Ředitelství silnic a dálnic ČR úspěšně dokončilo první případ nového způsobu řešení reklamací.
Rubrika: 2011
„Před několika měsíci jsme v rámci hledání dostupných úspor na našich stavbách i v samotné organizaci začali měnit proces přejímání staveb a jejich kontroly staveb během a před koncem záruční lhůty. Estakáda přes řeku Mži je prvním případem, který se od té doby podařilo dokončit,“ říká René Poruba, pověřený řízením ŘSD ČR.
Čtyřkilometrová přeložka na silnici I/21 v úseku Nová Hospoda – Kočov byla uvedena do provozu v září letošního roku. Už krátce před předáním úseku do předčasného užívání v květnu 2011 bylo diskutováno zvlnění vozovky jedné ze staveb nového úseku, a to mostu přes řeku Mži nedaleko obce Kočov. Série místních šetření, do nichž se kromě pracovníků zhotovitele, projektanta, investora a technického dozoru účastnili také zástupci Policie ČR a Krajského úřadu Plzeňského kraje, vedla ke zpracování expertního posudku, který odpověděl na základní otázky ohledně správnosti projektové dokumentace a jejího provedení a možností odstranění nerovností.
Přestože závěr expertního posudku konstatoval, že zvlnění vozovky je estetickou závadou, nemá vliv na spolehlivost konstrukce, odtok vody z komunikace je dostatečně zajištěn a není třeba přijímat žádná zvláštní opatření z hlediska dopravního značení ani z hlediska úpravy rychlosti, proběhlo reklamační řízení s cílem dosáhnout zlepšení kvality výsledného díla.
Následně došlo (v říjnu i za účasti Státního fondu dopravní infrastruktury jako subjektu financujícího akci) k dohodě o řešení zvlnění vyfrézováním odvodňovacích žeber (drážek) po celé délce mostu, čímž by bylo eliminováno riziko případného aquaplaningu projíždějících vozidel i zlepšeny adhezní vlastnosti krytu vozovky ve vazbě na lokální promrzání vozovky, které je na mostech tohoto typu časté. Toto řešení bylo následně zhotovitelem navrženo a investorem přijato. Na konci listopadu pak bylo provedeno několik prvních drážek a po jejich odsouhlasení ze strany ŘSD byla dokončena realizace v celé ploše a délce mostu. Zadavatel se následně dohodl se zhotovitelem na prodloužení záruky na celou mostní estakádu o 24 měsíců. Tedy jak na vozovkové vrstvy, tak na vlastní nosnou konstrukci mostu. O náklady ve výši 290 tisíc korun se podělili zhotovitel, společnost BERGER BOHEMIA a.s., a projektant, společnost PONTEX s.r.o. Ten navíc pro ŘSD zpracuje metodiku, která bude pomůckou pro budoucí realizace obdobných mostních staveb, tak aby v budoucnu nedošlo k opakování podobných nestandardních situací.
„Chci touto cestou poděkovat především řediteli plzeňské správy ŘSD Zdeňku Kuťákovi, který dovedl jednání v této věci do úspěšného konce. Pokud navíc ŘSD získá zmíněnou metodiku, využijeme tuto akci jako vzorový případ spolupráce mezi státem investorem na straně jedné a zhotovitelem a projektantem na straně druhé při řešení závad na nově postavených komunikacích,“ dodává René Poruba.