ŘSD v pátek zprovozní výbuchy poničenou část dálnice D5 u Plzně
Rubrika: 2011
Po téměř čtyřech měsících se tento pátek dopoledne řidičům plně zprůjezdní dálniční obchvat Plzně před tunelem Valík, kde 2. května havaroval kamion převážející plynové lahve. Propálená vozovka, ohořelý portál před tunelem a rozbitá svodidla, protihluková stěna i zábradlí znemožňovala průjezd vozů po 500 metrech levé poloviny dálnice za Valíkem ve směru na Rozvadov. Oprava, která přišla zhruba na 12 milionů korun, bude celá hrazená z pojistky kamionu, jemuž před Valíkem praskla pneumatika. ČTK to řekl Jiří Hůrka z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která dálnici D5 spravuje.
"Během pátečního dopoledne se bude uzavírka likvidovat. Rychlost už tam nebude omezena," dodal. Řidiči se tak nebudou muset před Valíkem řadit do jednoho pruhu, v tubusech tunelu budou jezdit v obou pruzích.
Podle Hůrky nebyla sice poškozená mostní konstrukce před Valíkem, ale oprav bylo na stometrovém úseku hodně. Nejdražší byl nový koberec na vozovce a dále výměna celého ocelového portálu před vjezdem do tunelu, kde jsou světelná tabule, kabeláže a čidla na placení mýtného. Dále se opravila betonová i ocelová svodidla a římsa na mostě před tunelem, plexisklová protihluková stěna a zábradlí. "Vozovka se v délce zhruba sto metrů odfrézovala do hloubky deseti až 20 centimetrů a znovu se zabalila," uvedl Hůrka. Samotná oprava trvala podle něj zhruba měsíc, ale její zahájení oddálila řada posudků, například z ČVUT.
Opravu prováděl původní dodavatel stavby, tedy firma SMP Praha. Výběr firmy byl podle silničářů logický, protože v říjnu končí záruka staveb na obchvatu a v září se bude na dálnici vše kontrolovat. Původní dodavatel tak dá do pořádku vše, tedy i případné problémy, které nesouvisí s havárií, ale mohly by se na ní svádět. ŘSD nemuselo při havárii vyhlašovat na opravu úseku před Valíkem výběrové řízení.
Kamion vezoucí náklad plynových láhví prorazil 2. května středová svodidla a dostal se do druhé části dálnice, kde se převrátil na střechu a začal hořet. Těsně po nehodě explodovalo několik acetylenových láhví a zásobníků na chladicí médium. Jejich části se rozlétly do okolí. Z acetylénových láhví pak začal unikat plyn. Silničáři považují tuto nehodu, při níž nebyl nikdo zraněn, za jednu z nejtěžších havárií kamionu na D5.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.