Rozpočet SFDI pro příští rok podle MD zpomalí dopravní výstavbu
Rubrika: 2011
Navrhovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok mimo jiné neumožní zahájit dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové, zpomalí stavbu dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici a povede k pozastavení prací na brněnském silničním okruhu. Uvedlo to dnes ministerstvo dopravy. Podle něj se totiž zhorší čerpání peněz z unijního operačního programu Doprava, který vyžaduje z českého rozpočtu spolufinancování. Jednotlivé resorty měly dnes předložit rozepsané výdaje pro následující rok ministerstvu financí.
Ministerstvo uvedlo, že při navrhované výši rozpočtového rámce SFDI pro rok 2012 ve výši 37 miliard korun nebudou fond a ministerstvo dopravy schopny dosáhnout plnění střednědobých strategických záměrů. Těmi jsou zejména plné vyčerpání prostředků z operačního programu Doprava (OPD) pro roky 2007 až 2013, příprava čerpání pro další období 2014 až 2020 a zvýšení objemu peněz pro údržbu silnic a železniční sítě.
Již původně předpokládané výdajové rámce SFDI na roky 2012 až 2014 ve výši 47 miliard korun ročně neumožňovaly finančně pokrýt nic jiného než údržbu a opravy dopravní sítě, spolufinancování OPD, dokončované stavby bez dotací EU a přípravu nových staveb, uvedlo ministerstvo. Po splnění mandatorních závazků fondu, které musí hradit podle zákona, tak zbývalo na všechny investice pro roky 2012 až 2014 celkem pouze 11,6 miliardy korun. Vzhledem ke snížení rozpočtových rámců o deset miliard korun ročně tak dopravě bude chybět za tyto tři roky celkem 18,4 miliardy korun, uzavřelo ministerstvo.
Snížení prostředků SFDI se negativně promítne do plánované výstavby komunikací, varovalo ministerstvo dopravy. Nebude možné zahájit dostavbu dálnice D11 v úseku Osičky - Hradec Králové, kde se nedávno podařilo odkoupit pozemky pro stavbu od farmářky Ludmily Havránkové, zpomalí se stavba silnice I/49 Malenovice – Otrokovice a pozastaví se práce na jednotlivých objektech brněnského okruhu a stavbě tunelů Dobrovského. Dále se zpomalí stavba dálnice D47 Bohumín - státní hranice včetně obchvatu města a nebude dostavěna silnice I/56 Ostrava - Prodloužená místecká.
V případě pražských komunikací pokles rozpočtu SFDI povede k zastavení financování Štěrboholské a Vysočanské radiály, na které tak půjdou jen peníze od magistrátu hlavního města. Odsunuto bude také financování stavby takzvané Severovýchodní tangenty v Mladé Boleslavi.
Podle ministerstva dopravy drastické snížení rozpočtu dopravního fondu dále znamená zastavení, nebo odsunutí příprav staveb připravovaných pro spolufinancování z EU od roku 2014. Česká republika by tak pravděpodobně nemusela být schopna od roku 2014 začít efektivně čerpat finanční prostředky z Evropské unie, uvedl resort. Zruší se také příspěvkové programy na výstavbu cyklistických stezek, zvyšování bezpečnosti v dopravě včetně bezpečnosti na železničních přejezdech a programů pro výstavbu protihlukových opatření, dodalo ministerstvo.
Podle dřívějších vyjádření ministra dopravy Pavla Dobeše by se na úsporách měly podílet z větší části jiná ministerstva. Současný rozpočet pro kapitolu dopravy je o třetinu nižší, než kolik mu slibovaly výhledy. Jiné resorty takto razantní snížení financí oproti předchozím kalkulacím nepostihlo, upozornil Dobeš. Kromě peněz určených pro SFDI a 3,74 miliardy korun z Evropské investiční banky získá podle schválených rozpočtových rámců pro rok 2012 z národních zdrojů resort dopravy 20,8 miliardy korun.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.