KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Cyklostezky    První národní cyklo a in-line průzkum v ČR zveřejnil první výsledky

První národní cyklo a in-line průzkum v ČR zveřejnil první výsledky

Publikováno: 18.10.2011, Aktualizováno: 25.10.2011 13:07
Rubrika: Cyklostezky

Od poloviny srpna do konce září probíhal na stránkách www.ceskojede.cz první národní cyklo a in-line průzkum, kterého se zúčastnilo téměř pět tisíc cyklistů, bikerů a in-line bruslařů. Česká republika tak konečně získala důležitá čísla o tom, jak se cykloturisté, terénní cyklisté a in-line bruslaři chovají, jak jezdí teď a jak by jezdit chtěli. Zadavatelem průzkumu je agentura CzechTourism.

„Přestože dotazník byl relativně dlouhý a jeho vyplnění trvalo asi 15-20 minut, potřebných tisíc vyplněných dotazníků jsme získali díky spolupráci s partnerskými servery už během tří dní,“ říká Renata Šedová, která průzkum iniciovala a řídí. Výsledný počet vyplněných dotazníků tak umožnil dostatečně kvalitně zmapovat i podskupinu bikerů a in-line bruslařů.

Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která provozuje cykloturistiku, či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně. K oslovení této skupiny využil realizační tým internet, který, jak vyplynulo z předchozích výzkumů, dnes používá jako komunikační nástroj většina cyklistů. Průzkum ukázal, že hlavní cílová skupina aktivních cykloturistů věkovým rozložením ve velké míře kopíruje běžnou populaci ČR, tedy že na kole na výlety jezdí cyklisté všech věkových kategorií.

„Cyklistů je u nás téměř pět milionů, z nich je těch aktivních rekreačních přes jeden milion, a představují tak důležitý segment domácího cestovního ruchu,“ uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism, která průzkum zadala a s přispěním Ministerstva dopravy financovala.

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina českých cykloturistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace a Česká republika tak tvoří významný trh v rámci této oblasti i v Evropě.

Přestože zástupci všech tří cílových skupin (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Češi na kole jezdí často ve skupinách s rodinou nebo přáteli a rádi přitom poznávají zajímavá místa. Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44 %), tak po cestách mimo ně (48 %). Z výsledků průzkumu vyplývá jasný trend ústupu od používání papírových map ve prospěch zájmu o elektronické GPS navigace. Cykloturisté požadují více infotabulí a kvalitní značení v terénu.

„Pro nás to bude znamenat, že dotační programy by měly také klást větší důraz na doplňkovou infrastrukturu v terénu a také působit na všechny zodpovědně subjekty, aby pravidelně udržovaly cyklistické značení,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Čeští aktivní terénní cyklisté by nejraději bezkonfliktně jezdili po stávajících pěších turistických trasách (66%) a po úředně povolených a v terénu oficiálně vyznačených přírodních terénních cestách a stezkách. „Budeme muset tuto situaci řešit a to jak s Klubem českých turistů, tak s Českou Mountainbikovou Asociací, která terénní cyklisty sdružuje,“ říká Jaroslav Martinek.

Zatímco u aktivních cyklistů, a to jak cykloturistů, tak terénních cyklistů (bikerů), převažují muži, u aktivních in-line bruslařů je rozdělení mezi pohlavími přibližně vyrovnané. In-line bruslaři přitom žijí hlavně ve větších městech, kde mají vhodnou infrastrukturu. Většina z nich (90 %) si jde zajezdit na kolečkových bruslích jen na 1-2 hodiny, což může souviset s tím, že často jezdí jen po oválech, přestože většina z nich (80 %) by si přála jezdit raději po stezkách v přírodě. V tom jim nejvíce brání nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). „Jen se nám potvrdilo, jak důležité jsou pro bruslaře kvalitní povrch i čistění stezek,“ říká vedoucí průzkumu Renata Šedová.

V oblíbenosti zahraničních destinací mezi českými aktivními cyklisty převažují destinace v kratší dojezdové vzdálenosti, ale se silným marketingem. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. „Marketing dálkových stezek a důležitých cyklodestinací v tomto případě hraje důležitou roli“, říká odborník na cyklotu-ristiku z Nadace Partnerství Daniel Mourek. Stejné faktory hrají roli i při výběru domácích destinací. Na špičce žebříčku tak figurují Šumava a jižní Čechy, mezi nejoblíbenější cyklistické produkty patří Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka.

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10. – 11. 11. 2011 a na konferenci Fórum cestovního ruchu pořádané agenturou CzechTourism 22.11.2011 v Pardubicích (www.forum.czechtourism.cz). Veškeré informace k prvnímu národnímu cyklo a in-line průzkumu hledejte na www.ceskojede.cz a http://vyzkumy.czechtourism.cz. Průzkum financuje agentura CzechTourism s přispěním Ministerstva dopravy.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Příběhy českých cyklostezek a cyklotrasPříběhy českých cyklostezek a cyklotras (24x)
Cyklodoprava stojí bohužel na samém okraji pomyslného žebříčku veškeré silniční dopravy v ČR – kde vévodí doprava ...
Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (22x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...
Statický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku MoraviciStatický a dynamický výpočet lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Moravici (21x)
Mostní konstrukce zajistí propojení mezi obcemi Branka u Opravy a Hradec nad Moravicí a nahradí nevyhovující stávající p...

NEJlépe hodnocené související články

V Karlových Varech bude Mattoniho a Drahomířino nábřeží bez cyklopruhů (5 b.)
V Karlových Varech začne ještě do konce roku celková rekonstrukce Mattoniho a Drahomířina nábřeží v městské části Drahov...
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města (5 b.)
Liberec má novou bezpečnou cyklostezku centrem města. Začíná v ulici Na Rybníčku, vede podél řeky Nisy a končí na třídě ...
Cyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečnějiCyklisté se u Týnce nad Sázavou svezou bezpečněji (4 b.)
Dva nové úseky cyklostezky v celkové délce 1,79 km spolu s novou lávkou pro cyklisty a pěší přes Sázavu začaly sloužit c...

NEJdiskutovanější související články

Pražské cyklostezkyPražské cyklostezky (1x)
Ti, kdo v Praze plánují budování cyklistické infrastruktury, by byli právem považováni za snílky odtržené od samotné měs...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice