KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    ŘSD může novým systémem výstavby ekoduktů ušetřit až 15 miliard korun

ŘSD může novým systémem výstavby ekoduktů ušetřit až 15 miliard korun

Publikováno: 2.2.2011, Aktualizováno: 3.2.2011 08:27
Rubrika: 2011

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce začne při přípravě a výstavbě ekoduktů využívat novou metodiku, která uspoří finance a zároveň bude šetrnější k přírodě. V minulosti výstavba ekoduktů (jedno z významných a diskutovaných ekologických opatření) postrádala efektivitu především po stránce vyvážení ekologického a ekonomického posuzování.

 

Hlavní změna spočívá v tom, že namísto dosud stavěných a nákladných ekoduktů, které zvěř často prakticky nevyužívala, budou posuzovány kombinace ekologických variant řešení na silničních komunikacích. Jedním z možných řešení jsou např. vysoce funkční migrační koridory. To znamená upravené trasy pro migraci zvěře pod stávajícími mosty. Nová metodika by měla v horizontu následujících let přinést úspory přibližně 15 miliard korun - nejen na výstavbě, ale také velmi výrazně a dlouhodobě při údržbě kvalitních ekologických opatření různého typu.

Ekodukty jsou speciální mostní objekty určené pro zachování spojitosti životního prostředí a migračních tras živočichů. Jejich stavbou se také omezuje riziko střetu vozidel s přebíhající zvěří (zvěř se naučí přecházet bezkolizně po ekoduktu). Jsou navrhovány především na dálnicích a rychlostních komunikacích, které svojí šířkou a intenzitou provozu představují problematickou bariéru pro migrace, která způsobuje fragmentaci krajiny – její rozpad na malé ostrovy, kde v důsledku izolace dochází ke zhoršení zdravotního stavu živočichů i kvality prostředí (ztráta možnosti pohybu za měnícími se potravními nabídkami a kontaktu mezi populacemi živočichů způsobuje vymírání malých izolovaných populací živočichů), což ve svém důsledku způsobuje pokles biodiverzity.

Podle vedení ŘSD byl dosavadní způsob výstavby ekoduktů v posledních letech velmi poznamenán nekoncepčností ve stádiu plánování, přípravy i samotné realizace. „Při přípravě a výstavbě ekoduktů se objevovalo velké spektrum různých názorů a vlivů: od místní správy, ekologických organizací, až po stavební odborníky. Často pak docházelo k tomu, že se za ekodukty platilo několikanásobně více, než bylo ve skutečnosti potřeba,“ říká ředitel výstavby ŘSD René Poruba. Mezi nejčastější problémy při současné přípravě a výstavbě ekologických opatření patří:

  • Chybná individuální řešení na dílčích projektech (velké množství vlivů způsobovalo zdražování staveb)
  • Nedocházelo ke komplexnímu posouzení mezioborové problematiky
  • Řešení byla lokální - bez vazby na centrální metodiku ŘSD (minimální kontrola a prověřování vlivů a zásahů na lokální úrovni, vysoké náklady navíc)
  • Roztříštěnost řešení generovala nevhodné projektové prvky, které v důsledku snižovaly funkčnost ekoduktů
  • Některé ekodukty zvěř nevyužívá, jsou tedy nákladným opatřením téměř bez efektu.

Současné vedení ŘSD chce tento trend změnit a společně s odborníky připravilo nové řešení výstavby ekologických opatření. Klíčovou částí je celková změna přístupu při přípravě, realizaci a především monitoringu jednotlivých procesů. Detailněji spočívá změna v následujících opatřeních:

  • ŘSD nově provádí již od počátku samostatně projektovou a procesní kontrolu ekologických a ekonomických požadavků stavby založenou na získaných stávajících zkušenostech
  • Nastavení nového způsobu komunikace s partnery (Ministerstvo životního prostředí, Státní fond životního prostředí a Ministerstvo financí)
  • Optimalizace ekologických opatření (řada ekoduktů již nebude stavěna tak nákladně, nicméně funkčnost bude zachována)

Nový efektivnější přístup při přípravě a stavbě ekologických opatření začíná ŘSD používat pod označením EKO2 (ekologie ekonomicky). „Tento základní koncept je naší strategií do budoucnosti, která zajistí ekonomické úspory při zachování ekologické funkčnosti staveb,“ říká ředitel René Poruba.

ŘSD v letošním roce plánuje zavést metodiku EKO2 primárně do realizace nových projektů. Nicméně celá řada již realizovaných staveb projde prostřednictvím metodiky EKO2 kontrolou. „Chceme přesně vědět, jak neefektivní byla dosavadní praxe. Přesněji, kolik můžeme uspořit v dalších letech,“ říká René Poruba.

Podle prvních odhadů se mohou úspory při realizaci EKO2 proti stávajícím postupům přiblížit k částce kolem 15 miliard do roku 2025. ŘSD chce společně s ministerstvem dopravy zahrnout metodiku EKO2 do připravované „Superkoncepce“ výstavby dopravní infrastruktury, která je připravována právě s výhledem do roku 2025. V letošním roce budou dle nové metodiky probíhat pilotní projekty. Jeden z nich se týká migračního koridoru „Žabník“ na dálnici D47.

Příklady použití EKO2 v praxi
Plánovaná výstavba na území ČR předpokládá v dlouhodobém horizontu realizaci ještě cca 1000km dálniční sítě - tedy i v tomto rozsahu vyřešení potřebných ekologických opatření.

Příklad: Příprava výstavby rychlostní silnice v západních Čechách v délce přibližně 80 km. Při využití nové metodiky a postupů EKO2 pro návrhy ekoduktů či jiných kompenzací (postavené na dlouhodobém sledování a vyhodnocování již realizovaných projektů), která je odlišná od současně používané, lze např. na jednom analyzovaném úseku rychlostní silnice v trase 80 km provést opatření s významnou úsporou. Místo dnes projektovaných 3 ekoduktů lze posoudit i jiné varianty, kdy např. úsporná a současně vysoce kvalitní ekologická opatření mohou být realizována formou migračních koridorů. Rozdíl na této části výstavby činí v prvních odhadech úsporu přibližně 840 miliónů korun.

 

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice