Škoda Transportation vyrobí unikátní tramvaje pro Turecko
Rubrika: 2014
Škoda Transportation dodá do Turecka dvanáct unikátních „catenary-free“ tramvají. Naváže tak na dodávku šedesáti tramvají ForCity Classic pro město Konya. Jedná se o tramvaje ForCity Classic, tentokrát ale budou vybavené nejnovějším bateriovým „catenary-free“ pohonem, který umožňuje vozidlům nezávislý pohyb na trakčním vedení s dojezdem až 3 km. Tramvaje budou dodány během roku 2015. Do Turecka tak poputuje celkem 72 tramvají v hodnotě 3,4 mld. korun.
„Jsme potěšeni, že došlo k navýšení stávajícího kontraktu o 20 % a do Turecka zamíří další tramvaje navíc vybavené „catenary-free“ technologií. Tato nová objednávka jasně dokazuje, že naši zákazníci jsou s našimi výrobky spokojeni. Vozidla budou nasazena na nové lince, jejíž 1,8 km dlouhá část nemá trolejové vedení. Celkem tak do tureckého města Konya dodáme 72 tramvají. Navíc tím, že jsme vyvinuli „catenary-free“ tramvaj, jsme znovu potvrdili, že jsme schopni pružně reagovat na požadavky zákazníků. Vyrobili jsme vozidlo, které využívá nejnovější nano-lithium-titanovou bateriovou technologii a tím jsme dokázali, že umíme držet krok se světovou konkurencí,“ říká Zal Shahbaz, viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.
První zkoušky nového pohonu se uskutečnily na zkušební trati ve škodováckém areálu v Plzni za přítomnosti certifikované osoby z Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Testování proběhlo na tramvaji ForCity Classic z první šedesáti-kusové série pro turecké město Konya. „Během zkoušek dokázala tramvaj třicetkrát opakovaně zrychlit na 30 km/h. Bez nabíjení z troleje dokonce ujela 8 km. V praxi škodovácké „catenary-free“ řešení předpokládá dojezd 3 km bez napájení přes pantograf, a to při rychlosti až 30 km/h,“ vysvětluje Milan Šrámek, vedoucí elektrických projektů Škoda Transportation.
Bateriový pohon tramvají se využívá hlavně v případě, kdy tramvaj má zajet do oblastí, kde není nainstalována trolej, především z estetických důvodů v historických centrech měst. Pohon může být použit také v případě poruchy vrchního elektrického vedení, tak aby tramvaj nebránila plynulosti silničního provozu. Bateriová tramvaj má baterie umístěné ve speciálních střešních kontejnerech, ve kterých mohou být podle požadovaného charakteru provozu umístěny baterie různých typů. V případě tramvají do tureckého města Konya použije Škoda vysocevýkonné baterie s technologií nano-lithium-titan. Dobití baterie proběhne vždy při jízdě tramvaje pod trolejí během několika minut.
Skupina Škoda Transportation rovněž dlouhodobě vyrábí trolejbusy na bateriový pohon. V letech 1998-2003 bylo bateriemi vybaveno pro možnost jízdy nezávislé na troleji 272 trolejbusů Škoda pro San Francisco. První prototyp trolejbusu nové generace s bateriovým pohonem pro provoz bez přímého napájení z vedení vyvinula dceřiná společnost Škoda Electric již v roce 2003. Letos do maďarského Szegedu zamíří celkem dvanáct vozidel s desetikilometrovým dojezdem při rychlosti až 50 km/h.
Škoda Transportation v letošním roce vyrobí rekordních 115 tramvají. Během minulých několika měsíců vyrazily do provozu moderní tramvaje v turecké Konye, maďarské Miskolci a v Číně byl vyroben první prototyp licenčního vozidla. První prototypy nových tramvají zamíří také do Bratislavy a pražský dopravní podnik odebere dalších více než třicet nejmodernějších tramvají ForCity Alfa.