Prvním dálničním tunelem v ČR už projelo deset tisíc aut s betonem
Rubrika: Tunely
První dálniční tunel v České republice, ležící na obchvatu Plzně a nesoucí název Valík, má před oficiálním otevřením, které je plánováno na 6. října, za sebou zatěžkávací zkoušku. Při výstavbě dálničního úseku projelo tunelem více než 10.000 autodomíchávačů s betonem. Otevřením úseku dálnice s tunelem bude dokončena celá dálniční komunikace z Prahy na hranici s Německem. Tunel sám je navíc unikátní středovým pilířem mezi dvěma tubusy, který není tvořen horninou, ale betonem.
Délka dálničního tunelu Valík, který je dominantním stavebním objektem celého zakončení dálničního obchvatu, je 380 m. Tunel mezi obcemi Černice a Útušice je oboustranný, ražený rakouskou důlní metodou a je tvořen dvěma tunelovými troubami širokými 11,5 m a vysokými 8,2 m. Tunelem by mělo projíždět až 13.000 vozů denně. Na stavbu se musely použít čtyři druhy betonu. Tři z nich dodávala firma TBG Plzeň Transportbeton, člen skupiny Českomoravský beton.
„V první fázi se jednalo o dodávky betonů, které se běžně na většině staveb nepoužívají – na ostění raženého tunelu se stříkal speciální beton v suché nebo mokré variantě,“ říká Roman Pánek, jednatel společnosti TBG Plzeň ze skupiny Českomoravský beton.
Stavbaři nejdříve razili pomocnou středovou troubu, která je určena k tomu, aby se v jejím profilu mohla vybetonovat střední železobetonová opěra. O tu se opírají klenby obou finálních tunelových tubusů. Díky navrženému středovému opěrnému pilíři z betonu mohou být oba tubusy tunelu k sobě přisunuty co nejblíže a zabírají tak trvale menší část pozemku z vrchu Valík.
„Na středový pilíř se musel kvůli složitému bednění s hustou výztuží nejdříve navrhnout a poté dodat speciální, tzv. samozhutnitelný beton, jehož receptura byla vytvořena v laboratořích společností Betotech a TBG Metrostav, které rovněž patří do skupiny Českomoravský beton. Tento beton se vyznačuje tekutou konzistencí a homogenitou, je tak schopný zatéci i do složitého bednění. Navíc mohl být čerpán našimi čerpadly na beton až do vzdálenosti sto metrů,“ sdělil Pánek s tím, že většina betonáží byla prováděna v zimě, takže beton se musel při výrobě v betonárně v Plzni ohřívat a dodávat 24 hodin denně – a to při splnění přísných požadavků investora, Ředitelství silnic a dálnic ČR. (Použití betonové vozovky je v souladu s požadavkem na bezpečnost provozu v tunelech, protože beton patří mezi nehořlavé materiály.)
Tunel Valík bude vybaven nejmodernější technikou na monitorování ovzduší a automatickým větráním, dále pak kamerovým systémem a snímači pro hledání odcizených vozidel, radarovým systémem a senzory ve vozovce, které automaticky zváží přetížené vozidlo. Pro zajištění bezpečnosti budou oba tubusy napojeny na centrální automatický řídící systém dopravy. Součástí také bude požární tunelový vodovod včetně zdroje vody.