Rekonstrukce nádraží v Liberci komplikuje cestování po železnici
Rubrika: 2010
Rekonstrukce hlavního libereckého nádraží komplikuje cestování po železnici. Kvůli stavebním pracím, které začaly už loni v prosinci, je uzavřen hlavní vchod do nádražní haly a cestující musí chodit bočním vstupem. Do provizorních prostor se přestěhovala úschovna zavazadel a také informace. Investice za více než 64 milionů korun by ale měla po dokončení zajistit nejen větší komfort a služby pro cestující, zlepší se i zázemí pro zaměstnance, řekl dnes ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Rekonstrukce se dotkne služeb pro cestující i komerčních prostor jako jsou restaurace, obchody nebo kadeřnictví. "Skončit by měla letos v prosinci, záležet ale bude na definitivním plánu investic na tento rok," dodal Šťáhlavský. Podle záměru architektů by se měla odjezdová hala změnit v moderní prostor plný světla a v budoucnu by se měla modernizace dočkat i jednotlivá nástupiště a další prostory nádraží.
Rekonstrukce odjezdové haly ale není první investicí na hlavním libereckém nádraží. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty do něj už investovaly miliony. Rekonstrukcí prošla příjezdová hala, před šesti lety vzniklo v odjezdové hale moderní zákaznické centrum za 11 milionů, pro vozíčkáře postavily dráhy výtahy v příjezdové hale a na třetím nástupišti.
Největší rekonstrukcí prošlo podzemí. Výpravní budovy s nástupišti spojují dva podchody - příjezdový a odjezdový, vedou pod deseti kolejemi a každý z nich měří 97 metrů. Oba byly ale ve špatném technickém stavu. Jejich rekonstrukce skončila loni v září a stála asi 140 milionů korun. Odjezdový tunel byl navíc prodloužen až za nádraží a umožňuje bezpečný průchod na druhou stranu k liberecké Tipsport aréně. Podchod nahradil lávku přes nádraží, která musela být už před lety kvůli havarijnímu stavu stržena.
Železniční trať v Libereckém kraji byla vybudována na přelomu 19. a 20. století a z této doby pocházejí i nádražní budovy nejen v Liberci, ale v celém regionu. Řada z nich je kulturními památkami, což opravy značně komplikuje a prodražuje. České dráhy investovaly do obnovy nádražních budov v posledních letech více než 100 milionů korun. Rekonstrukce se tak dočkalo nádraží v Mimoni, Tanvaldu, Frýdlantu, Chrastavě, Novém Boru, Doksech nebo v Rychnově u Jablonce nad Nisou. V letošním roce se opravuje i nádraží v sousedním Jablonci a připravuje se obnova nádraží Liberec - Horní Růžodol nebo Turnov, kde by měl vzniknout integrovaný uzel železniční a autobusové dopravy.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.