KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Rok 2012 bude pro stavební firmy zatím rokem nejhorším

Rok 2012 bude pro stavební firmy zatím rokem nejhorším

Publikováno: 28.11.2011
Rubrika: 2011

Stavební trh v příštím roce klesne zatím nejvíce od začátku současné krize, a to o dalších 8,3 %. Očekávají to ředitelé stavebních společností podle Kvartální analýzy českého stavebnictví 10/2011, kterou dnes vydává společnost CEEC Research za podpory generálního partnera výzkumu společnosti KPMG Česká republika a dalších partnerů - společností Harsco Infrastructure, Weber Terranova, Kooperativa a Tatra.

Odhad poklesu českého stavebního trhu v roce 2012 se stále zhoršuje, ještě v červenci očekávali ředitelé společností pokles o 2,4 procenta a v dubnu jen o 0,6 %. Vinu dávají ředitelé stavebních firem nízké poptávce jak ze strany veřejných, tak i soukromých investorů. Tento trend je dán zhoršujícím se celkovým vývojem ekonomiky v ČR i zahraničí. ,,Další škrty veřejných výdajů, očekávaná druhá vlna krize tlumící investiční apetit privátních investorů a stále existující přebytek kapacit na stavebním trhu povede v příštím roce k dalšímu zeštíhlení, ale i zefektivnění českého stavebnictví," hodnotí další výhled tohoto sektoru Jiří Vacek, ředitel společnosti CEEC Research. To potvrzuje i partner společnosti KPMG Česká republika Pavel Kliment: ,,České stavebnictví se potýká s rostoucím propadem a výhled není nijak optimistický. Realisticky lze v budoucnu spíše než růst poptávky očekávat redukci nabídky a tímto způsobem dosažení jisté rovnováhy na trhu." Návrat k růstu sektoru stavebnictví neočekávají zástupci firem ani v roce 2013.

V důsledku prohlubujícího se negativního výhledu stavebnictví pokračuje i zhoršování predikcí vývoje tržeb stavebních společností. V roce 2012 by měly tržby klesat firmám všech velikostí, a to v průměru o 2,9 procenta. ,,Na trhu jednoznačně slábne poptávka po stavebních pracích a také vzhledem k rostoucím obavám připravenost stavební práce zahájit. Veřejní zadavatelé ztrácejí víru, že se jim podaří zajistit rozpočet stavby, a raději tak ani nepřipravují projekty a nežádají o stavební povolení." komentuje Martin Kouřil, místopředseda představenstva společnosti CGM Czech. Stabilizace tržeb by mohla přijít nejdříve v roce 2013. Kdy nastane obrat k růstu, si zatím stavební firmy netroufají odhadnout.

Konstantně se propadá sebedůvěra ředitelů stavebních společností v překonání konkurence. V tomto ohledu důvěřuje svým společnostem pro rok 2012 méně než polovina ředitelů (41 %). Z pohledu jednotlivých analyzovaných segmentů lze menší sebedůvěru vidět především u středních/malých stavebních firem, které mají především obavy o ztrátu zakázek
od velkých společností, kde některé z firem fungují jako subdodavatelé, případně se obávají dalšího tlaku na snížení ceny zakázky.

Vytížení kapacit stavebních společností se oproti červenci 2011 téměř nezměnilo. Aktuální vytížení se pohybuje na úrovni 83 procent. Mírně vzrostl (z 41 % v červenci na aktuálních 44 %) podíl společností, které uvádějí pokles zásoby zakázek oproti srovnatelnému období před 12 měsíci.

Hlavními omezeními s největším dopadem na hospodářské výsledky stavebních společností jsou byrokracie ze strany státu, nedostatečná poptávka a také tvrdá (někdy až nekalá) konkurence. ,,Charakteristickým prvkem současného trhu je cenová válka a zostření konkurenčního boje. Do výběrových řízení se hlásí větší počet firem. Tam, kde dříve nabídku předložilo pět uchazečů, soutěží dnes i více než 15 firem,‘‘ říká Radim Martinek, finanční ředitel VCES.

Současná krize a s ní spojený propad objemu nových zakázek měly zatím největší dopad na výrazný nárůst tlaku na snižování cen zakázek, v některých případech až pod hranici nákladů. „Veřejní dodavatelé pod mediálně-politickým tlakem preferují výběr zhotovitele pouze podle jediného kritéria – ceny, bez ohledu na její reálnost a schopnosti zhotovitele. Firmy jsou ochotné nabízet do veřejných soutěží ceny pod reálnými náklady. Čelíme špatnému mediálnímu obrazu stavebnictví, dumpingovým cenám a zhoršující se atmosféře v celé české společnosti." konstatuje Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu. Stavební společnosti proto na tuto situaci reagovaly redukcí svých nákladů, zastavením investic, tlakem na své dodavatele, ale i snahou o získání takových zakázek, které předtím nerealizovaly.

 

Kvartální analýza českého stavebnictví 10/2011 je v plné verzi ke stažení zdarma na internetových prezentacích společnosti CEEC Research www.studieStavebnictvi.cz, kde lze také získat více informací, případně nás můžete kontaktovat na: kontakt@ceec.Eu.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (43x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (32x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...
Německá průchozí dálnice 2. díl (28x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice