Sdružení chce urychlit stavbu dopravní infrastruktury na Moravě
Rubrika: 2011
Rychlé dobudování páteřních komunikací, a tím zvýšení konkurenceschopnosti a zaměstnanosti ve Zlínském a Olomouckém kraji, jsou hlavní cíle nového Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Zakládajícími členy jsou například statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš (ODS) a přerovský primátor a senátor Jiří Lajtoch (ČSSD).
Sdružení má 24 členů, jde jak o představitele samospráv, tak i o podnikatele. Novinářům to dnes řekli jeho představitelé.
Sdružení chce urychlit dopravní napojení střední a východní Moravy komunikacemi dálničního typu nebo rychlostními komunikacemi. Patří k tomu dobudování uceleného dálničního tahu D1, spojujícího hlavní průmyslové oblasti ČR v ose Praha – Brno – Ostrava, a souvisejících tahů rychlostních silnic R55 a R49.
"Jak výměnou ministrů, tak i výměnou samospráv dochází k různorodým korekcím plánování. Naším cílem je, abychom dokázali držet dlouhodobou kontinuitu v oblasti dopravní infrastruktury," řekl dnes ČTK a Českému rozhlasu předseda sdružení Libor Lukáš.
Sdružení si neklade za cíl pouze "národní" projekty, ale i dílčí investice. Jde například o rekonstrukci a modernizaci železniční trati mezi Otrokovicemi a Zlínem, rozvoj letiště Přerov – Bochoř, které je společným projektem Zlínského a Olomouckého kraje a města Přerov, napojení města Přerova na dálniční síť.
"Dálnice D1 v úseku Kroměříž – Říkovice, což je obec pět kilometrů vzdálená od Přerova, bude otevřena v červnu. Na toto mají navazovat úseky Říkovice – Přerov a Přerov – Lipník nad Bečvou. Tím se propojí dálniční síť až do Ostravy. Tyto dvě stavby byly zastaveny," připomněl Jiří Lajtoch.
Dodal, že na úsek z Přerova do Lipníku nad Bečvou je už vydáno stavební povolení. Úsek Říkovice – Přerov je ve fázi územního rozhodnutí, není stavební povolení, nejsou vykoupeny pozemky. "Ředitelství silnic a dálnic se vymlouvá na nákladnost této stavby. Ale náklady se zvyšují z roku na rok, protože stavební práce jsou dražší. Snažíme se, aby záměrové investice se neodsouvaly a řešily se v daném období," dodal.
O vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost regionů hovoří také studie. Pro sdružení ji zpracoval člen Národní ekonomické rady vlády Petr Zahradník. Z ní vyplývá, že pokud by i nadále pokračoval trend snižování investic do budování dopravní infrastruktury, oba kraje by to negativně pocítily. "Z pohledu Zlínského kraje dopad je na zpomalení růstu HDP kraje do roku 2020 o dvě procenta, což je obrovský dopad. U Olomouckého kraje je to asi půl procenta. U obou krajů by se nezaměstnanost zvýšila o dvě procenta," uvedl výkonný místopředseda sdružení Libor Žádník.
Studie bude prezentována na mezinárodní konferenci Střední Morava - křižovatka ekonomických a dopravních zájmů. Uskuteční se v polovině září v Luhačovicích.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.