Řidiči stále více využívají na cestách informační tabule. ŘSD zvyšuje jejich počet.
Rubrika: 2010
Informační proměnné tabule umístěné na síti dálnic a rychlostních silnic využívá při svých cestách stále více lidí. Sílící efektivita a dnes již tříleté prověření praxí je důvodem pro nárůst jejich počtu. Ze stávajících 48 kusů jich bude na konci roku 2010 dvojnásobek. Vedle dálničních tabulí patří k nejčastějším zdrojům informací o dopravě rozhlasové stanice, televize, mobilní telefon a navigace. Vyplývá to z průzkumu pro ŘSD o JSDI (Jednotný systém dopravních informací).
Výzkum Ředitelství silnic a dálnic ČR se zaměřil především na hodnocení přínosů proměnných informačních tabulí pro informovanost o aktuální dopravní situaci ze strany samotných řidičů. Tyto nejnovější moderní telematické technologie byly z různých hledisek porovnávány s ostatními médii v rámci několika samostatných sociologických šetření. „Až šedesát procent z dotazovaných řidičů uvedlo, že pro svoje cesty využívá dopravní informace na proměnných tabulích. Ty jsou přitom umístěny ve větším počtu zatím na D1 a D8. Instalace na D5 a D2 v současnosti probíhá nebo se připravuje,“ říká k výsledkům výzkumu generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Absolutně nejčastěji (90 procent) využívají řidiči dopravní zpravodajství rozhlasových stanic. To je dáno mimo jiné i tím, že některé z rádií je slyšet všude a že dopravní informace se na území naší republiky vysílají už více než 35 let (od září 1974 v Československém rozhlasu). Na dalších místech se umístil internet (36 procent), televize (30 procent), mobil (20 procent) a navigace (19 procent).
„Texty na proměnných tabulích čte vždy nebo někdy 95 procent oslovených řidičů. Zároveň 94 procent z dotazovaných uvedlo, že jim vždy rozumí. Nejdůležitějšími informacemi v pořadí významu jsou přitom sdělení o nehodách, kolonách, práci na silnici a počasí,“ říká Alfred Brunclík. Za dostatečné nebo spíše dostatečné informace na proměnných tabulích označuje 73 procent dotazovaných.
Pokud jde o rezervy v oblasti proměnných tabulí, nejčastěji řidiči zmiňují jejich celkový počet. Lidem se zdá, že jich je málo. Další výtkou je skutečnost, že informace na nich by měly být podávány ještě rychleji. „V této souvislosti je třeba si uvědomit, že od okamžiku vzniku dopravní nehody, přes vytočení tísňového čísla některé ze složek Integrovaného záchranného systému, předání urgentní informace operačnímu důstojníkovi nebo dispečerovi, její vyhodnocení a zpracování, okamžitého vyslání příslušných sil a prostředků, zároveň i automatického předání na Národní dopravní informační centrum a po ověření prakticky bezprostřední odeslání konkrétního textu na příslušnou proměnnou tabuli vyžaduje čas v řádu minut,“ vysvětluje Alfred Brunclík. Ten čas nemůže být nulový.
V čase mezi oznámením události a jejím zveřejněním na proměnné tabuli i prostřednictvím všech ostatních médií logicky musí existovat vždy určitý počet řidičů (podle hustoty provozu v řádu desítek až jednotek stovek), kteří se informaci o nehodě nebo jiné události před nimi nemohou nikdy předem dozvědět. Tato prvotní bezprostřední informace po vzniku události zároveň nemůže být v řadě případů přesná ani úplná.
Neexistuje totiž nikdo (s výjimkou emocionálně zasaženého tísňově volajícího nebo kolem jedoucích dalších řidičů), kdo by znal přesně situaci na místě a tedy i přesnou lokalizaci místa události, typ události a rozsah omezení průjezdnosti. Po vzniku události je přesnost informací z místa malá a postupně jak začíná opatření na místě, vlastní řešení události, a likvidace následků se postupně logicky zvyšuje.
Obdobné výsledky zaznamenal i prosincový výzkum společnosti ÚAMK na specifickém vzorku mezi 532 členy klubu Zelený anděl ÚAMK z celé ČR. Proměnné informační tabule využívá 52 procent řidičů, Český rozhlas 1 Radiožurnál nebo jiné rádio 80 procent dotazovaných řidičů. Téměř polovina respondentů uvedla mezi zdroji, ze kterých získávají na svých cestách také Dopravní portál ČR na www.dopravniinfo.cz.
Ředitelství silnic a dálnic ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, Policií ČR, Hasičských záchranným sborem ČR, zdravotnickou záchrannou službou krajů, ČHMÚ, silničními správními úřady, správci komunikací a dalšími orgány, organizacemi a institucemi dále budují a rozvíjejí Jednotný systém dopravních informací pro ČR tak, aby řidičům byly co nejaktuálnější informace k dispozici.
Kromě publikování informací na ZPI, na www.dopravniinfo.cz a vysílání prostřednictvím služby RDS-TMC mají nebo mohou mít stejné informace v datové podobě k dispozici zdarma jen na základě standardní smlouvy všichni odběratelé z řad rozhlasových a televizních stanic, provozovatelů dopravních informačních služeb, webových portálů, telekomunikačních operátorů, dopravců a přepravců a všech dalších uživatelů sítě pozemních komunikací.
Poskytovaný obsah dopravních informací je dále zkvalitňován postupným budováním inteligentních dopravních systémů, které na bázi informačních technologií sledují a vyhodnocují situaci v provozu a automaticky předávají aktuální informace ke zveřejnění prostřednictvím Národního dopravního informačního centra. Jen v lednu 2010 prošlo tímto pracovištěm více než 19.000 jednotlivých zpráv o jevech nebo událostech, které na některém místě nebo úseku sítě pozemních komunikací celé ČR zcela nebo částečně ohrozily nebo omezily bezpečnost nebo plynulost provozu.
ŘSD postupně buduje a rozvíjí řadu dalších inteligentních dopravních systémů jako jsou systémy dynamického vážení, meteorologické systémy, systémy sčítání dopravy a detekce kolon, kamerové dohledové systémy, již zmíněné proměnné tabule a proměnné dopravní značky a řadu dalších systémů ve prospěch vyšší bezpečnosti a plynulosti provozu a většího pohodlí všech řidičů.