KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Prvním dálničním tunelem v ČR už projelo deset tisíc aut s betonem

Prvním dálničním tunelem v ČR už projelo deset tisíc aut s betonem

Publikováno: 2.10.2006, Aktualizováno: 22.3.2010 00:07
Rubrika: Tunely

První dálniční tunel v České republice, ležící na obchvatu Plzně a nesoucí název Valík, má před oficiálním otevřením, které je plánováno na 6. října, za sebou zatěžkávací zkoušku. Při výstavbě dálničního úseku projelo tunelem více než 10.000 autodomíchávačů s betonem. Otevřením úseku dálnice s tunelem bude dokončena celá dálniční komunikace z Prahy na hranici s Německem. Tunel sám je navíc unikátní středovým pilířem mezi dvěma tubusy, který není tvořen horninou, ale betonem.

Délka dálničního tunelu Valík, který je dominantním stavebním objektem celého zakončení dálničního obchvatu, je 380 m. Tunel mezi obcemi Černice a Útušice je oboustranný, ražený rakouskou důlní metodou a je tvořen dvěma tunelovými troubami širokými 11,5 m a vysokými 8,2 m. Tunelem by mělo projíždět až 13.000 vozů denně. Na stavbu se musely použít čtyři druhy betonu. Tři z nich dodávala firma TBG Plzeň Transportbeton, člen skupiny Českomoravský beton.

„V první fázi se jednalo o dodávky betonů, které se běžně na většině staveb nepoužívají – na ostění raženého tunelu se stříkal speciální beton v suché nebo mokré variantě,“ říká Roman Pánek, jednatel společnosti TBG Plzeň ze skupiny Českomoravský beton.

Stavbaři nejdříve razili pomocnou středovou troubu, která je určena k tomu, aby se v jejím profilu mohla vybetonovat střední železobetonová opěra. O tu se opírají klenby obou finálních tunelových tubusů. Díky navrženému středovému opěrnému pilíři z betonu mohou být oba tubusy tunelu k sobě přisunuty co nejblíže a zabírají tak trvale menší část pozemku z vrchu Valík.

„Na středový pilíř se musel kvůli složitému bednění s hustou výztuží nejdříve navrhnout a poté dodat speciální, tzv. samozhutnitelný beton, jehož receptura byla vytvořena v laboratořích společností Betotech a TBG Metrostav, které rovněž patří do skupiny Českomoravský beton. Tento beton se vyznačuje tekutou konzistencí a homogenitou, je tak schopný zatéci i do složitého bednění. Navíc mohl být čerpán našimi čerpadly na beton až do vzdálenosti sto metrů,“ sdělil Pánek s tím, že většina betonáží byla prováděna v zimě, takže beton se musel při výrobě v betonárně v Plzni ohřívat a dodávat 24 hodin denně – a to při splnění přísných požadavků investora, Ředitelství silnic a dálnic ČR. (Použití betonové vozovky je v souladu s požadavkem na bezpečnost provozu v tunelech, protože beton patří mezi nehořlavé materiály.)

Tunel Valík bude vybaven nejmodernější technikou na monitorování ovzduší a automatickým větráním, dále pak kamerovým systémem a snímači pro hledání odcizených vozidel, radarovým systémem a senzory ve vozovce, které automaticky zváží přetížené vozidlo. Pro zajištění bezpečnosti budou oba tubusy napojeny na centrální automatický řídící systém dopravy. Součástí také bude požární tunelový vodovod včetně zdroje vody.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (82x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Vývoj podzemního stavitelství v České republiceVývoj podzemního stavitelství v České republice (70x)
Významný mezník ve vývoji tunelového stavitelství v celoevropském měřítku byl spojen s využitím střelného prachu při raž...
Brno – Velký městský okruh Dobrovského, Královopolský tunel z pohledu autorů návrhuBrno – Velký městský okruh Dobrovského, Královopolský tunel z pohledu autorů návrhu (49x)
Na konci příštího roku očekáváme uvedení do provozu největší dopravní stavby na území města Brna. Tento okamžik bude zav...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice