetrůObsluha stroje ve složení ředitel ŘSD Afréd Brunclík a Roman Onderkam primátor statutárního města BrnaVšichni přítomní si mohli vyzkoušet jak prašné prostředí to na staveništi jeProražený tubus

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (81x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (65x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Pokusná kompenzační injektáž na VMO Dobrovského v BrněPokusná kompenzační injektáž na VMO Dobrovského v Brně (38x)
Velký městský okruh v Brně je jedním ze základních prvků nového dopravního systému města. Jeho významnou součástí jsou d...

NEJlépe hodnocené související články

Velký městský okruh v BrněVelký městský okruh v Brně (5 b.)
Město Brno se stejně jako jiná evropská města potýká s problémy v optimalizaci dopravní obsluhy města bez přílišného zat...
Královopolský tunel – hlavní část velkého městského okruhu DobrovskéhoKrálovopolský tunel – hlavní část velkého městského okruhu Dobrovského (5 b.)
Dne 31. 8. 2012 byl slavnostně uveden do provozu dlouho očekávaný severozápadní úsek Velkého městského okruhu (VMO ), of...
Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice