KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Rekonstrukce haly Hlavního nádraží skončí do konce roku

Rekonstrukce haly Hlavního nádraží skončí do konce roku

Publikováno: 25.9.2010, Aktualizováno: 4.10.2010 09:54
Rubrika: 2010

Rekonstrukce jižní části odbavovací haly pražského Hlavního nádraží skončí koncem roku, čímž se definitivně završí hlavní etapa obnovy stanice. V lednu se do nově zrekonstruovaných prostor začnou stěhovat obchodníci, řekl ČTK mluvčí investorské společnosti Grandi Stazioni Martin Hamšík. Hlavní nádraží zůstává jedinou zrekonstruovanou velkou stanicí v Praze, další na obnovu stále čekají.

"Tím skončí hlavní část rekonstrukce, pro život nádraží je odbavovací hala to nejdůležitější," uvedl Hamšík. Jména obchodních firem zatím tají, uvedl pouze, že na "hlaváku" se mimo jiné otevře supermarket. Obchodníci ale s největší pravděpodobností nestihnou otevřít před Vánoci.

Následně se Grandi Stazioni pustí do opravy historické Fantovy budovy, která by měla trvat tři roky. "Přemýšlíme nad jejím využitím, určitě chceme zachovat Fantovu kavárnu, otevřít nějakou restauraci na úrovni a výstavní prostory," uvedl Hamšík.

Celkové náklady na obnovu stanice se podle něj vejdou do miliardy korun, na oplátku dostala Grandi Stazioni od Českých drah budovu do třicetiletého pronájmu. Celkem zde má vzniknout přes 10.000 metrů čtverečních obchodních ploch, o zákazníky přitom zřejmě nebude nouze. Hlavní nádraží je nejfrekventovanější v ČR, měsíčně tudy projde až milion "vlakových" cestujících, další desítky tisíc lidí sem zavítají z metra nebo z ulice.

Smutnější obraz skýtá nedaleké Masarykovo nádraží, které je s 300.000 cestujícími druhé největší. Nádražní budovu a její okolí by měla obnovit společnost Masaryk Station Development (MSD), kde mají podíl České dráhy a společnost Sudop Group. Developer ING Real Estate naopak projekt opustil.

Rekonstrukce se chystá už od roku 2004, změny ve společnosti MSD a spory o ceny pozemků mezi partnery však vedou pouze k dalšímu chátrání budovy. "Zkušenosti z neblahých minulých let ukazují na to, že developeři mají zájem o všechno možné jen ne o to, aby spravili nádraží. Zájem ČD je naprosto obrácený," řekl ČTK nedávno náměstek ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer.

Partnerství s developerem zvolily dráhy u nádraží Smíchov a Žižkov, kde se společností Sekyra Group vznikla společnost Smíchov Station Development, respektive Žižkov Station Development. Podle ředitele developmentu Sekyra Group Leoše Anderleho by se mohlo začít stavět na obou místech ve druhé polovině roku 2012.

"Je to v posledním legislativním kroku změny územního plánu, pak bude následovat územní rozhodnutí a stavební povolení. Projekt je dlouhodobý, na deset až 15 let," uvedl Anderle. Na Žižkově i na Smíchově mají vyrůst nové čtvrti s obchody, byty, kancelářemi a službami. Žižkov přitom bude více zaměřený na bydlení. Sekyra počítá s náklady na jeden projekt ve výši 12 miliard až 15 miliard korun.

Žižkov se liší od ostatních stanic tím, že jde výhradně o nákladové nádraží, kde už provoz zanikl a s jeho obnovou se nepočítá. Povolení k vjezdu vlaků vyprší s koncem roku. "Jeho slavná doba je pryč, dnes jsou tam jedny z posledních manipulací a v poměrně krátké době bude uzavřeno a dráhy lokalitu uvolní," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Developerská společnost Orco považuje za svůj strategický projekt obnovu území kolem nádraží Praha Bubny. Parcelu koupila od Správy železniční dopravní cesty za 1,1 miliardy korun, rozsáhlý komplex kanceláří, bytů a obchodů za desítky miliard korun chce začít budovat v roce 2014.

Samy dráhy se pouštějí do rekonstrukcí menších stanic, kde jde o několik řádů nižší náklady. Zašlou krásu obnovily například v Čakovicích za 18 milionů korun, Libni za 13 milionů korun, Vršovicích za 89 milionů korun nebo Dejvicích za 54 milionů korun.

Nejasná je budoucnost nádraží v Holešovicích, kde byl zahájen provoz před 25 lety. Nádraží sloužilo až do minulého grafikonu mezinárodní dopravě, v dobách socialismu zde končil nejluxusnější vlak východního bloku InterExpress Progress Praha - Berlín. Po rekonstrukci Hlavního nádraží se však mezinárodní doprava odklonila právě do největší stanice. "Dnes význam Holešovic výrazně poklesl," uvedl Šťáhlavský.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (111x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (59x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku  Lávka pro pěší v železničním uzlu Kolín je místní Stavbou roku (31x)
Titulem Stavba roku Kolínska se může pyšnit lávka pro pěší přes kolejiště v zastávce Kolín. Mostek je součástí stavby &b...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice