ŘSD odhaduje škody na silnicích po zimě na 3,2 miliardy korun
Rubrika: 2011
Opravy škod na dálnicích a silnicích první kategorie po letošní zimě vyjdou na 3,2 miliardy korun. ČTK to dnes řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Celková výše oprav včetně plánovaných v loňském roce přišla na 6,5 miliardy korun, škody způsobené zimou ŘSD samostatně nevyčíslovalo.
Na veškeré opravy silnic během letošního roku ŘSD od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostalo celkem čtyři miliardy korun, a proto zažádalo o mimořádné navýšení rozpočtu.
"Každým rokem vzniká rozpočtové opatření a dochází k navýšení rozpočtu," řekla Vápeníková. Dodala, že na začátku loňského roku mělo ŘSD na opravy necelé čtyři miliardy korun. Na pokrytí celkových požadavků programu oprav by prý bylo nutné uvolnit alespoň devět miliard korun. Pro příští rok tuto částku přislíbil ministr dopravy Vít Bárta (VV), v letošním roce se s takovým navýšením rozpočtu pro opravy silnic nepočítá.
"Víme, že ŘSD vyčíslilo škody, které přesahují možnosti jejich rozpočtu," uvedl náměstek pro realizaci zdrojů SFDI Tomáš Čoček. Podle něj je ale v rozpočtu nemá ani fond, proto je připraven zažádat vládu o účelovou dotaci na pokrytí škod po zimě. V současné době požadavky ŘSD prověřuje ministerstvo dopravy.
"Opravy po zimě chceme udělat co nejdříve, nejlépe už teď na jaře, protože situace na silnicích první třídy je zoufalá," konstatovala Vápeníková. Podle ní je nutné rychle vyřešit financování programu škody po zimě, aby krajské správy mohly vypisovat soutěže na jednotlivé opravy. Doplnila, že s opravami se může začít teprve po otevření asfaltových obaloven, které kvůli teplotním podmínkám obvykle začínají fungovat první týden v dubnu.
Nejhorší situace je na silnicích prvních tříd, dálnice jsou na tom o něco lépe. O silnice druhých a třetích tříd se ŘSD nestará, za jejich údržbu jsou odpovědné jednotlivé kraje.
Hlavním problémem silnic v ČR je podle Čočka dlouhodobé podfinancování nutné údržby a oprav. Pokud nejsou silnice důkladně opravené, tak na nich tužší zima zanechá větší škody, než kdyby se komunikace opravovaly průběžně. Povrch vozovek nejvíce ničí teploty kolem nuly, kdy během dne do výtluků zatíká voda, která v nich přes noc zmrzne a trhliny rozšíří. Z hlediska škod na vozovkách byl nejtěžší právě začátek letošní zimy, dodal.
Celkem se v ČR v zimě udržuje 52.400 kilometrů dálnic a silnic, což je zhruba 96 procent sítě.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.